NJ_D301 Prezentační dovednosti v němčině

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 3 x 2 hodiny v kombinované formě. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Pavla Marečková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Adéla Straková (přednášející)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Helena Hradílková (pomocník)
Garance
PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_D301/Kombi01: Pá 18. 2. 14:00–15:50 učebna 65, Pá 18. 3. 14:00–15:50 učebna 65, Pá 22. 4. 14:00–15:50 Virtuální místnost, H. Hradílková, A. Straková
NJ_D301/Prez01: každý lichý čtvrtek 10:00–11:50 učebna 65, H. Hradílková, P. Marečková, A. Straková
Předpoklady
Znalosti němčiny minimálně na úrovni B1+. Předmět je vhodný pro studenty všech ročníků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 9/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíle předmětu:
získání teoretických poznatků o prezentaci jakožto jednoho z typů osobního přednesu
rozvoj schopnosti aplikace těchto poznatků při přípravě vlastní prezentace
rozvoj vlastních strategií pomáhající k úspěšnému zvládnutí prezentace
minimalizování trémy a strachu z výstupu před publikem
Výstupy z učení
Am Ende dieses Kurses verfügen die Studierenden über theoretisches Wissen über Präsentationsgestaltung, sie sind in der Lage, dieses Wissen in der Vorbereitung eigener Präsentation anzuwenden, haben eigene Strategien entwickelt und können Nervosität und Angst bei einem Auftritt in der Öffentlichkeit minimieren.
Osnova
  • Obsah a rozvržení učiva
  • 1. Úvod do tématu (1.- 4. týden)
  • Vymezení pojmu
  • Příprava prezentace
  • Struktura prezentace
  • Jazykové prostředky
  • 2. Výstup (5. – 9. Týden)
  • Tréma
  • Postoj, oční kontakt, gesta
  • Práce s publikem
  • Timemanagment
  • 3. Zpětná vazba (10. – 12. týden)
  • Analýza jednotlivých výstupů
  • Další tipy a triky pro úspěšné zvládnutí prezentace vycházející z analýzy výstupů
  • 1. Úvod do tématu (1.- 4. týden)
  • Vymezení pojmu
  • Příprava prezentace
  • Struktura prezentace
  • Jazykové prostředky
  • 2. Výstup (5. – 9. Týden)
  • Tréma
  • Postoj, oční kontakt, gesta
  • Práce s publikem
  • Timemanagment
  • 3. Zpětná vazba (10. – 12. týden)
  • Analýza jednotlivých výstupů
  • Další tipy a triky pro úspěšné zvládnutí prezentace vycházející z analýzy výstupů
Literatura
    doporučená literatura
  • ISABEL GARCÍA. Ich rede. Kommunikationsfallen und wie man sie umgeht. München: mvgverlag, 2010. info
  • PETER KÜRSTEINER, Inga Berkensträter. 100 Tipps & Tricks für Reden, Vorträge und Präsentationen. Weinheim und Basel: Beltz Verlag, 2010. info
  • HIERHOLD, Emil. Rétorika a prezentace. Translated by Iva Michňová. 7., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2008, 380 s. ISBN 9788024724232. info
  • Phonothek intensiv : Aussprachetraining. Edited by Ursula Hirschfeld - Kerstin Reinke - Eberhard Stock. Berlin: Langenscheidt, 2007, 176 s. ISBN 9783468497643. info
  • HARTMANN, Jürgen, Rainer RÖPNACK a Doris JACOBS-STRACK. Lehrerinnen präsentieren : zielgerichtet informieren und erfolgreich überzeugen. Weinheim: Beltz Verlag, 1999, 126 s. ISBN 3407220405. info
Výukové metody
prezentace, diskuze, práce s videi a výukovými texty, domácí úkoly
Metody hodnocení
Podmínky pro udělení zápočtu: docházka a aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů (menší výstupy a prezentace v každém semináři), vytvoření závěrečné prezentace a udělení zpětné vazby dvěma dalším prezentujícím.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Vyučování 1x14dní.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016, podzim 2016, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, podzim 2023, podzim 2024.