PBM121 Proinkluzivní přístupy ve školní praxi

Filozofická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Navrátilová, DiS., Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz nabízí fundovaný vhled do problematiky inkluzivního vzdělávání a vzdělanostních nerovností v současném vzdělávacím systému ČR včetně srovnání toho, jak se s problematikou diverzity vyrovnávají v zahraniční. Komparací inkluzivních trendů v jiných vzdělávacích systémech bude ukázáno, že k řešení identických problémů jsou použity odlišné postupy. Ambicí kurzu je poskytnout studentům orientaci v principech inkluzivního vzdělávání na úrovni politiky i praxe. S oporou o mezinárodní výzkumy budou rovněž diskutovány podoby a příčiny nerovností vyplývající převážně ze struktury vzdělávacího systému. Současně je cílem ukázat studentům, jak mohou podpůrné pozice ve škole efektivně pracovat se vzdělávacími a sociálními problémy žáků. Zvláštní pozornost bude věnována roli sociálního pedagoga a asistenta pedagoga ve škole, jejich kompetencím, nástrojům a metodám, které mohou využít k podpoře žáků v jejich vzdělávacím a osobnostním rozvoji.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni:
- znát teoretický koncept inkluzivního vzdělávání, jeho principy a hodnoty;
- znát legislativní opatření a strategie pro rozvoj inkluze;
- orientovat se ve struktuře českého vzdělávacího systému;
- porozumět vzdělávacím a sociálním nerovnostem na úrovni vzdělávacího systému, školy a třídy;
- z pozice sociálního pedagoga a asistenta pedagoga navrhnout konkrétní kroky k řešení rozmanitých problémů žáků.
Osnova
  • 1. Vzdělanostní nerovnosti a vzdělávací politika v ČR
  • 2. Inkluzivní vzdělávání
  • 3. Role sociálního pedagoga a asistenta pedagoga ve škole
  • 4. Práce s heterogenní skupinou žáků ve škole a při mimoškolních aktivitách
  • 5. Podpůrné mechanismy při práci se třídou i jednotlivými žáky
Literatura
    povinná literatura
  • Metodika práce pro sociální pedagogy. Edited by Jan Šmída - Jiří Daněk. 1. elektronické vydání. Univerzita Palackého v Olomouci, 2024, 1 online. ISBN 9788024465356. URL info
  • Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Edited by Hana Kasíková - Jana Straková. Vydání první. Praha: Karolinum, 2011, 348 stran. ISBN 9788024619118. info
    doporučená literatura
  • Assessment and student success in a differentiated classroom. Edited by Carol A. Tomlinson - Tonya R. Moon. 1 online r. ISBN 9781416616177. info
  • CREHAN, Lucy. Chytrozemě : tajemství úspěchu zemí s nejlepším vzděláváním na světě. Translated by Kristýna Chvojková. Praha: Audiolibrix, 2022, 290 stran. ISBN 9788088407317. info
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Třetí vydání. Brno: Host, 2022, 283 stran. ISBN 9788027510788. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Alena SEDLÁČKOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy. Teorie, výzkum a praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 141 s. ISBN 978-80-210-9585-4. info
  • ZÁMEČNÍKOVÁ, Dana, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Daniela ĎÁSKOVÁ, Ilona FIALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Tinatin CHITORELIDZE, Lenka GAJZLEROVÁ, Kateřina GRUBEROVÁ, Jana HRČOVÁ, Soňa CHALOUPKOVÁ, Godwin Jude Uchenna IROKABA, Nora JÁGEROVÁ, Kristýna KEHAROVÁ, Petr KOPEČNÝ, Ivana MÁROVÁ, Petra ODEHNALOVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Petra PISKOVÁ, Lucia PLEVOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Alena FRANKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kateřina ŠIMČÍKOVÁ, Helena VAĎUROVÁ a Pavlína WINKLEROVÁ. Současné trendy v inkluzivním vzdělávání se zaměřením na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR a v zahraničí – teorie, výzkum, praxe. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 367 s. ISBN 978-80-210-8098-0. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 207 s. ISBN 978-80-210-6527-7. info
  • Nerovnosti ve vzdělávání : od měření k řešení. Edited by Petr Matějů - Jana Straková - Arnošt Veselý - Josef Basl. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2010, 495 s. ISBN 9788074190322. info
  • TOMLINSON, Carol A. The differentiated classroom : responding to the needs of all learners. Upper Saddle River: Pearson Education, 2005, vi, 132. ISBN 0131195026. info
Výukové metody
přednáška, skupinové diskuze, aktivizující metody, samostatná četba zadaných textů (dle e-learningové opory), exkurze. Pro absolvování předmětu je počítáno se zátěží 125 hodin (5 ECTS kreditů): 30 hodin – účast na výuce 25 hodin – četba odborné literatury, samostudium studijních materiálů v e-learningu a systematická příprava na semináře 25 hodin – samostatné řešení případových studií (kazuistik) 10 hodin – účast na exkurzi včetně splnění zadaných úloh 35 hodin – příprava na písemný test
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zápočtem. Nutná je splněná docházka (účast minimálně 75 %), účast na exkurzi a aktivní účast během seminářů, dále je nutné splnění úkolů - viz Elf.
Studijní opora
https://elf.phil.muni.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.