FAVBPa10 Proseminář A (k přednášce Úvod do studia filmu)

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–12:25 C34
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
FAVBPa10/09_10_az_10_05: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Kokeš
FAVBPa10/10_10_az_11_05: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Kokeš
FAVBPa10/11_10_az_12_05: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Kokeš
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Seminář je určen pouze studentům prvního ročníku.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu by student měl: - znát základy fungování filmového průmyslu a kultury - znát nejdůležitější koncepty neoformalistické estetiky filmu - být schopen analyzovat filmové vyprávění a styl s využitím neoformalistické metody - být schopen písemně vyjádřit výsledky této analýzy v podobě původní a přehledně strukturované stati, v níž každá teze je doložena konkrétními příklady
Osnova
  • PRŮBĚH SEMESTRU:
  • Semestr je rozdělen na tři bloky: (A) četba a rozbor teoretických textů, (B) četba a rozbor analytických textů, (C) analytická práce. (A) V prvním bloku budou studenti každý týden (s jednou výjimkou) odevzdávat tzv. čtecí karty s konkrétními otázkami, na něž musí být schopni přesvědčivě odpovědět. (B) V druhém bloku budou odevzdávat čtecí karty, kde v každé studii podchytí výzkumný problém, základní argumenty, rozepíšou osnovu jejího uspořádání a vysvětlí její logickou posloupnost, příp. vztah k doplňkovým zadaným textům. (C) Ve třetím bloku budou studenti nejdříve odevzdávat návrhy studií koncipovaných na deset stran, kde podchytí nejdříve systémové vztahy v díle spojené s vyprávěním, posléze systémové vztahy v díle spojené se stylem – a nakonec ve dvojici filmů vztahování se těchto podsystémů funkčně k sobě navzájem. Nebudou přitom psát souvislé texty, nýbrž formulovat problém, formulovat základní otázky, formulovat teze – kdy zároveň nabídnou detailní osnovu textu, jak by byl na deseti normostranách realizován. Tento úkol bude probíhat ve dvou fázích: první dvojici filmů polovina studentů rozebere a polovina studentů jim nabídne oponenturu, co nejkritičtější výčet potenciálních nedostatků navržených projektů; u druhé dvojice filmů se o týden později role obrátí. Studenti nebudou vědět, na koho píší oponenturu, stejně jako nebudou znát své oponenty.
  • Podmínky:
  • (1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání, toleruje se pouze jedno pozdní odevzdání s týdenním odkladem. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky. (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře, účast musí být stoprocentní a výjimky se neudělují. Nepřipravenost na semináři se v prvním a druhém případě sankcionuje výpisky z rozsáhlého doplňující testu v angličtině, ve třetím případě je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci. (3) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.
  • ZÁVĚREČNÁ PRÁCE:
  • Rozbor jednoho z pěti zadaných filmů, který bude mít dvě části. Zaprvé vysvětlí postup následující argumentace, jaký je řešený problém, jaké jsou výzkumné otázky, jaká je teze a proč postupuje právě tak, jak postupuje (5 normostran.) Zadruhé napíše práci, ve které výše uvedené uskuteční v souvislé analytické stati (10 normostran).
  • SEMINÁRNÍ SKUPINY:
  • Studenti se rozepíší do seminárních skupin po patnácti lidech, kdy každá seminární skupina bude mít každý týden seminář na 45 minut.
  • DETAILNÍ PRŮBĚH SEMESTRU
  • 17. září: ÚVODNÍ HODINA
  • 24. září: ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
  • Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 3-7.
  • Ejchenbaum, Boris (2012) [1926]: Teorie „formální metody“. In: Jak je udělán Gogolův plášť a jiné studie. Praha: Triáda, s. 82-108.
  • 1. října: ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
  • Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 7-21.
  • Šklovskij, Viktor (2003) [1925]: Umění jako metoda. In: Teorie prózy. Praha: Akropolis, s. 8-25.
  • Tomaševskij, Boris Michajlovič (1970): Teorie literatury. Praha: Lidové nakladatelství, s. 121-145.
  • 8. října: ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
  • Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 21-35.
  • Tyňanov, Jurij (1988): O literární evoluci. In: Literární fakt. Praha: Odeon, s. 189-201.
  • 15. října ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
  • Thompson, Kristin (1988): A Neoformalist Approach to Film Analysis. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 35-46.
