MUB_B028 Základy vizuální komunikace v muzejní praxi

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Bc. Tomáš Rybníček (cvičící)
Garance
MgA. Bc. Tomáš Rybníček
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Dominika Matějková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznámí studenty se základy vizuální komunikace a grafického designu v muzejní praxi. Úprava plakátu, pozvánky, průvodce expozicí, pracovního listu, prezentačního posteru, výstavního panelu. Nejčastější chyby a jak se jim vyvarovat. Příprava podkladů pro návrhy grafického designu a DTP. Základy práce a principy používání počítačových programů pro grafický design.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- použít základy vizuální komunikace a grafického designu v muzejní praxi
- navrhnout vlastní grafický design pro běžně používané materiály k muzejní výstavě nebo edukačnímu programu
Osnova
  • Teorie vizuální komunikace - základní pravidla, příklady (...co je dobře, co je špatně).
  • Jak navrhovat - co chci sdělit a jak na to...; myslet výtvarně a graficky nemusí být věda.
  • Grafický design - základy typografie a užití písma; kompozice a členění prostoru; barevné schéma; sazba textu, práce s obrazovým materiálem (obrázky, ilustrace, grafy...); volba formátu stránky.
  • Praktická cvičení - návrh vlastního grafického designu na zvolené téma (plakát a pozvánka, pracovní list k výstavě, průvodce expozicí, prezentační poster); experimenty v grafickém designu (Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Ale s citem!).
Literatura
    povinná literatura
  • SAMARA, Timothy. Základy grafického designu: vizuální elementy, techniky a strategie pro grafiky. V Praze: Slovart, 2013, 247 s. ISBN 978-80-7391-698-5.
    doporučená literatura
  • SAMARA, Timothy. Grafický design: základní pravidla a způsoby jejich porušování. V Praze: Slovart, 2008, 272 s. ISBN 978-80-7391-030-3.
  • AMBROSE, Gavin a Paul HARRIS. Grafický design : designové myšlení. Translated by Ivo Magera. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 191 s. ISBN 9788025132456. info
  • PECINA, Martin. Knihy a typografie. 1. vydání. Brno: Host, 2011. ISBN 978-80-7294-393-7. info
  • SEDDON, Tony a Jane WATERHOUSE. Grafický design pro samouky : praktický průvodce pro začátečníky. V Praze: Slovart, 2010, 224 s. ISBN 9788073913601. info
Výukové metody
- teoretická příprava
- názorné ukázky
- diskuse
- samostatná práce - zpracování grafického návrhu na základě individuálně zvoleného tématu
Metody hodnocení
Skupinová prezentace jednotlivých návrhů studentů a ústní rozprava. Student může prezentovat grafický návrh zpracovaný na PC nebo přípravné studie a podklady připravené pro zpracování profesionálním grafikem.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/MUB_B028