FF:FAVBPa10 Proseminář A - Informace o předmětu
FAVBPa10 Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu)
Filozofická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 9:10–12:25 C34
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
FAVBPa10/10_10_az_11_05: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Kokeš
FAVBPa10/11_10_az_12_05: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Kokeš - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Seminář je určen pouze studentům prvního ročníku. - Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Po ukončení předmětu by student měl: - znát základy fungování filmového průmyslu a kultury - znát nejdůležitější koncepty neoformalistické estetiky filmu - být schopen analyzovat filmové vyprávění a styl s využitím neoformalistické metody - být schopen písemně vyjádřit výsledky této analýzy v podobě původní a přehledně strukturované stati, v níž každá teze je doložena konkrétními příklady
- Osnova
- PRŮBĚH SEMESTRU:
- Semestr je rozdělen na tři bloky: (A) četba a rozbor teoretických textů, (B) četba a rozbor analytických textů, (C) analytická práce. (A) V prvním bloku budou studenti každý týden (s jednou výjimkou) odevzdávat tzv. čtecí karty s konkrétními otázkami, na něž musí být schopni přesvědčivě odpovědět. (B) V druhém bloku budou odevzdávat čtecí karty, kde v každé studii podchytí výzkumný problém, základní argumenty, rozepíšou osnovu jejího uspořádání a vysvětlí její logickou posloupnost, příp. vztah k doplňkovým zadaným textům. (C) Ve třetím bloku budou studenti nejdříve odevzdávat návrhy studií koncipovaných na deset stran, kde podchytí nejdříve systémové vztahy v díle spojené s vyprávěním, posléze systémové vztahy v díle spojené se stylem – a nakonec ve dvojici filmů vztahování se těchto podsystémů funkčně k sobě navzájem. Nebudou přitom psát souvislé texty, nýbrž formulovat problém, formulovat základní otázky, formulovat teze – kdy zároveň nabídnou detailní osnovu textu, jak by byl na deseti normostranách realizován. Tento úkol bude probíhat ve dvou fázích: první dvojici filmů polovina studentů rozebere a polovina studentů jim nabídne oponenturu, co nejkritičtější výčet potenciálních nedostatků navržených projektů; u druhé dvojice filmů se o týden později role obrátí. Studenti nebudou vědět, na koho píší oponenturu, stejně jako nebudou znát své oponenty.
- Podmínky:
- (1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání, toleruje se pouze jedno pozdní odevzdání s týdenním odkladem. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky. (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře, účast musí být stoprocentní a výjimky se neudělují. Nepřipravenost na semináři se v prvním a druhém případě sankcionuje výpisky z rozsáhlého doplňující testu v angličtině, ve třetím případě je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci. (3) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.
- ZÁVĚREČNÁ PRÁCE:
- Rozbor jednoho z pěti zadaných filmů, který bude mít dvě části. Zaprvé vysvětlí postup následující argumentace, jaký je řešený problém, jaké jsou výzkumné otázky, jaká je teze a proč postupuje právě tak, jak postupuje (5 normostran.) Zadruhé napíše práci, ve které výše uvedené uskuteční v souvislé analytické stati (10 normostran).
- SEMINÁRNÍ SKUPINY:
- Studenti se rozepíší do seminárních skupin po patnácti lidech, kdy každá seminární skupina bude mít každý týden seminář na 45 minut.
- DETAILNÍ PRŮBĚH SEMESTRU
- 17. září: ÚVODNÍ HODINA
- 24. září: ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
- Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 3-7.
- Ejchenbaum, Boris (2012) [1926]: Teorie „formální metody“. In: Jak je udělán Gogolův plášť a jiné studie. Praha: Triáda, s. 82-108.
- 1. října: ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
- Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 7-21.
- Šklovskij, Viktor (2003) [1925]: Umění jako metoda. In: Teorie prózy. Praha: Akropolis, s. 8-25.
- Tomaševskij, Boris Michajlovič (1970): Teorie literatury. Praha: Lidové nakladatelství, s. 121-145.
- 8. října: ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
- Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 21-35.
- Tyňanov, Jurij (1988): O literární evoluci. In: Literární fakt. Praha: Odeon, s. 189-201.
