PBB004 Základy poradenství

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zorientovat studenty ve třech vybraných skupinách teorií, v nárocích na poradenskou práci a v nabídce poradenských služeb v ČR. V první části kurzu je věnována pozornost vybraným skupinám poradenských teorií, které mají široké využití v přímé práci s klientem a otevírají studentům vhled do různých způsobů vedení poradenského procesu. Dále je věnována pozornost jednotlivým druhům poradenství, nabídce poradenských služeb v ČR a požadavkům na osobnost i práci poradce v podmínkách vybraných oblastí poradenských služeb v ČR.
Výstupy z učení
Student po absolvování kurzu je schopen:
- vysvětlit základní principy vedení poradenského procesu podle Rogersovy teorie, v duchu kognitivně-behaviorální poradenské školy, podle teorie systemického poradenství;
- popsat strukturu poradenských služeb v pomáhajících profesích v ČR;
- vyjmenovat legislativní a další podmínky regulující poskytování poradenských služeb v ČR;
- popsat podmínky využití jednotlivých typů poradenských služeb;
- formulovat nároky na poradenskou práci a reflektovat svůj vztah k poradenství.
Osnova
  • 1. Vymezování a základní charakteristika poradenství. Různé způsoby pomáhání: poradenství, terapie, doprovázení, vzdělávání. Poradenství jako laická a profesionální činnost.
  • 2. Druhy poradenství (sociální, kariérové, psychologické, adiktologické, ...) a oblasti poradenských služeb (vysokoškolské poradenství, školní poradenství,...).
  • 3. Institucionální systém poradenských služeb v ČR a charakteristika jednotlivých oblastí poradenských služeb v pomáhajících profesích. Požadavky na poradenské služby.
  • 4. Profese poradce („druhy“ poradců, přístupy ve vzdělávání poradců, role profesních asociací a sítí ve vzdělávání poradců, možnosti podpory dalšího profesního rozvoje)
  • 5. Poradenské teorie a školy, jejich klasifikace a základní chrakteristika.
  • 6. Rogersova teorie a na osobu zaměřený přístup.
  • 7. Behaviorální a kognitivně-behaviorální poradenská škola.
  • 8. Systémové přístupy v poradenství. Teorie systemického poradenství.
  • 9. Poradenský proces (fáze a specifika komunikace v jednotlivých fázích poradenského procesu) 10.-11. Metody a formy poradenské práce (diagnostické, anamnestické, skriningové metody, metody poradenské intervence – rozhovor, nácvikové a tréninkové metody, vyprávění příběhu a další, individuální a skupinové poradenství, distanční poradenství.
  • 12. Shrnutí: strategie vedení poradenského procesu, role poradce v poradenském procesu. Etika poradenské práce.
Literatura
    povinná literatura
  • CULLEY, Sue. Integrative counselling skills in action. 3rd ed. Los Angeles: SAGE, 2011, x, 213. ISBN 9781848601512. info
  • EHLOVÁ, Marcela. Výchovné poradenství na středních školách v kontextu současnosti. Vydání první. Pardubice: Univerzita Pardubice, Filozofická fakulta, 2016, 248 stran. ISBN 9788073959913. info
  • HORSKÁ, Bohuslava, Andrea LÁSKOVÁ a Ladislav PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci. 1. vyd. Praha: Nakladatelství SLON, 2010, 197 s. ISBN 978-80-7419-034-6. URL info
  • NYKL, Ladislav. Carl Ransom Rogers a jeho teorie : přístup zaměřený na člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 183 s. ISBN 9788024740553. URL info
  • PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 249 s. ISBN 9788024744513. URL info
  • TOLAN, Janet. Na osobu zaměřený přístup : v poradenství a psychoterapii. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 223 s. ISBN 9788073671464. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 2., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 128 s. ISBN 8085850699. info
    doporučená literatura
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ, Bohumíra LAZAROVÁ, Šárka PORTEŠOVÁ, Martina HREJSEMNOU a Michaela VACKOVÁ. Školní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 258 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2. info
  • PEŠEK, Roman, Ján PRAŠKO a Petr ŠTÍPEK. Kognitivně behaviorální terapie v praxi : pro terapeuty, studenty a poučené laiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 229 s. ISBN 9788026205012. info
  • ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 2., rev., V této řad. Praha: Portál, 2014, 340 s. ISBN 9788026205975. info
  • SCHLIPPE, Arist von a Jochen SCHWEITZER. Systemická terapie a poradenství. 1. české vyd. Brno: Cesta, 2001, 251 s. ISBN 8072950134. info
Výukové metody
přednášky, diskuze k tématům: laické a profesionální poradenství, nároky na práci poradce,vedení poradenského procesu řízené samostudium skrze elfovou podporu kurzu.
Metody hodnocení
Průběžný test: znalost poradenského systému v ČR na základě platné legislativy (viz přednášky doplněné o samostudium). Pokud nebude student úspěšný v průběžném testu, nemůže postoupit k závěrečnému testu. Zkouška probíhá formou písemného testu, který vzniká na základě předem známých okruhů otázek pokrývajících celý obsah kurzu včetně samostudia. Všechny otázky v testu vyžadují od studentů tvořenou odpověď a v některých případech i vlastní argumentaci. Pro úspěšné ukončení kurzu je vyžadováno 60% správných odpovědí.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/
Kurz má elfovou studijní oporu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.