IMAp07 Didaktika matematiky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 9:00–9:50 učebna 32
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IMAp07/01: Čt 7:00–8:50 učebna 32, J. Panáčová
IMAp07/02: Čt 9:00–10:50 učebna 32, J. Panáčová
IMAp07/03: Út 10:00–11:50 učebna 32, E. Nováková
Předpoklady
IMAp01 Základy matemat. disciplín && IMAp02 Základy algebry a aritmetiky && IMAp03 Aritmetika I && IMAp04 Aritmetika 2 && IMAp05 Geometrie 1 && IMAp06 Geometrie 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je po absolvování disciplíny schopen transformace teoretického matematického základu a didaktického zpracování učiva matematiky pro 1. stupeň ZŠ, výběru vhodných výukových metod a forem práce. Po absolvování disciplíny je student schopen volit vhodné metody a formy práce k výuce matematiky na 1. stupni ZŠ. (Alternativní přístupy ke vzdělávání z hlediska matematiky. Transformace matematických poznatků do systému učiva matematiky základní školy. Rámcový vzdělávací program, jeho cíle. Rozvoj klíčových kompetencí žáků.)
Výstupy z učení
Student je po absolvování disciplíny schopen zpracovat přípravu na výukovou jednotku jak z hlediska matematického obsahu, tak z hlediska výběru vhodných metod a forem práce i z hlediska diferenciace a individuálního přístupu k žáků. Je schopen posoudit alternativní přístupy ke vzdělávání z hlediska rozvoje klíčových kompetencí žáků. Pracuje s rámcovým vzdělávacím programem, školním vzdělávacím programem.
Osnova
  • Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Cíle výuky matematiky. Vzdělávací programy a zařazení matematiky do vzdělávacích programů. Edukační konstrukty (rámcový vzdělávací program, učební osnovy matematiky, standardy vzdělávání v matematice). Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Aktivní činitelé ve vyučování matematice. Osobnost učitele matematiky, strategie učitelovy práce. Žák jako objekt i subjekt edukace, vzdělávání žáků se zvláštními vzdělávacími potřebami v matematice, komunikace v matematice. Diagnostika, hodnocení a klasifikace v matematice. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Úkoly numerace v oboru přirozených čísel. Vyvození početních operací s přirozenými čísly a řešení aplikačních úloh se zřetelem k 1. a 2. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Řešení aplikačních úloh, metodika slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh.
Literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Slovní úlohy na 1. stupni ZŠ. první. Brno: PdF MU, 1998, 43 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 78 s. ISBN 8021004681. info
  • KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 247 s. ISBN 8004237533. info
Výukové metody
Přednáška a seminář.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Studenti zpracují zadané téma. Úspěšně absolvují zápočtový test.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IMAp07