PGB002 Obecná pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milan Pol, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se skládá ze tří částí, jejichž cílem je studenty uvést do studia pedagogických věd. První, adaptační část, bude probíhat na začátku semestru v prostorách Filozofické fakulty MU formou blokové výuky (zvlášť pro studenty oboru Pedagogika a pro studenty Sociální pedagogiky a poradenství – přesná data a další informace jsou od srpna dostupné na webových stránkách Ústavu pedagogických věd). Účast na adaptační části je povinná. Cílem adaptační části je seznámení s Ústavem pedagogických věd a jeho zaměstnanci, porozumění nárokům vysokoškolského studia, orientace v možnostech, které Filozofická fakulta nabízí (knihovní služby, týmové studovny, technologie a informační systém). Druhá a třetí část probíhají formou pravidelné prezenční výuky dle rozvrhu. Druhá část je orientována především na osvojení klíčových odborných dovedností, které studenti budou po celé další studium využívat a prohlubovat (orientace v pedagogických disciplínách, práce s odbornou literaturou, pedagogická terminologie, porozumění principům empirického výzkumu v pedagogice). Osvojení dovedností a klíčových znalostí je ověřováno znalostním testem, který je součástí závěrečného hodnocení předmětu. Třetí část předmětu vede k porozumění základním pojmům pedagogiky jako vědy o výchově: cíle, obsah, činitelé a principy výchovy a jejich vzájemné vztahy. Druhá a třetí část se skládá z přednášek a povinné četby textů ke každému tématu z osnovy umístěných v ELFu.
Výstupy z učení
I. Adaptační část
- student se orientuje ve studijních podmínkách Ústavu pedagogických věd, vnímá možnosti během studia a možnosti uplatnění ve zvoleném oboru
II. Část zaměřená na osvojování odborných dovedností
- student rozlišuje mezi normativními, hodnotovými, a deskriptivními výroky v pedagogických textech,
- student rozliší a zařadí do příslušných disciplín pedagogická témata,
- student dokáže vyhledávat v odborných databázích, orientuje se ve struktuře odborného textu, je schopen posoudit kvalitu jednotlivých zdrojů,
- student dokáže vysvětlit logiku kvantitativního zkoumání v pedagogice, vnímá limity a přednosti zjištění kvantitativního charakteru,
- student dokáže vysvětlit logiku kvalitativního zkoumání v pedagogice, vnímá limity a přednosti zjištění kvalitativního charakteru,
- student zná základní způsoby propojování kvalitativních a kvantitativních dat a rozumí jejich přednostem.
III. Část zaměřená na osvojení základů pedagogické terminologie
- student poučeně používá klíčové pedagogické pojmy
Osnova
  • I. Adaptační část
  • II. Část zaměřená na osvojování odborných dovedností
  • 1. Pedagogika jako empirická věda
  • 2. Systém pedagogických disciplín. Funkce a charakteristika základních pedagogických disciplín a aplikovaných pedagogických disciplíny. Hraniční pedagogické disciplíny
  • 2. Práce s odbornou pedagogickou literaturou
  • . 3. Empirický výzkum v pedagogice (kvantitativní přístup)
  • 4. Empirický výzkum v pedagogice (kvalitativní přístup)
  • 5. Smíšený výzkumný design a příklady jeho aplikace
  • III. Část zaměřená na osvojení základů pedagogické terminologie
  • 1. Cíle výchovy. Základní charakteristika , způsoby stanovování cílů výchovy v pedagogice. Příklady cílů výchovy: obecné – specifické, teoretické – praktické, adaptační – anticipační, materiální – formální.
  • 2. Kurikulum, klíčové kompetence, Bílá kniha, RVP, ŠVP.
  • 3. Činitelé výchovy, pedagog, rodinná výchova, socializace.
  • 4. Pedagogické principy.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál, 2009, 481 stran. ISBN 9788073675035. info
  • FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 1. vydání. Praha: Nová beseda, z. s., 2015, 97 stran. ISBN 9788090608924. info
    doporučená literatura
  • HENDRICH, Josef. Úvod do obecné pedagogiky. 3. vyd. Praha: Nákladem Profesorského nakladatelství a knihkupectví v Praze, 1946, 156 s. URL info
  • CHLUP, Otokar. Pedagogika : úvod do studia. V Brně: nákladem Společnosti "nových škol", 1933, 280 s. URL info
  • LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění. Translated by Jana Zoubková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 125 s. ISBN 9788020016775. info
  • KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
    neurčeno
  • KAŠČÁK, Ondrej a Branislav PUPALA. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009, 175 s. ISBN 9788089055982. info
Výukové metody
Přednášky, diskuze, skupinová práce, četba, zkušenostní učení.
Metody hodnocení
Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. účast na adaptační části (100 %), splnění znalostního testu z druhé části (minimálně 60 %) a splnění závěrečného písemného testu (minimálně 60 %).
Informace učitele
http://www.phil.muni.cz/elf/
Kurz má e-learningovou podporu v systému ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.