PdF:XTV12 Základy TV - Informace o předmětu
XTV12 Základy tělesné výchovy
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XTV12/KombiSem01: Pá 27. 9. 14:00–15:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 4. 10. 14:00–15:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 29. 11. 14:00–15:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 13. 12. 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková
XTV12/KombiSem02: Pá 27. 9. 8:00–9:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 1. 11. 15:00–16:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 29. 11. 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 13. 12. 14:00–15:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková
XTV12/PrezSem01: Čt 9:00–10:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková
XTV12/PrezSem02: Čt 11:00–12:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu jsou studující schopni využít průpravná, kondiční a kompenzační cvičení při rozcvičení i v konkrétních pohybových aktivitách, aplikovat základní gymnastické, rytmické a taneční, atletické a herní činnosti s motivací a využít tělesná cvičení při rozvoji pohybových schopností a dovedností odpovídajících dětem předškolního věku.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti tělesné výchovy se zaměřením na hudebně pohybovou výchovu, gymnastiku, atletiku a hry. Získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností u dětí předškolního věku.
- Osnova
- Základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení, význam cviků a zásady jejich použití. Základní pojmy spojené s hudebně pohybovou výchovou, tancem, hudebním a rytmickým doprovodem, názvy tanců, základní hudebně pohybové hry a činnosti. Gymnastika hrou – metodické řady, dopomoc a záchrana u základních akrobatických prvků vhodných pro děti předškolního věku. Základní atletické dovednosti – běhy, skoky, hody. Pohybové hry – osvojení si základních pojmů, používané náčiní, základní pravidla a organizační pokyny pro realizaci her vhodných pro předškolní věk; pohybové hry a průpravná cvičení pro rozvoj všech pohybových schopností, hry pro manipulaci s náčiním, hry soutěživé, tvořivé, hry pro zdokonalování pohybových dovedností jako součást jednotlivých tematických celků se zdůrazněním výchovného využití her (smysl pro fair-play). Práce s elektronickými publikacemi. Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků.
- Literatura
- povinná literatura
- KOUŘILOVÁ, Iva, Hana DVOŘÁKOVÁ, Lenka VOJTÍKOVÁ a Hana JANOŠKOVÁ. Pohyb v životě dítěte (od narození do předškolního věku). Multimediální elektronický výukový materiál. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-8644-9. Elportál info
- doporučená literatura
- JANOŠKOVÁ, Hana a Hana ŠERÁKOVÁ. Gymnastika dětí hravě i metodicky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Elportál. ISBN 978-80-210-9407-9. URL URL URL info
- ŠERÁKOVÁ, Hana. Švihadlo tradičně i netradičně pro děti předškolního věku. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 64 s. ISBN 978-80-210-9269-3. Čítárna Munispace info
- JANOŠKOVÁ, Hana, Hana ŠERÁKOVÁ a Iva KOUŘILOVÁ. Náměty na cvičení pro děti předškolního věku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. Elportál. ISBN 978-80-210-8370-7. URL URL URL URL info
- KAPLAN, Aleš, Dušan BARTŮNĚK a Jan NEUMAN. Skáčeme, běháme a hrajeme si na hřišti i pod střechou. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 158 stran. ISBN 9788026208549. info
- BOROVÁ, Blanka. Míče, míčky a hry s nimi : soubor her pro děti ve věku od 4 do 9 let. Illustrated by Dana Martinková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 153 s. ISBN 9788026201076. info
- DOYON-RICHARD, Louise. Hry pro všestranný rozvoj dítěte. Translated by Miloslava Lázňovská. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 181 s. ISBN 9788073677992. info
- BLAHUTKOVÁ, Marie a Daniela JONÁŠOVÁ. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 42 s. Publikace 4766/pd-10/09-17/99. ISBN 978-80-210-4838-6. info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 137 stran. ISBN 8071786934. info
- DVOŘÁKOVÁ, Hana. Cvičíme a hrajeme si. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1995, 101 s. ISBN 808578307X. info
- Výukové metody
- Slovní, názorně demonstrační a praktické.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast v hodinách. Krátké samostatné výstupy s přípravou (zvládnutí organizace a provedení protahovacích, posilovacích a koordinačních cvičení a pohybových her).
- Informace učitele
- Student/ka s ISP plní stejné zápočtové požadavky z předmětu jako ostatní studující, náhrada za neúčast v hodinách bude řešena dle individuální domluvy.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XTV12/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XTV12