FF:FAVBPa10 Proseminář A - Informace o předmětu
FAVBPa10 Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu)
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/4/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Kos, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–17:40 C34, Čt 8:00–13:40 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Seminář je určen pouze studentům prvního ročníku. - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Po ukončení předmětu by student měl: - znát nejdůležitější koncepty systémové analýzy filmu - být schopen kriticky číst odborný analytický text - být schopen rozebrat filmové vyprávění a styl - být schopen písemně vyjádřit výsledky této analýzy v podobě původní a přehledně strukturované analytické stati, v níž každá teze je doložena konkrétními příklady
- Osnova
- PRŮBĚH SEMESTRU
- Cílem kurzu je na průběžné analýze tří filmů a průběžné oponentuře analýz spolužáků vytvořit základ pro studentovy schopnosti (a) ovládnout nástrojů a taktik filmového rozboru, (b) vytvořit si citlivost k aspektům a úrovním systému filmového díla, (c) vystavět argumentačně soudržný analytický text na deset stran, (d) kriticky číst analytické texty. Kurz má podobu soustavné analytické, prezentační a diskuzní práce, která se rozvíjí v jedenácti domácích úkolech a jedenácti seminárních setkáních, a nakonec při splnění postupových podmínek vrcholí napsáním a odevzdáním závěrečné práce.
- ODEVZDÁVÁRNY A SEMINÁRNÍ PRÁCE
- (1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky.
- (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře (v závislosti na seminárních skupinách, do nichž se v Informačním systému zapsali), účast musí být stoprocentní.
- (3) Součástí povinné seminární docházky jsou návštěvy příslušných úterních odpoledních projekcí, kde proběhne prezence vždy na začátku a na konci filmu.
- (4) Nepřipravenost na semináři se v prvním a druhém výskytu sankcionuje výpisky z rozsáhlého doplňující textu v angličtině, při třetím výskytu je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci.
- (5) Považuje se za samozřejmou znalost všech filmů probíraných v zadaných analýzách. Jejich neznalost se považuje za nepřipravenost na semináři (viz bod 4).
- (6) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.
- HODNOCENÍ
- Studenti budou bodováni za jednotlivé odevzdávané úkoly (max. 3 body za každou segmentaci, 2 body za povinnou cinemetrickou analýzu každého z filmů, 5 bodů za rozborné karty, 3 body za oponentury) i za aktivní účast na seminářích (max. 3 body za každý, hodnotí se kvalita prezentace, schopnost reagovat na podněty, schopnost zapojovat se do diskuze, obeznámenost s pojmy). Během semestru tak může každý student získat až 121 bodů, přičemž úspěšné připuštění k závěrečné práci je podmíněno ziskem minimálně 66 bodů (55 %). Závěrečná práce (viz dále) má dvě části, kdy za osnovu může student získat až 20 bodů a za výslednou analýzu až 30 bodů. Minimem k připuštění k psaní výsledné analýzy je 11 bodů (55 %) a minimem k přijetí výsledné analýzy nakonec 17 bodů (55 %). Výsledné hodnocení – A: 170-156, B: 155-141, C: 140-123, D: 122-108, E: 107-93, F: 92-0.
- LITERATURA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita. (Jde o povinnou literaturu tvořící osnovu celého kurzu.)
- • Kokeš, Radomír D. (2016): Světy na pokračování. Praha: Akropolis. (Vybrané kapitoly.)
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Bournův mýtus: akční film pohybu. Iluminace, č. 3, s. 51-93.
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU.
- • Bordwell, David (1985): Narration in the Fiction Film. Madison: The University of Wisconsin Press (příslušné části najdete ve studijních materiálech).
- SEMINÁŘ: 29. ZÁŘÍ
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Bournův mýtus aneb film pohybu. Iluminace, č. 3, s. 51-93.
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 15-51, 57-69, 78-89
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU, s. 96-107.
