FF:PSA_050 Psych. práce a řízení II - Informace o předmětu
PSA_050 Psychologie práce a řízení II
Filozofická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libor Komárek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Dana Sidorová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Matěj Stříteský, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každou lichou středu 12:00–13:40 D21
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_050/S2: každé liché úterý 14:00–15:40 C51, L. Komárek, Z. Slováčková, M. Stříteský - Předpoklady
- PSA_026 Psych. práce a organizace I && PSA_0SZ Souborná zkouška
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen:
aplikovat teoretické informace z oblasti psychologie práce a řízení do prostředí konkrétních organizací;
sestavit strategii plánování lidských zdrojů v organizaci - výběru a rozmísťování pracovníků a adaptace na pracovní podmínky;
porozumět specifickým metodám řízení (řízení rozvoje, řízení týmu, motivaci, vedení a hodnocení zaměstnanců);
použít získané informace k přípravě konkrétního projektu směřujícího k řešení pracovních problémů zaměstnanců v organizaci. - Osnova
- 1. manažerské funkce, úrovně managementu, manažerské role, personální management a řízení lidských zdrojů (úrovně managementu v organizaci a jejich funkce, základní manažerské aktivity a úkoly, manažerské role dle Mintzberga (interpersonální, informační, rozhodovací), možné propojení práce psychologa a manažera – manažer jako psycholog, psycholog jako manažer, personální management, řízení lidských zdrojů - vymezení pojmů, podstata...)
- 2. personální plánování, analýza pracovní pozice (cíle a podmínky efektivního plánování lidských zdrojů, proces a zdroje personálního plánování – externí (tzv. SLEPT analýza aj.), interní (např. personální audit, SWOT analýza aj.), analýza pracovní pozice - informace o pracovním místě vycházející z analýzy pracovní pozice, postup a metody analýzy pracovní pozice, zdroje informací, popis pracovního místa a specifikace nároků pracovního místa, kompetenční přístup...)
- 3. nábor a výběr pracovníků (fáze získávání a výběru zaměstnanců, nábor x výběr, metody výběru, „klasické“ výběrové řízení – hlavní zásady, vlastní proces, typy pohovorů, účel, struktura, výhody a nevýhody,...)
- 4. assessment a development centre (charakteristika, možnosti použití, průběh – jednotlivé realizační fáze, jejich cíle a úskalí, hlavní předpoklady úspěšnosti, výhody a nevýhody...)
- 5. adaptace pracovníků (smysl a cíl adaptačního procesu, typy (úrovně) adaptace, faktory ovlivňující průběh adaptace, identifikace x přinucená adaptace, možnosti zajištění optimálního průběhu adaptačního procesu...)
- 6. intelektuální kapitál, řízení rozvoje a vzdělávání pracovníků (složky intelektuálního kapitálu, řízení rozvoje pracovníků, analýza vzdělávacích potřeb, specifika vzdělávání dospělých, podmínky pro efektivní vzdělávání, cíle vzdělávání, formy a metody vzdělávání, vyhodnocování vzdělávání...)
- 7. hodnocení a odměňování pracovníků (základné teoretické principy, propojení hodnocení s ostatními procesy v organizaci, psychologický význam hodnocení, hlavní oblasti a fáze procesu hodnocení, metody hodnocení, využití kompetenčního přístupu v rámci hodnocení, hodnotící pohovor...)
- 8. pracovní motivace a uspokojení z práce (motivace a pracovní motivace, zdroje motivace, spokojování potřeb pracovníků x motivace, teorie motivace – historický přehled: teorie instrumentality, humanistické teorie, teorie zaměřené na obsah (Herzberg, Alderfer, McClallend), zaměřené na proces (Vroom, Adams, Lathan a Locke, novější koncepce – např. teorie zmocnění aj.)
- 9. týmová práce, vedení týmů (podstata týmové práce, typy týmů, psychologické aspekty týmové práce, synergický efekt, možnosti, omezení a nevýhody týmové práce, role v týmu podle Belbina...)
