PdF:MSBP_HC3 Hudební činnosti 3 - Informace o předmětu
MSBP_HC3 Hudební činnosti 3
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- MSBP_KI1 Klavírní improvizace 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je propojení získaných odborných vědomostí a praktických dovedností z nástrojové výuky a hlasové výchovy tak, aby je student uměl aplikovat v praxi. Pozornost je věnována vokálním, rytmickým a rytmicko-pohybovým činnostem s využitím dětských hudebních nástrojů a dalších metodických pomůcek.
- Osnova
- Činnosti vokální: složky hlasové výchovy, metodický nácvik jednohlasé písně. Činnosti rytmické a rytmicko-pohybové: základní prvky rytmických činností – rytmus, metrum, takt, těžká a lehká doba, tempo, ostinátní figura. Hra na tělo. Rytmizace slov v textu, práce s říkadlem a básní. Základy dirigování: taktování ve 2/4, 3/4 a 4/4 taktu. Základy hry na zobcovou sopránovou flétnu.
- Literatura
- povinná literatura
- HAVELKOVÁ, K. – CHLÁDKOVÁ, B. Didaktika hudební výchovy 1. Brno, MU 1994. LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro obor Učitelství 1. stupně ZŠ. (Distanční výuková opora) OU, Ostrava, 2004. SYNEK, J. Didaktika hudební výchovy I. Olomouc, 2004.
- LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha: Raabe, 2006, 165 stran. ISBN 9788087553657. info
- doporučená literatura
- HERDEN, J. - JENČKOVÁ, E. – KOLÁŘ, J. Hudba pro děti. Praha, 1992.
- TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha 2005. ISBN 80-7179-916-X
- RAKOVÁ, M – ŠTÍPLOVÁ, L. – TICHÁ, A. Zpíváme a nasloucháme hudbě s nejmenšími: Pro děti od 3 do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2016.
- FRYŠČÁK, J. Hlasová výchova dítěte. Ostrava: Katedra hudební výchovy Pedagogické fakulty v Ostravě, 1999.
- ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
- ŠKOŘEPOVÁ, K. Hrajeme na zobcovou flétnu. Metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Praha, Portál, 2014.
- TICHÁ, A. – RAKOVÁ, M. Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími: od narození do 8 let. Vyd. 3. – Praha: Portál, 2014.
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu : určeno pro barokní typ zobcové flétny s dvojitým vývrtem spodních otvorů. Edited by Tomáš Hanzlík, Illustrated by Alžběta Skálová. 1. vydání v Bärenreiter P. Praha: Bärenreiter, 2016, 78 stran. info
- KVAPIL, Jan a Eva KVAPILOVÁ. Flautoškola 1 : učebnice hry na sopránovou zobcovou flétnu. 1. vydání v Editio Bärenr. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2010, 63 stran. info
- Výukové metody
- Praktická průprava: zpěv – jednohlasá píseň, práce s textem, doprovod na elementární hudební nástroje, dirigování. Hra na klavír a zobcovou flétnu; hra na tělo. Zhudebnění dětského říkadla/ básničky a její zápis do notové osnovy. Vypracování přípravy hudebního hraní pro předškolní věk.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky k zápočtu: a) minimálně 80% aktivní účasti v seminářích; b) zpracování přípravy hudebního hraní pro předškolní děti; c) zhudebnění říkadla/básně a její zápis do notové osnovy; d) ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní a 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)); e) 10 lidových písní, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír, dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový); f) 5 říkadel/básniček – doprovod rytmický či pohybové ztvárnění
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu MSBP_HC2.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/MSBP_HC3