- 15. října ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
- Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 35-46.
- Šklovskij, Viktor (2003) [1925]: Jak souvisí metody syžetové výstavby s všeobecnými metodami stylovými. In: Teorie prózy. Praha: Akropolis, s. 26-62.
- 29. října ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
- Bordwell, David (2008): Poetics of Cinema. In: Poetics of Cinema, New York – London: Routledge, s. 11-55.
- 5. listopadu ČETBA ANALYTICKÝCH TEXTŮ
- Thompson, Kristin (1988): Boredom on the Beach: Triviality and Humor in Les Vacances de Monsieur Hulot. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 89-110.
- Thompson, Kristin (1988): Playtime: Comedy on the Edge of Perception. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 247-262.
- 12. listopadu ČETBA ANALYTICKÝCH TEXTŮ
- Thompson, Kristin (1988): Duplicitous Narratiom and Stage Fright. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 135-162.
- Thompson, Kristin (1988): Realism in the Cinema: Bicycle Thieves. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 197-217.
- Bazin, André (1979): Filmový realismus a italská škola osvobození. In: Co je to film? Praha: ČSFÚ, s 203-225.
- 19. listopadu ČETBA ANALYTICKÝCH TEXTŮ
- Thompson, Kristin (1988): Sawing Through the Bough: Tout va bien as a Brechtian Film. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 110-131.
- Šklovskij, Viktor (2003) [1925]: Román parodistický: Sternův Tristram Shandy. In: Teorie prózy. Praha: Akropolis, s. 173-202.
- 26. listopadu PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ
- Analýza vyprávění: Happy End (1967, Československo, r. Oldřich Lipský)
- 3. prosince PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ
- Analýza stylu: Die xue shuang xiong / The Killer (1989, Hongkong, r. John Woo)
- 10. prosince PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ
- Dva filmy, dvě analýzy – první polovina studentů psaní, druhá polovina studentů oponentury
- 17. prosince PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ
- Dva filmy, dvě analýzy – druhá polovina studentů psaní, první polovina studentů oponentury
- Literatura
- povinná literatura
- Ejchenbaum, Boris (2012) [1926]: Teorie „formální metody“. In: Jak je udělán Gogolův plášť a jiné studie. Praha: Triáda, s. 82-108.
- BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Film art : an introduction. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2008, xxiii, 505. ISBN 9780073535067. info
- BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
- ŠKLOVSKIJ, Viktor Borisovič. Teorie prózy. 3. vyd., V nakl. Akropolis 1. Praha: Akropolis, 2003, 287 s. ISBN 8073040263. info
- THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1988, x, 361. ISBN 0691067244. info
- BAZIN, André. Co je to film? Praha: Československý filmový ústav, 1979. info
- TOMAŠEVSKIJ, Boris Viktorovič. Teorie literatury. 1. vyd. Praha: Lidové nakladatelství, 1970, 157 s. URL info
- doporučená literatura
- ARISTOTELÉS. Poetika. Translated by Milan Mráz. Vyd. v Antické knihovně 1. Praha: Svoboda, 1996, 226 s. ISBN 8020502955. info
- Výukové metody
- seminář
- Metody hodnocení
- Povinný seminář (průběžně odevzdávané úkoly, povinná účast), klasifikovaný postupový zápočet (analýza filmu, 5 + 10 stran).
Podmínky:
(1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání, toleruje se pouze jedno pozdní odevzdání s týdenním odkladem. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky. (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře, účast musí být stoprocentní a výjimky se neudělují. Nepřipravenost na semináři se v prvním a druhém případě sankcionuje výpisky z rozsáhlého doplňující testu v angličtině, ve třetím případě je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci. (3) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.
ZÁVĚREČNÁ PRÁCE:
Rozbor jednoho z pěti zadaných filmů, který bude mít dvě části. Zaprvé vysvětlí postup následující argumentace, jaký je řešený problém, jaké jsou výzkumné otázky, jaká je teze a proč postupuje právě tak, jak postupuje (5 normostran.) Zadruhé napíše práci, ve které výše uvedené uskuteční v souvislé analytické stati (10 normostran). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2014/FAVBPa10