PdF:So213 Komunikace náročných situacích - Informace o předmětu
So213 Komunikace v náročných situacích
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- So213/KombiSem01: So 2. 11. 14:00–19:50 učebna 34, Pá 22. 11. 17:00–19:50 učebna 34, Pá 13. 12. 17:00–19:50 učebna 34, M. Kurowski
So213/PrezSem01: Út 8:00–9:50 učebna 41, M. Kurowski - Předpoklady
- Orientace v periodizaci vývojové psychologie a schopnost porozumět zvláštnostem v lidském chování na základě věkových specifik. Znalost základních pojmů z pedagogické komunikace.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-SOCP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je představit možnosti komunikace v náročných profesních situacích pomáhajících profesí. Chceme rozvíjet a trénovat dovednosti autentické komunikace, které podporují kvalitní vztahy a jsou užitečné v mezilidských situacích.
Představíme různé koncepty partnerské respektující komunikace, využitelné v praxi sociálních pedagogů*žek. Studující si vyzkouší různé komunikační techniky formou sebezkušenosti a tréninku v modelových situacích z praxe pomáhajících profesí. Získají základní dovednosti efektivní komunikace a budou mít možnost kriticky reflektovat představené metody.
Součástí kurzu je aktivní trénink, vzájemná reflexe, intervize a řešení modelových situací. - Výstupy z učení
- Po ukončení kurzu studenti budou schopni:
definovat náročnou komunikační situaci a navrhnout strategii, která napomůže jejímu řešení
na základě vědecké evidence přemýšlet nad příčinami komunikačně náročných situací
aplikovat vybrané techniky respektující komunikace ve svém profesním životě i mimo kontext kurzu
reflektovat vlastní zkušenost nabitou v rámci modelových situací
zaujmout postoj k tématu respektující partnerské komunikace - Osnova
- 1) Komunikačně náročné situace a moc v pomáhajících profesích
- 2) Polyvágní teorie: cesta k trauma respektujícímu přístupu
- 3) Well-being a odolnost v pomáhajících profesích
- 4) Respektující a partnerská komunikace (a její uplatnění ve výchově): přehled přístupů
- 5) Nenásilná komunikace, M. Rosenberg
- 6) Poradní kruh (council)
- 7) Tréninkové setkání: prostor pro spor
- Literatura
- povinná literatura
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vydání osmé, v Portále s. Praha: Portál, 2016, 147 stran. ISBN 9788026211471. info
- doporučená literatura
- ROSENBERG, M. (2016). Nenásilná komunikace – řeč života. Praha: Portál
- GORDON, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Translated by Julie Žemlová. Vydání první. Praha: Malvern, 2015, 325 stran. ISBN 9788075300065. info
- MOTSCHNIG, Renate a Ladislav NYKL. Komunikace zaměřená na člověka : rozumět sobě i druhým. Translated by Jana Bílková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 172 s. ISBN 9788024736129. info
- ALDORT, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Translated by Eva Sedláčková. Vydání první. Praha: Práh, 2010, 227 stran. ISBN 9788072522873. info
- KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- neurčeno
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
- Výukové metody
- Přednášky a prezentace
Diskuse
Samostudium a četba
Snažíme se zohlednit různé styly učení studujících a vytváříme různé formáty výuky a zadání, aby se každý mohl učit a vyjadřovat svým preferovaným způsobem.
Abychom dosáli výstupů z učení, je také nezbytná samostatná učební aktivita a převzetí zodpovědnosti za výsledky učeni studujícícmi - Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem za 3 kredity. K úspěšnému ukončení požadujeme:
Aktivní docházku (upraveno studijním a zkušebním řádem) a aktivní účast v modelových situacích
Vypracování 1 písemného úkolů: Reflexe aplikace jedné z technik (či dílčího postupu) do praxe
V odůvodněných případech můžeme nabídnout i diverzifikované metody hodnocení dle možností a potřeb studujících. - Náhradní absolvování
- V náhradní podobě lze předmět absolvovat po předchozí domluvě s~garantkou předmětu. Alternativou budou další písemné úkoly a závěrečná rozprava nad probíranými tématy.
- Informace učitele
- V případě onemocnění, prosíme všechny studující, aby situaci aktuálně oznámili neprodleně vyučujícím.
Jakákoli omezení, pokud o nich víme, máme možnost řešit a neměla by být překážkou aktivní participace na výuce.
V případě jakýchkoli specifických požadavků můžete také oslovit vyučující předmětu nebo navázat spolupráci se střediskem Teiresias či poradenským centrem MU.
Veškerá jinakost je vítaná, jsme otevření náboženské, kulturní, genderové odlišnosti, respekt k jinakosti je podstatnou našeho oboru.
Předmět i vyučující respektují diverzitu a jakákoliv diskriminace nebude tolerována.
Těšíme se na spolupráci ;-) - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So213