PdF:MA0021 Didaktika matematiky 1 - Informace o předmětu
MA0021 Didaktika matematiky 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/2/1.3. 16 hodin (kombinovaná forma). 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- RNDr. Petra Antošová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc. (přednášející)
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Břetislav Fajmon, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jana Veseláková (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MA0021/KombiSem01: Pá 4. 10. 18:00–19:50 učebna 32, Pá 1. 11. 18:00–19:50 učebna 32, So 9. 11. 15:00–18:50 učebna 32, Pá 15. 11. 14:00–17:50 učebna 32, Pá 29. 11. 12:00–15:50 učebna 32, I. Budínová, B. Fajmon
MA0021/PrezPred01: Po 10:00–11:50 učebna 32, I. Budínová
MA0021/PrezSem01: Po 18:00–19:50 učebna 32, B. Fajmon
MA0021/PrezSem02: Čt 14:00–15:50 učebna 42, B. Fajmon - Předpoklady
- MA0010 Úvod do didaktiky matematiky
Předpokladem je zvládnutí odborných matematických disciplín, zejména aritmetiky a algebry. Studenti by měli být vybaveni kompetencemi z kurzu obecné didaktiky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je, aby byl student schopen didaktické transformace teoretického matematického základu do učiva matematiky základní školy, volit vhodné metody a formy práce pro výuku matematiky (v oblasti přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi).
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student znát: Problematiku přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Způsoby zavádění pojmů z aritmetiky, ověřování jejich vlastností, důkazy matematických vět. Seznámí se s přístupem k zavádění těchto pojmů v různých pedagogických směrech. Student bude dále po absolvování předmětu schopen využít poznatky z didaktiky matematiky v praxi.
- Osnova
- Didaktika matematiky a její místo v systému věd. Problematika přechodu mezi 1. a 2. stupněm základní školy. Cíle výuky matematiky na 2. stupni ZŠ. Rámcový vzdělávací program. Edukační procesy, metody a formy práce výuky matematiky, organizace vyučovacího procesu, včetně materiálních a technických prostředků. Zavádění pojmů školské matematiky, ov+řování jejich vlastností, důkazy vět. Postupné zavádění množiny přirozených, celých, racionálních čísel. Poznávací proces žáků. Numerace, operace. Procenta, navazující témata. Číselné výrazy, mocniny a odmocniny.
- Literatura
- doporučená literatura
- TIPPS, Steven, Art JOHNSON a Leonard M. KENNEDY. Guiding children's learning of mathematics. 12th ed. [Spojené státy americké]: Wadsworth Cengage Learning, 2011, xxii, 629. ISBN 9780538738507. info
- ŽENATÁ, Emílie. Přehled učiva matematiky : pro 6.-9. ročník ZŠ a víceletá gymnázia s příklady a řešením. [2. vyd.]. [Benešov]: Blug, 2010, 552 s. ISBN 9788072740147. info
- VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
- TANNER, Howard a Sonia JONES. Becoming a successful teacher of mathematics. London: Routledge, 2000, xii, 224. ISBN 9780415230698. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava k výuce jednotlivých témat učiva matematiky na základní škole. Seminář.
- Metody hodnocení
- kolokvium, písemný test (60%)
- Informace učitele
- Studenti, kteří jsou v daném období na zahraniční stáži, nemají povinnou docházku. Odevzdávají úkoly do semináře v termínu, který bude předem dohodnutý s vyučujícím. Úkoly jsou odevzdány a vyhodnoceny před kolokviem.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/MA0021/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/MA0021