PGM511 Dramaturgie programů zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
14/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Klára Harvánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V průběhu kurzu se studenti seznámí se základními principy dramaturgie zkušenostně reflektivního učení a aplikují tyto principy při vytváření vlastních programů. Studenti v individuální i skupinové práci navrhují jednotlivé aktivity, skládají tyto činnosti do větších jednotek a naučí se, jak je provázat do týdenního programu. Pravidelná skupinová reflexe vede ke sdílení zkušeností a prohloubení přínosů kurzu.
Výstupy z učení
Student na konci kurzu je schopen: vysvětlit principy a zásady dramaturgie programů zkušenostně reflektivního učení;
aplikovat dramaturgické zásady při tvorbě programu;
při plánování programu zkušenostně reflektivního učení přesně formulovat dramaturgické a pedagogické cíle;
vybírat a smysluplně komponovat dílčí aktivity programu podle dopředu definovaných cílů s ohledem na specifika cílové skupiny a další relevantní kritéria
Osnova
  • Dramaturgie ve zkušenostně reflektivním učení
  • Dramaturgické zásady a cíle
  • Dramaturgie učební aktivity
  • Dramaturgie programu
  • Dramaturgie týdenního kurzu
Literatura
    doporučená literatura
  • FRANC, Daniel, Daniela ZOUNKOVÁ a Andy MARTIN. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007, vii, 201 s. ISBN 978-80-251-1701-9.
    neurčeno
  • CASSADY, Marsh. Creating stories for storytelling. San José: Resource Publications, 1991. viii, 157. ISBN 0893902055
  • PELÁNEK, Radek. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 205 s. ISBN 9788073673536. info
  • SVOZILOVÁ, Petra. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5.
  • NOVOTNÝ, David Jan. Budování příběhu, aneb, Demiurgie versus dramaturgie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007. 234 s. ISBN 9788024613062
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 352 s. ISBN 9788024718651
Výukové metody
Přednáška, interaktivní workshop, práce ve skupině, individuální práce, skupinová reflexe.
Metody hodnocení
K ukončení předmětu je nutná docházka a zpracování skupinového projektu a jeho prezentace.
Informace učitele
Tento kurz je realizován v rámci udržitelnosti projektu Zkušenostní učení pro praxi - podpora odborné přípravy stávajících/budoucích učitelů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/18.0004) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PGM511