FF:PAM135 Lektorské minimum - Informace o předmětu
PAM135 Lektorské minimum
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Miroslava Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 23. 9. 10:00–15:40 C41, Po 4. 11. 10:00–15:40 C41, Po 2. 12. 10:00–15:40 C41
- Předpoklady
- PAM010 Didaktika vzdělávání dospělých
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je vytvořit podmínky pro trénování lektorských dovedností a pro získání zpětné vazby na předvedené výstupy v roli lektora. Student bude na konci kurzu rozumět lektorské roli, specifikům vzdělávání dospělých, bude se orientovat v základních didaktických metodách v oblasti vzdělávání dospělých,vytvoří vlastní minutový scénář na konkrétní vzdělávací kurz, vyzkouší si výstup v roli lektora, získá zpětnou vazbu na krátký (5-10 min. výstup v roli lektora).
- Výstupy z učení
- Student se orientuje v kompetencích lektora ve vzdělávání dospělých, zná didaktické principy vzdělávání dospělých, dokáže navrhnout lektorský scénář na krátké vzdělávací aktivity, získá zpětnou vazbu na své komunikační dovednosti v roli lektora (pro svou potřebu získá videonahrávku 2 minutového výstupu) i na dramaturgii vzdělávacího semináře, vyzkouší si vést krátkou vzdělávací aktivitu.
- Osnova
- Základní termíny (lektorování, lektor, verbální a neverbální komunikace, vzdělávací kurz, didaktika vzdělávání dospělých, zpětná vazba, evaluace vzdělávacího kurzu ...)
- 1. Osoba lektora, kompetence lektora ve vzdělávání dospělých
- 2. Komunikační dovednosti lektora, práce s účastníky
- 3. Přístup lektora, funkce lektora, struktura vzdělávacího kurzu
- 4. Příprava na výuku, zahájení vzdělávacího kurzu
- 5. Efektivní využití didaktických metod, pomůcek a techniky
- 6. Evaluace vzdělávacícho kurzu
- 7. Nácvik lektorských dovedností
- Literatura
- LANGER, Tomáš. Moderní lektor : průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. První vydání. Praha: Grada, 2016, 217 stran. ISBN 9788027100934. URL info
- MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti : manuál úspěšného lektora. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2013, 172 s. ISBN 9788024743363. URL info
- TRDÁ, Jana. Lektorské finty : jak připravit a realizovat zajímavá školení. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2011, 111 s. ISBN 9788024736754. URL info
- Výukové metody
- Nácvik lektorských dovedností, diskuse ve skupině.
- Metody hodnocení
- Povinnou součástí jsou 2 vystoupení v roli lektora dle konkrétního zadání (5 min. úvod kurzu, 5-10 min. výsek z připraveného kurzu). Vyžadován je aktivní přístup. Akceptujeme 1 omluvenou absenci.
- Informace učitele
- Kurz je určen studentům, kteří nemají žádné zkušenosti s lektorováním nebo jen minimální. Jde o úvod do lektorských dovedností a aktivity jsou koncipovány tak, aby docházelo k získávání jistoty v lektorské roli prostřednictvím zpětné vazby na realizované lektorské výstupy.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je primárně určen studentům 3. semestru prezenčního navazujícího magisterského studia.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PAM135