PBM121 Proinkluzivní přístupy ve školní praxi

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:00–11:40 C43, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/30, pouze zareg.: 1/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabízí fundovaný vhled do problematiky inkluzivního vzdělávání a vzdělanostních nerovností v současném vzdělávacím systému ČR včetně srovnání toho, jak se s problematikou diverzity vyrovnávají v zahraniční. Komparací inkluzivních trendů v jiných vzdělávacích systémech bude ukázáno, že k řešení identických problémů jsou použity odlišné postupy. Ambicí kurzu je poskytnout studentům orientaci v principech inkluzivního vzdělávání na úrovni politiky i praxe. S oporou o mezinárodní výzkumy budou rovněž diskutovány podoby a příčiny nerovností vyplývající převážně ze struktury vzdělávacího systému. Současně je cílem ukázat studentům, jak je možné pracovat se žáky s rozmanitými vzdělávacími potřebami. V předmětu bude propojována teorie s praxí s cílem vybavit studenty znalostmi, ale také dovednostmi při práci s heterogenní třídou/skupinou. Na konci kurzu studenti dokážou vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání, mají přehled o legislativních opatřeních a strategiích pro rozvoj inkluze. Dokážou reflektovat vlastní postoj k diverzitě a zhodnotit jeho vliv pro pedagogickou praxi. Umí uplatnit teoretická východiska při tvorbě výukových strategií u žáků s rozmanitými vzdělávacími potřebami.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- znát teoretický koncept inkluzivního vzdělávání, jeho principy a hodnoty;
- znát legislativní opatření a strategie pro rozvoj inkluze;
- využít prvky vybraných metod a forem práce v heterogenním kolektivu.
Osnova
  • 1. Vzdělanostní nerovnosti a vzdělávací politika v ČR
  • 2. Inkluzivní vzdělávání
  • 3. Práce s heterogenní skupinou ve škole a při mimoškolních aktivitách
  • 4. Podpůrné mechanismy při práci se třídou i jednotlivými žáky
Výukové metody
přednáška, skupinové diskuze, aktivizující metody, samostatná četba zadaných textů (dle e-learningové opory)
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Nutná je splněná docházka a aktivní účast, dále splnění písemných úkolů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PBM121