- 10. osobnost vedoucího pracovníka, styly vedení (vývoj názorů na úspěšný způsob vedení pracovníků; a) rysový přístup – osobnostní předpoklady dobrého vedoucího, b) klasické typologie stylů vedení (např. McGregor, Likert, Blake a Mountonová), c) situacionalistický přístup (např. Hersey, Blanchard), d) transformační a transakční styl vedení (např. Bass)...)
- 11. konflikty na pracovišti, řízení konfliktů (možné zdroje konfliktů v organizaci, vývoj konfliktu, typy konfliktů, dopady konfliktů na chod organizace, možnosti jejich řešení...)
- Literatura
- povinná literatura
- SCHEIN, Edgar H. Psychologie organizace. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969, 161 s. URL info
- neurčeno
- SLOVÁČKOVÁ, Zuzana, Pavla HORÁKOVÁ a Dušan RENDOŠ. Průvodce personální psychologií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6885-8. html epub url info
- WAGNEROVÁ, Irena. Psychologie práce a organizace : nové poznatky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024737010. URL info
- VACULÍK, Martin. Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., 2010, 202 s. Gaia. ISBN 978-80-903858-8-7. info
- WAGNEROVÁ, Irena. Hodnocení a řízení výkonnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 128 s. ISBN 9788024723617. URL info
- HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 9788024714578. info
- HRONÍK, František. Hodnocení pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 126 s. ISBN 9788024714585. info
- KOUBEK, Josef. Personální řízení 2. Vyd. 2. V Praze: Oeconomica, 2006, 136 s. ISBN 8024510227. info
- DĚDINA, Jiří a Václav CEJTHAMR. Management a organizační chování : manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 339 s. ISBN 8024713004. info
- HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance : vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005, xii, 370. ISBN 8073660202. info
- HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577X. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2005, 175 s. ISBN 8024710927. info
- TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 168 s. ISBN 8024704056. info
- ŠTIKAR, Jiří, Milan RYMEŠ, Karel RIEGEL a Jiří HOSKOVEC. Psychologie ve světě práce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 461 stran. ISBN 8024604485. info
- BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie řízení. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2002, 586 s. ISBN 80-7261-064-3. info
- ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
- ČAKRT, Michal. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 181 s. ISBN 80-85943-81-6. info
- ŠTIKAR, Jiří. Metody psychologie práce a organizace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 188 s. ISBN 802460048X. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
- HRONÍK, František. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců : podrobný průvodce výběrovým řízením. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, xxi, 311. ISBN 8072261614. info
- ŠTIKAR, Jiří. Základy psychologie práce a organizace. Praha: Karolinum, 1998, 203 s. ISBN 8071840912. info
- Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou společných přednášek (2h 1 x za 14 dní), práce v menších seminárnách skupinách (2h 1 x za 14 dní) a samostudia s využitím doporučené literatury.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen ústní zkouškou z témat obou částí předmětu (PSA_026 i PSA_050). Zkouška je zaměřena na ověření znalosti hlavních teorií a konceptů a dále na ověření dovedností studenta spojovat relevantní dílčí znalosti v logické souvislosti a schopnost jejich praktické aplikace.
Předpoklady pro to, aby mohl student ke zkoušce přistoupit:
1. aktivní účast na seminářích (maximálně jedna omluvená neúčast)jako omluva jsou akceptovány pouze omluvenky vložené v řádném termínu studijním oddělením do IS, zpětné omluvy nebudou tolerovány) či jedna neomluvená neúčast (kompenzuje se pak vědeckou prací)
2. aktivní podíl na zpracování společného skupinového projektu, který bude prezentován v průběhu semestru.
Výsledná známka se skládá z hodnocení, které získá skupina za svůj projekt, druhou část tvoří individální výkon studenta u ústní zkoušky. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2018/PSA_050