PdF:SO118 Teoretické koncepty I - Informace o předmětu
SO118 Pedagogická a sociálně psychologická východiska práce se sociálními skupinami
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Zvončáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marie Kovářová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO118/KombiSem01: So 21. 9. 15:00–16:50 učebna 33, So 2. 11. 9:00–12:50 učebna 33, So 14. 12. 9:00–12:50 učebna 33, 14:00–15:50 učebna 33, M. Kaplánek, M. Kovářová
SO118/01: Čt 14:00–15:50 učebna 41, M. Kaplánek, M. Kovářová
SO118/02: Čt 16:00–17:50 učebna 41, M. Kaplánek, M. Kovářová - Předpoklady
- Absolvování předmětů Základy psychologie a sociologie I a II, Základy pedagogiky, Osobnostní příprava 1 a 2
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje na základy pedagogiky a psychologie. Studující absolvující tento předmět získávají kompetence k práci se skupinou (znalost skupinové dynamiky, skupinových rolí a využití těchto znalostí) a osvojí si teoretická východiska a základní principy metod nedirektivní pedagogiky, které se používají v otevřené práci s mládeží a v komunitní práci. Proto je tento předmět vyučován vždy dvěma odborníky (z oblasti sociální pedagogiky a z oblasti psychologie).
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu umět:
- popsat vývoj skupiny
- identifikovat různé role ve skupině
- popsat zákonitosti skupinové dynamiky
- definovat sociální skupiny s označením "mládež", "mladí" a rozlišit je od dětí a dospělých
- popsat specifika skupin mládeže ohrožených sociální exkluzí
- popsat a aplikovat principy jednotlivých metod "otevřené práce s dětmi a mládeží"
- rozeznat a popsat specifika animačních postupů v rámci sociální pedagogiky - Osnova
- 1. Pojem „identita“, hledání identity v dospívání (Erikson)
- 2. Děti a mládež – problematika a vymezení „mládeže“
- 3. Pojem „otevřená práce s mládeží“, možnost aplikace tohoto pojmu v systému výchovy a sociální práce v ČR (otevřené kluby, NZDM, salesiánská střediska)
- 4. Teorie rolí (Mead, Berger)
- 5. Praktické příklady související se sebepoznáním, jaké role ve skupinách obvykle zastávám
- 6. Teorie skupinových rolí - v čem jsou přínosné, v čem limitující (např. Belbin, Zaborowski, Alfa)
- 7. Práce se sociálním prostorem; informal education
- 8. Skupinové procesy, vliv skupiny na jedince (a zpět) - sociální facilitace, sociální zahálení, skupinová polarizace, skupinové myšlení (groupthink), skupinová konformita
- 9. Experimenty, v rámci nichž byly výše zmiňované procesy zkoumány (Asch, Milgram, Zimbardo) - dopady, důsledky do současné společnosti
- 10. Práce se skupinou v rámci komunitní práce: sociokulturní animace
- 11. Práce se skupinou v rámci výchovné (kulturní) animace
- 12. Osobnostní předpoklady pracovníka v „otevřené práci“ (vybrané principy výchovné animace)
- Literatura
- povinná literatura
- KAPLÁNEK, Michal. Volný čas a jeho význam ve výchově. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 207 stran. ISBN 9788026212508. info
- KAPLÁNEK, Michal. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. info
- MACKŮ, Richard. Informal Education - animace ve výchově nebo sociální práce? E-Pedagogium. Olomouc: Pedagogická fakulta UP, 2011, roč. 11, I/2011, s. 9-17, 8 s. ISSN 1213-7758. info
- MACKŮ, Richard, Michal KAPLÁNEK a Anna DUDOVÁ. Mnohotvarý fenomén animace. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2011, roč. 21, č. 3, s. 284-305, 21 s. ISSN 1211-4669. info
- doporučená literatura
- KAPLÁNEK, Michal, Věra PATOČKOVÁ a Anna DUDOVÁ. Volný čas dětí staršího školního věku. České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity, 2022, 173 s. ISBN 978-80-7394-934-1. URL info
- ČECH, Tomáš. Animace volného času. Kladno: Centrum dalšího rozvoje regionu, 2007, 60 s. info
- neurčeno
- NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 9788020016799. info
- VÝROST, Jozef. Aplikovaná sociální psychologie. Edited by Růžena Komárková - Ivan Slaměník. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2008, 1 online. URL info
- Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
- Výukové metody
- teoretická příprava ke skupinovému cvičení, diskuse o literatuře, skupinová práce
- Metody hodnocení
- aktivní zapojení do cvičení a závěrečné kolokvium (prověření teoretických principů)
- Navazující předměty
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SO118/seminar-KombiSem01.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO118