FF:PGB002 Obecná pedagogika - Informace o předmětu
PGB002 Obecná pedagogika
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
Mgr. Jakub Vlček (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 10:00–11:40 B2.43, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Digitální technologie ve vzdělávání (program FF, B-PG_)
- Pedagogika (program FF, B-PG_) (4)
- Cíle předmětu
- Předmět se skládá ze tří částí, jejichž cílem je studenty uvést do studia pedagogických věd. První, adaptační část, bude probíhat na začátku semestru v prostorách Filozofické fakulty MU formou jednodenní blokové výuky (zvlášť pro studenty oboru Pedagogika a pro studenty Sociální pedagogiky a poradenství – přesná data a další informace jsou od srpna dostupné na webových stránkách Ústavu pedagogických věd a na FB). Účast na adaptační části je povinná. Cílem adaptační části je seznámení s Ústavem pedagogických věd a jeho zaměstnanci, porozumění nárokům vysokoškolského studia, orientace v možnostech, které Filozofická fakulta nabízí (knihovní služby, týmové studovny, technologie a informační systém). Druhá a třetí část probíhají formou pravidelné prezenční výuky dle rozvrhu. Druhá část je orientována především na osvojení klíčových odborných dovedností, které studenti budou po celé další studium využívat a prohlubovat (orientace v pedagogických disciplínách, práce s odbornou literaturou, pedagogická terminologie, porozumění principům empirického výzkumu v pedagogice). Osvojení dovedností a klíčových znalostí je ověřováno testem v průběhu semestru, jehož splnění je podmínkou úspěšného ukončení předmětu. Třetí část předmětu vede k základní orientaci v aktuální situaci ve výchově, vzdělávání a pedagogických vědách. Druhá a třetí část se skládá z prezenční výuky a povinné četby textů ke každému tématu umístěných v ELFu. Pro studenty je každý týden připraven povinný úkol, který ověřuje a rozšiřuje znalosti získané během prezenční výuky.
- Výstupy z učení
- I. Adaptační část
- student se orientuje ve studijních podmínkách Ústavu pedagogických věd, vnímá možnosti během studia a možnosti uplatnění ve zvoleném oboru -student ví, kam se obrátit o pomoc v různých situacích
II. Část zaměřená na osvojování odborných dovedností
- student rozlišuje mezi normativními, hodnotovými, a deskriptivními výroky v pedagogických textech,
- student rozliší a zařadí do příslušných disciplín pedagogická témata,
- student dokáže vyhledávat v odborných databázích, orientuje se ve struktuře odborného textu, je schopen posoudit kvalitu jednotlivých zdrojů,
- student dokáže vysvětlit logiku kvantitativního zkoumání v pedagogice, vnímá limity a přednosti zjištění kvantitativního charakteru,
- student dokáže vysvětlit logiku kvalitativního zkoumání v pedagogice, vnímá limity a přednosti zjištění kvalitativního charakteru,
- student zná základní způsoby propojování kvalitativních a kvantitativních dat a rozumí jejich přednostem.
III. Část zaměřená na orientaci v aktuálních otázkách výchovy, vzdělávání a pedagogických věd
- student se orientuje v klíčových institucích věnujících se rozvoji výchovy a vzdělávání, zná základní aktuální strategické dokumenty, rozumí trendům na jednotlivých úrovních vzdělávacího systému - Osnova
- I. Adaptační část
- II. Část zaměřená na osvojování odborných dovedností
- 1. Pedagogika jako empirická věda
- 2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny
- 2. Práce s odbornou pedagogickou literaturou
- . 3. Empirický výzkum v pedagogice (kvantitativní přístup)
- 4. Empirický výzkum v pedagogice (kvalitativní přístup)
- 5. Smíšený výzkumný design a příklady jeho aplikace
- 6. Pedagogické terminologie
- (cíle výchovy, činitelé výchovy, pedagogické principy)
- III. Aktuální otázky výchovy a vzdělávání 1. Kurikulum, klíčové kompetence, RVP, ŠVP. 2. Strategie 2030+ 3. Proměny vysokoškolského vzdělávání
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
- FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Nová beseda, z. s., 2015, 97 stran. ISBN 9788090608924. info
- doporučená literatura
- HAMPLOVÁ, Dana, Tomáš KATRŇÁK, Petra ANÝŽOVÁ, Tomáš DOSEDĚL, Petr FUČÍK, Beatrice Elena CHROMKOVÁ MANEA, Aleš KUDRNÁČ, Lukáš LINEK, Martina MYSÍKOVÁ, Klára PLECITÁ a Jiří ŠAFR. Na vzdělání záleží : Jak vzdělanostní rozdíly ovlivňují osudy lidí v české společnosti. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2018, 227 s. Sociologická řada, sv. č. 17. ISBN 978-80-7325-457-5. web nakladatele info
- BIESTA, Gert. The beautiful risk of education. Boulder: Paradigm Publishers, 2013, xii, 165. ISBN 9781612050270. info
- HENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví v Praze, 1946, 156 s. URL info
- CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1933, 280 s. URL info
- LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
- KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuze, skupinová práce, četba, zkušenostní učení.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. účast na adaptační části (100 %), splnění znalostního testu z druhé části (minimálně 60 %), splnění závěrečného písemného testu (minimálně 60 %), splnění všech povinných úkolů v Elfu.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf/
Kurz má e-learningovou podporu v systému ELF. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGB002