FF:PBB009 Odborná praxe I. - Informace o předmětu
PBB009 Odborná praxe a supervize I.
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 100 hodin (z toho 80 hodin stáž v zařízení). 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Předpoklady
- PBB003 Základy sociální pedagogiky && PBB004 Základy poradenství && PBB005 Sociální práce
Odbornou praxi I. je vhodné absolvovat poté, co studenti absolvují základní odborné předměty a jsou zorientováni v možnostech svého uplatnění na trhu práce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem praxe je (1) vytvořit studentům příležitost k aplikaci vědomostí a dovedností (teoretické poznatky, metody, postupy a etické standardy) získaných akademickým studiem v reálném pracovním prostředí, (2) podpořit další rozvoj odborné způsobilosti a kompetencí pro práci v různých typech institucí a organizací, (3) zprostředkovat studentům zkušenost s praktickým výkonem profese a podnítit snahu studentů o reflexi této zkušenosti,(4) podpořit profesní identifikaci studentů a kariérový rozvoj ve smyslu konkretizace jejich uplatnění na trhu práce. (5) Dílčím cílem je vést studenty k reflexi pracovních zkušeností, sebereflexi a praktické seznámení se supervizí.
Studenti si vybírají praxi v instituci dle vlastní volby, resp. studijního (profesního) zaměření. Může jít o školská zařízení, neziskové organizace, úřady (např. odbor péče o děti, Úřad práce ČR), výchovná či resocializační zařízení apod. - Výstupy z učení
- Odbornou praxí studentům vytváříme prostor, aby:
- poznali hlavní aspekty chodu a fungování vybraného zařízení,
- znali náplň a atributy práce pracovníka vybrané profese (pedagog volného času, sociální pracovník, vychovatel, asistent pedagoga),
- se dokázali zapojit do vedení výchovných, vzdělávacích, preventivních, socializačních aktivit,
- na základě vlastní zkušenosti byli schopni reflektovat specifika cílových skupin klientů vybrané organizace,
- dokázali identifikovat etická dilemata vybraného typu pracovníků (sociálního pracovníka, poradce, vychovatele, pedagoga volného času);
- zhodnotili přínos praxe pro svůj profesní růst a navrhli plán svého dalšího profesního rozvoje. - Osnova
- 1. Po úvodním setkání s garantem praxe, na kterém budou objasněny všechny záležitosti spojené s praxí, student kontaktuje instituci podle svého zaměření/volby a zprostředkuje podpis smlouvy o výkonu praxe mezi ÚPV FF MU a vybraným zařízením.
- 2. Seznámení se s úkoly k praxi (legislativní podmínky fungování zařízení/poskytovaných služeb, dokumentace zařízení i dokumentace přímé práce s klienty, příprava na vlastní aktivitu s klienty (vedení aktivity), vedení či organizace aktivity/práce s klienty, etická dilemata v pedagogické/sociální/poradenské práci (rozbor případu). Podrobná zadání jednotlivých úkolů jsou zveřejňována v elektronické studijní podpoře kurzu (ELF).
- 3. Stáž ve vybraném zařízení. Student v průběhu stáže plní jednotlivé úkoly (viz bod 2) a podle zpětné vazby od vedoucího praxe z vybraného zařízení rozšiřuje své znalosti a rozvíjí své dovednosti.
- 4. Absolvování supervizní skupiny a závěrečná reflexe praxe (na základě portfolií studentů a vypracovaných úkolů s vyučujícími z ÚPV FF MU případně i s některými zástupci vedoucích praxe ze zařízení).
- Literatura
- povinná literatura
- WEISS, Petr. Etické otázky v psychologii. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 349 stran. ISBN 9788073678456. info
- Kultura organizace a supervize ve vzájemném působení. Edited by Zuzana Havrdová. 1. vyd. Praha: FHS UK, 2011, 102 s. ISBN 9788087398142. info
- MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale--" : dilemata práce s klienty v organizacích. Vyd. 1. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 8090307019. info
- doporučená literatura
- DELFOS, Martine. Pověz mi... : jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Translated by Ruben Pellar. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 198 stran. ISBN 9788026213277. info
- KUTNOHORSKÁ, Jana, Martina CICHÁ a Radoslav GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 189 s. ISBN 9788024738437. info
- Multikulturní poradenství : teoretické základy a osvědčené postupy v Evropě. Edited by Mika Launikari - Sauli Puukari. Praha: Dům zahraničních služeb MŠMT, 2009, 291 s. ISBN 9788087335079. info
- Competence in social work practice : a practical guide for students and professionals. Edited by Kieran O’Hagan. 2nd ed. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007, 256 s. ISBN 9781843104858. info
- KOTTLER, Jeffrey A. a Ellen KOTTLER. Counseling skills for teachers. 2nd ed. Thousand Oaks: Corwin Press, 2007, xiii, 139. ISBN 9781412949224. info
- KUNEŠ, David. Ladislav Timuľák: Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Konfrontace. Hradec Králové: Konforntace, 2006, roč. 17., 2., s. 106-107. ISSN 0862-8971. info
- KOTTLER, Jeffrey A. a Jon CARLSON. Nezdařená terapie : nejhorší chyby z praxe předních současných psychoterapeutů. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 214 s. ISBN 8073670887. info
- DOEL, Mark a Steven SHARDLOW. Modern social work practice : teaching and learning in practice settings. 3rd ed. Burlington, Vt.: Ashgate, 2005, xxvi, 302. ISBN 075464121X. URL info
- KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
- VYSKOČILOVÁ, Eva a Soňa HERMOCHOVÁ. Cvičení z pedagogické praxe. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1991, 101 stran. ISBN 8070663875. info
- COULSHED, Veronica. Social work practice : an introduction. 2nd ed. Houndmills: Macmillan, 1991, x, 192 s. ISBN 0-333-55905-3. info
- Výukové metody
- active participation in the internship (80 hours), completion and analysis of assigned tasks (15 hours), group reflection on assigned tasks, and active participation in the supervision group (supervision group 5 hours); the internship will be verbally evaluated by the internship supervisor from the institution
- Metody hodnocení
- slovní hodnocení vedoucího praxe ze zařízení, analýza zadaných úkolů, skupinová reflexe zadaných úkolů a aktivní účast na supervizní skupině
- Navazující předměty
- Informace učitele
- The course has its own e-learning support, which will be available to enrolled students at the beginning of the semester.
- Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/PBB009