AJL22073 Jazyk v reklamě

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Pelclová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz pracuje se reklamním diskurzem jako s velmi specifický typem diskurzu. Cílem kurzu je studentům ukázat, jak je možno přistupovat k analýze jazyka a neverbálních prvků užitých v reklamách pomocí různých jazykovědných a jiných příbuzných vědních disciplín, např. z pohledu pragmatiky, gender studies, humoru, narativity, kognitivní lingvistiky atd.
Výstupy z učení
Po skončení kurzu budou studenti schopni: - vysvětlit různé persvazivní strategie používané v reklamních textech - porozumět funkcím jazyka a neverbálních prvků v reklamním sdělení - analyzovat reklamy pomocí různých lingvistických teorií
Osnova
  • 1. Reklama jako specifický diskurz 2. Jazyk v reklamě 3. Neverbální prvky v reklamě 4. Tabuizace v reklamě 5. Narativy, heteroglosie, perspektiva 6. Figurativní prvky 7. Reklama a gender 8. Humor v reklamě 9. Jazykové výpůjčky 10. Implikatura v reklamě 11. (Ne)zdvořilostní princip v reklamě 12. Identita v reklamě
Literatura
    povinná literatura
  • MYERS, Greg. Words in ads. London: Edward Arnold, 1994. info
  • COOK, Guy. The discourse of advertising. London: Routledge, 1992, xxi, 250. ISBN 0415041708. info
  • HERMERÉN, Lars. English for sale : a study of the language of advertising. Lund: Lund University Press, 1999, 201 s. ISBN 9179665764. info
    neurčeno
  • SRPOVÁ, Hana. Knížka o reklamě. Vydání první. Ostrava: Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, 2008, 196 stran. ISBN 9788073685331. info
  • GODDARD, Angela. The language of advertising : written texts. 2nd ed. London: Routledge, 2002, x, 131 s. ISBN 0-415-27802-3. info
  • ČMEJRKOVÁ, Světla. Reklama v češtině, čeština v reklamě. Vyd. 1. Praha: Leda, 2000, 258 s. ISBN 8085927756. info
  • SCHRØDER, Kim a Torben VESTERGAARD. The language of advertising. Oxford: Blackwell, 1992, x, 182. ISBN 063110741X. info
Výukové metody
Studenti si na každou hodinu načtou příslušné studijní materiály a na některé hodiny přinesou i reklamy, které budeme analyzovat. V hodinách si projdeme daná témata a pak budeme rozebírat reklamní texty.
Metody hodnocení
Hodncení kurzu: docházka+aktivní účast+práce s vlastními reklamními texty 40 % + závěrečná práce 60 %.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/22-23/course/view.php?id=730
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2021, jaro 2023.