- FILM
- Bournův mýtus (The Bourne Supremacy, r. Paul Greengrass, USA, 2004)
- ROZBORNÁ KARTA Č. 1
- (1) V případě zadané a přečtené analýzy Bournova mýtu z Iluminace:
- (a) Formulujte řešené téma, problém, výzkumné otázky a dostředivé i odstředivé teze přečtené analýzy Bournova mýtu.
- (b) Formulujte strukturovaný anotovaný název přečtené analýzy. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 77-78.)
- (c) Sestavte hrubou osnovu jedné z kapitol přečtené analýzy Bournova mýtu, s výjimkou kapitol "Analytická východiska" a "Čtvero bloků..". (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)
- (2) Sami aplikujte na film Bournův mýtus principy filmové formy:
- (a) funkce (včetně typů motivací, viz přednáška),
- (b) podobnosti a opakování,
- (c) odlišnosti a variace,
- (d) vývojové vzorce,
- (e) soudržnost a nesoudržnost.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 1
- 27. září, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 6. ŘÍJNA
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 92-99.
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU, s. 397-417.
- FILMY:
- • Suspiria (Suspiria, r. Dario Argento, Itálie - Španělsko, 1965)
- • Polibek před zrcadlem (The Kiss Before the Mirror, r. James Whale, USA, 1933)
- • Moc a sláva (The Power and the Glory, r. William K. Howard, USA, 1933)
- ROZBORNÁ KARTA Č. 2
- Sestavte ke všem třem filmům segmentaci.
- (1) V segmentaci syžetu se zaměříte na posloupnost událostí. Nabídněte vysvětlení, jaký by se dal v tomto ohledu rozpoznat vývojový vzorec.
- (2) V segmentaci motivu se zaměříte na práci s nějakým určujícím motivem, který se během filmu opakuje či variuje. Nabídněte vysvětlení, proč se věnujete právě tomuto motivu, v čem je významný a co z jeho opakování či variací můžete vyvodit.
- (3) V segmentaci prostředí se zaměříte na prostorové rámce, ve kterých se děj odehrává. Nějak srozumitelně je odlišíte, aby bylo možno sledovat umístění každého z nich v uspořádání filmu. Nabídněte vysvětlení, jaký je ve střídání prostředí řád, proč se střídají či objevují právě tímto způsobem? Napomáhá to srozumitelnosti vyprávění, je v tom nějaká logika? Nechávám na výběr, ke kterému filmu uděláte kterou z těchto segmentací, ale musíte udělat všechny tři a na každý film použít jednu.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 2
- 2. října, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 13. ŘÍJNA
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 17-24, 61-91, 125-159.
- • Bordwell, David (1985): Narration in the Fiction Film. Madison: The University of Wisconsin Press, s. 57-61.
- • Kokeš, Radomír D. (2016): Světy na pokračování. Praha: Akropolis, s. 69-103 (s důrazem na s. 69-83, další části spíše ukazují, jak lze s nástrojem pracovat).
- TÉMA:
- Skupina A: Vedení pozornosti skrze tázací aktivitu diváka (analytická stať)
- Skupina B: Rozsah a hloubka vědění coby funkce vyprávění (analytická stať)
- Skupina A: Polibek před zrcadlem
- Skupina B: Suspiria
- ROZBORNÁ KARTA Č. 3
- (1) Formulujte u svého filmu problém, otázky, dostředivé teze na analytickou stať (500-1000 znaků).
- (2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati (500 znaků).
- (3) Rozvrhněte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“. (2700-3600 znaků)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 3
- 9. října, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 1
- 12. října, 23.59
- ___________________________
- SEMINÁŘ: 20. ŘÍJNA
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 17-24, 61-91, 125-159.
- • Bordwell, David (1985): Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press, s. 77-84.
- TÉMA:
- Časové vztahy syžetu a fabule v osnově vyprávění: trvání, pořádek, frekvence
- Skupina A: Polibek před zrcadlem
- Skupina B: Moc a sláva
- ROZBORNÁ KARTA Č. 4
- (1) Formulujte u svého filmu problém, otázky, dostředivé teze na analytickou stať (500-1000 znaků).
