NJ_D301 Prezentační dovednosti v němčině

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 3 x 2 hodiny v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_D301/01: každé liché úterý 17:00–18:50 učebna 53, P. Marečková
Předpoklady
Znalosti němčiny minimálně na úrovni B1+. Předmět je vhodný pro studenty všech ročníků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 16/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Die Studierenden entwickeln ihre Präsentationsfertigkeiten auf Grund theoretischer Kenntnisse sowie eigener Vorbereitungen und Realisierungen mehrerer Präsentationen. Der Umgang mit PowerPoint wird im Kurs NICHT thematisiert! Im Vordergrund steht die Entwicklung der eigenen kommunikativen Kompetenz und Rhetorik, das Training von zahlreichen Präsentationstechniken sowie der Abbau von Angst und Nervosität beim Präsentieren vor dem Publikum. Studenti si rozvíjejí prezentační dovednosti na základě získání teoretických poznatků i vlastních přípravách i realizaci prezentací. Tématem seminářů není práce s powerpointem! V popředí stojí rozvoj vlastní komunikační kompetence a retoriky, trénink mnoha prezentačních technik a minimalizování strachu a nervozity při prezentování před publikem.
Výstupy z učení
Am Ende dieses Kurses verfügen die Studierenden über theoretisches Wissen über Präsentationsgestaltung, sie sind in der Lage, dieses Wissen in der Vorbereitung eigener Präsentation anzuwenden, haben eigene Strategien entwickelt und können Nervosität und Angst bei einem Auftritt in der Öffentlichkeit minimieren. Na konci předmětu studenti disponují teoretickými znalostmi o výstavbě prezentace a jsou schopni také při přípravě vlastní prezentace použít. Vytvořili si repertoár prezentačních technik a jsou schopni minimalizovat nervozitu a strach při vystoupení na veřejnosti.
Osnova
  • Einführung in die Problematik (Was oder wie soll man präsentieren?) Struktur der Präsentation Visuelle Mittel Sprachliche Mittel Nonverbale Mittel Strategien zum Abbau von Angst und Nervosität Feedback (Wie soll man Feedback formulieren und wie soll man es annehmen?) Durchlaufend bereiten Studierende Minipräsentationen vor und führen sie in Kleingruppen vor, Partner-Feedback.
  • Úvod do tématu (Co nebo jak prezentovat?) Struktura prezentace Vizuální prostředky Jazykové prostředky Nonverbální rovina prezentace Strategie odbourávání strachu a nervozity Feedback (Jak ho formulovat a jak ho přijmout?) Průběžně příprava vlastních miniprezentací, které budou realizovány v malých skupinkách, peer feedback.
Literatura
    doporučená literatura
  • ISABEL GARCÍA. Ich rede. Kommunikationsfallen und wie man sie umgeht. München: mvgverlag, 2010. info
  • PETER KÜRSTEINER, Inga Berkensträter. 100 Tipps & Tricks für Reden, Vorträge und Präsentationen. Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 2010. info
  • HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. Translated by Iva Michňová. 7., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008, 380 s. ISBN 9788024724232. info
  • Phonothek intensiv : Aussprachetraining. Edited by Ursula Hirschfeld - Kerstin Reinke - Eberhard Stock. Berlin: Langenscheidt, 2007, 176 s. ISBN 9783468497643. info
    neurčeno
  • GARTEN, Matthias. Präsentationen erfolgreich gestalten und halten : wie Sie mit starker Wirkung präsentieren. 2. Auflage. Offenbach: Gabal, 2015, 197 stran. ISBN 9783869365220. info
  • KUSHNER, Malcolm L. Erfolgreich präsentieren für Dummies. Translated by Marion Thomas. 3., überarbeitete und aktua. Weinheim: Wiley-Vch, 2011, 328 stran. ISBN 9783527706068. info
Výukové metody
Präsentieren, Diskussion, Partner-Feedback, Hausaufgaben
prezentace, diskuze, peer feedback, domácí úkoly
Metody hodnocení
Anforderungen zum Kursabschluss: Anwesenheit, aktive Mitarbeit in Seminarsitzungen, Vorbereitung von Hausaufgaben (Minipräsentationen in jeder Seminarsitzung), Erstellung von Abschlusspräsentation und Formulierung von Feedback für 2 Präsentierende.
Podmínky pro udělení zápočtu: docházka a aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů (menší výstupy a prezentace v každém semináři), vytvoření závěrečné prezentace a udělení zpětné vazby dvěma dalším prezentujícím.
Náhradní absolvování
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen. Eine mögliche Anerkennung der Lehrveranstaltung (für einen Kurs an der Gastuniversität) sollte vor Semesterbeginn mit dem/der Lehrenden besprochen werden.

Studujícím na mobilitě v~zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s~vyučujícím předmětu na začátku daného semestru. Případné uznání předmětu (za předmět na zahraniční univerzitě) je vhodné zkonzultovat s~vyučující/m před začátkem semestru.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Unterstützung des Lernens und der Selbstreflexion für kombinierte Studierende findet während der regulären Kontaktzeiten statt. Außerhalb dieser Zeiten können die Studierenden die Lehrende/den Lehrenden jederzeit per E-Mail oder während der Sprechstunden kontaktieren oder eine Online-Besprechung in MS Teams vereinbaren. Kontaktinformationen und aktuelle Sprechstunden-Termine finden Sie im IS auf der persönlichen Seite des/der Lehrenden.
Podpora učení a sebereflexe u studujících v kombinované formě probíhá během pravidelných kontaktních hodin. Mimo tuto dobu mají studující možnost kontaktovat vyučující/ho kdykoliv prostřednictvím emailu, v konzultačních hodinách či si domluvit online konzultaci v MS Teams. Kontaktní informace a vypsané konzultační hodiny naleznete v ISu na osobní stránce vyučující/ho.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/NJ_D301/seminar-01.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, podzim 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/NJ_D301