  • Šklovskij, Viktor (2003) [1925]: Jak souvisí metody syžetové výstavby s všeobecnými metodami stylovými. In: Teorie prózy. Praha: Akropolis, s. 26-62.
  • 29. října ČETBA TEORETICKÝCH TEXTŮ
  • Bordwell, David (2008): Poetics of Cinema. In: Poetics of Cinema, New York – London: Routledge, s. 11-55.
  • 5. listopadu ČETBA ANALYTICKÝCH TEXTŮ
  • Thompson, Kristin (1988): Boredom on the Beach: Triviality and Humor in Les Vacances de Monsieur Hulot. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 89-110.
  • Thompson, Kristin (1988): Playtime: Comedy on the Edge of Perception. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 247-262.
  • 12. listopadu ČETBA ANALYTICKÝCH TEXTŮ
  • Thompson, Kristin (1988): Duplicitous Narratiom and Stage Fright. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 135-162.
  • Thompson, Kristin (1988): Realism in the Cinema: Bicycle Thieves. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 197-217.
  • Bazin, André (1979): Filmový realismus a italská škola osvobození. In: Co je to film? Praha: ČSFÚ, s 203-225.
  • 19. listopadu ČETBA ANALYTICKÝCH TEXTŮ
  • Thompson, Kristin (1988): Sawing Through the Bough: Tout va bien as a Brechtian Film. In: Breaking the Glass Armor. Princeton: Princeton University Press, s. 110-131.
  • Šklovskij, Viktor (2003) [1925]: Román parodistický: Sternův Tristram Shandy. In: Teorie prózy. Praha: Akropolis, s. 173-202.
  • 26. listopadu PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ
  • Analýza vyprávění: Happy End (1967, Československo, r. Oldřich Lipský)
  • 3. prosince PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ
  • Analýza stylu: Die xue shuang xiong / The Killer (1989, Hongkong, r. John Woo)
  • 10. prosince PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ
  • Dva filmy, dvě analýzy – první polovina studentů psaní, druhá polovina studentů oponentury
  • 17. prosince PSANÍ ANALYTICKÝCH TEXTŮ
  • Dva filmy, dvě analýzy – druhá polovina studentů psaní, první polovina studentů oponentury
Literatura
    povinná literatura
  • Ejchenbaum, Boris (2012) [1926]: Teorie „formální metody“. In: Jak je udělán Gogolův plášť a jiné studie. Praha: Triáda, s. 82-108.
  • BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Film art : an introduction. 8th ed. Boston: McGraw-Hill, 2008, xxiii, 505. ISBN 9780073535067. info
  • BORDWELL, David. Poetics of cinema. New York: Routledge, 2008, xii, 499. ISBN 9780415977784. info
  • ŠKLOVSKIJ, Viktor Borisovič. Teorie prózy. 3. vyd., V nakl. Akropolis 1. Praha: Akropolis, 2003, 287 s. ISBN 8073040263. info
  • THOMPSON, Kristin. Breaking the glass armor : neoformalist film analysis. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1988, x, 361. ISBN 0691067244. info
  • BAZIN, André. Co je to film? Praha: Československý filmový ústav, 1979. info
  • TOMAŠEVSKIJ, Boris Viktorovič. Teorie literatury. 1. vyd. Praha: Lidové nakladatelství, 1970, 157 s. URL info
    doporučená literatura
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Translated by Milan Mráz. Vyd. v Antické knihovně 1. Praha: Svoboda, 1996, 226 s. ISBN 8020502955. info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Povinný seminář (průběžně odevzdávané úkoly, povinná účast), klasifikovaný postupový zápočet (analýza filmu, 5 + 10 stran).

Podmínky:

(1) Studenti vkládají k určeným datům své výstupy do tzv. odevzdávárny. Pozdní odevzdání se bez výjimky považují za neodevzdání, toleruje se pouze jedno pozdní odevzdání s týdenním odkladem. K úspěšnému připuštění k závěrečné práci je nutné mít odevzdané vše bez výjimky. (2) Studenti jsou povinni chodit na všechny semináře, účast musí být stoprocentní a výjimky se neudělují. Nepřipravenost na semináři se v prvním a druhém případě sankcionuje výpisky z rozsáhlého doplňující testu v angličtině, ve třetím případě je klasifikována jako neúčast a znamená nepřipuštění k závěrečné práci. (3) Jakýkoli pokus o podvod znamená automatické vyloučení z kurzu a předání k disciplinárnímu řízení.

ZÁVĚREČNÁ PRÁCE:
Rozbor jednoho z pěti zadaných filmů, který bude mít dvě části. Zaprvé vysvětlí postup následující argumentace, jaký je řešený problém, jaké jsou výzkumné otázky, jaká je teze a proč postupuje právě tak, jak postupuje (5 normostran.) Zadruhé napíše práci, ve které výše uvedené uskuteční v souvislé analytické stati (10 normostran).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2020.