- (2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati (500 znaků).
- (3) Rozvrhněte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“. (2700-3600 znaků)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 4
- 16. října, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 2
- 19. října, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 27. ŘÍJNA
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 41-55, 61-91, 125-159.
- • Kokeš, Radomír D. (2016): Světy na pokračování. Praha: Akropolis, s. 107-120 (na příkladech seriálových osnov).
- TÉMA:
- Dynamika fikčního světa: rozvržení a střetávání se subsvětů/mikrosvětů
- Skupina A: Suspiria
- Skupina B: Moc a sláva
- ROZBORNÁ KARTA Č. 5
- (1) Formulujte u svého filmu problém, otázky, dostředivé teze na analytickou stať (500-1000 znaků).
- (2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati (500 znaků).
- (3) Rozvrhněte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“. (2700-3600 znaků)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 5
- 23. října, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 3
- 26. října, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 10. LISTOPADU (v týdnu mezitím seminář není)
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 25-29, 61-91, 125-159.
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU, s. 158-215.
- TÉMA:
- Vývoj a funkce mizanscény v čase i prostoru (analytická stať)
- Skupina A: Polibek před zrcadlem
- Skupina B: Suspiria
- ROZBORNÁ KARTA Č. 6
- (1) Formulujte u svého filmu problém, otázky, dostředivé teze na analytickou stať (500-1000 znaků).
- (2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati (500 znaků).
- (3) Rozvrhněte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“. (2700-3600 znaků)
- (4) Změřte na Cinemetrics.lv film Pro pár dolarů navíc, své měření si podepište a do komentáře uveďte, že jde o školní projekt.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 6
- 6. listopadu, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 4
- 9. listopadu, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 17. LISTOPADU:
- seminář se nekoná, ale odevzdání úkolu probíhá standardně
- ČETBA • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 29-31, 61-91, 125-159.
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU, s. 242-275.
- TÉMA:
- Vývoj funkcí rámování a pohybu kamery v celku filmového systému (analytická stať)
- Skupina A: Suspiria
- Skupina B: Moc a sláva
- ROZBORNÁ KARTA Č. 7
- (1) Formulujte u svého filmu problém, otázky, dostředivé teze na analytickou stať (500-1000 znaků).
- (2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati (500 znaků).
- (3) Rozvrhněte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“. (2700-3600 znaků)
- (4) Změřte na Cinemetrics.lv svůj film, své měření si podepište a do komentáře uveďte, že jde o školní projekt.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 7
- 13. listopadu, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 5
- 16. listopadu, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 24. LISTOPADU
- prezentace a probrání úkolů z mizanscény i střihu
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 31-38, 61-91, 125-159.
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU, s. 289-329.
- TÉMA:
- Analýza funkcí střihu se zaměřením na dimenze střihové skladby (důraz klaďte na čas a prostor) a na roli kontinuální střihové skladby (analytická stať)
- Skupina A: Polibek před zrcadlem
- Skupina B: Moc a sláva
- ROZBORNÁ KARTA Č. 8
- (1) Formulujte u svého filmu problém, otázky, dostředivé teze na analytickou stať (500-1000 znaků).
- (2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati (500 znaků).
- (3) Rozvrhněte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“. (2700-3600 znaků)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 8
- 20. listopadu, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 6
- 23. listopadu, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 1. PROSINCE
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, zejména s. 125-184.
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU, s. 513-529.
- TÉMA: Celková analýza filmu I
- Skupina A: Polibek před zrcadlem
- Skupina B: Moc a sláva
- ROZBORNÁ KARTA Č. 9
- (1) Formulujte u svého filmu téma, problém, otázky, dostředivé teze: na (a) analytickou stať (designovanou na deset stran) a (b) analytickou studii (designovanou na pětadvacet stran).
- (2) Sestavte strukturovaný anotovaný název analytické stati.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 9
- 27. listopadu, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 7
- 30. listopadu, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 8. PROSINCE
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, zejména s. 125-184.
- • Bordwell, David – Thompsonová, Kristin (2011): Umění filmu. Praha: AMU, s. 513-529.
- TÉMA:
- Celková analýza filmu II
- Skupina A: Polibek před zrcadlem
- Skupina B: Moc a sláva
- ROZBORNÁ KARTA Č. 10
- Sestavte u svého filmu detailní osnovu své analytické stati s kapitolami, podkapitolami, otázkami i komentovanou argumentací. (Podle vzoru in Rozbor filmu, s. 78-89, osnova musí být přehledně členěná a číslovaná, měla by zahrnovat všechny náležitosti zahrnuté na s. 87 od „Optimální osnovou je…“ do „budou vzájemně logicky podporovat“.)
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 10
- 4. prosince, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 8
- 7. prosince, 23.59
- ________________________________________
- SEMINÁŘ: 15. PROSINCE
- ČETBA
- • Kokeš, Radomír D. (2015): Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, s. 103-111.
- TÉMA:
- Celková analýza filmu III
- Skupina A: Polibek před zrcadlem
- Skupina B: Moc a sláva
- ROZBORNÁ KARTA Č. 11
- Sestavte u svého filmu úvod své analytické stati, ve které přehledně vysvětlíte řešený problém, načrtnete analytické otázky, prokazované dostředivé teze a rozvržení dalšího textu. Úvod bude mít tři normostrany, bude mít jednoznačnou argumentační strukturu a bude složen z úvodního odstavce, argumentačního odstavce a shrnujícího odstavce. U každého odstavce se – stejně jako u celého úvodu – očekává, že bude mít svou premisu, argumenty i závěr. Krom věcné bude hodnocena rovněž stylistická kvalita textu.
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ ROZBORNÉ KARTY Č. 11
- 11. prosince, 23.59
- TERMÍN ODEVZDÁNÍ OPONENTURY Č. 9
- 14. prosince, 23.59
- Literatura
- povinná literatura
- KOKEŠ, Radomír. Rozbor filmu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 264 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta, sv. 430. ISBN 978-80-210-7756-0. Munishop info
- neurčeno
- KOKEŠ, Radomír D. Světy na pokračování. Rozbor možností seriálového vyprávění. Praha: Filip Tomáš – Akropolis, 2016, 240 s. ISBN 978-80-7470-146-7. Autorovy stránky o knize. info
- BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu : úvod do studia formy a stylu. Translated by Petra Dominková - Jan Hanzlík - Václav Kofroň. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 stran. ISBN 9788073312176. info
- BUCKLAND, Warren. Directed by Steven Spielberg : poetics of the contemporary Hollywood blockbuster. New York: Continuum, 2006, xiii, 242. ISBN 0826416926. info
- THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1988, x, 361. ISBN 0691067244. info
- Výukové metody
- seminář, referáty, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- Povinný seminář (průběžně odevzdávané úkoly, povinná účast), klasifikovaný postupový zápočet (analýza filmu, 5 + 10 stran).
Podmínky:
(1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání, toleruje se pouze jedno pozdní odevzdání s týdenním odkladem, a to jen v první fázi semestru. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky. (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře, účast musí být stoprocentní a výjimky se neudělují. Nepřipravenost na semináři se v prvním a druhém případě sankcionuje výpisky z rozsáhlého doplňující testu v angličtině, ve třetím případě je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci. (3) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.
ZÁVĚREČNÁ PRÁCE:
Rozbor jednoho z pěti zadaných filmů, který bude mít dvě části. Zaprvé vysvětlí postup následující argumentace, jaký je řešený problém, jaké jsou výzkumné otázky, jaká je teze a proč postupuje právě tak, jak postupuje (5 normostran.) Zadruhé napíše práci, ve které výše uvedené uskuteční v souvislé analytické stati (10 normostran). - Informace učitele
- http://www.douglaskokes.cz/vyuka/pa2017
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/FAVBPa10