FF:PSB_24 Výzkumné studie v psychologii - Informace o předmětu
PSB_24 Výzkumné studie v psychologii
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová - Předpoklady
- Obsah předmětu vyžaduje, aby studenti byli obeznámeni se základními pojmy z oblasti metodologie psychologie (proto by měli mít absolvovanou nejméně Metodologii psychologie I). Důležitá je rovněž znalost cizího jazyka (nejlépe angličtiny) na úrovni umožňující porozumět odbornému textu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vykazovat podrobnější obeznámenost s významnými výzkumnými studiemi z oboru psychologie - studiemi, o jejichž závěrech se studenti učí v obecné, sociální, vývojové psychologii či psychologii osobnosti; kriticky zhodnotit výsledky, metodologické aspekty a omezení jednotlivých studií; popsat konkrétní příklady využití výzkumných metod (experimentální studie, korelační studie, případové studie, dotazníková šetření atd.); prezentovat kritické zhodnocení výzkumné studie podle vlastního výběru.
- Osnova
- Konkrétní studie a pořadí jejich probírání je stanoveno po dohodě se studenty na začátku semestru.
- Literatura
- Hodges, J. & Tizard, B. (1989). Social and family relationships of ex-institutional adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 77-97.
- Baron-Cohen, S., Leslie, A.M. & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a
- Haney, C., Banks, C. & Zimbardo, P. (1973). A Study of Prisoners and Guards in a Simulated Prison. Naval Research Review, 30, 4-17.
- Milgram, S. (1963). Behavioral study of obedience. Journal of Abnormal and Social Psychology, 67, 371-378.
- Deregowski, JB (1972). Pictorial perception and culture. Scientific American, 227, 82-88.
- Bandura, A., Ross, D. & Ross, S.A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582.
- Watson, J.B. & Rayner, R. (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3, 1-14.
- Eysenck, H.J. (1952). The effects of psychotherapy: An evaluation. Journal of Consulting Psychology, 16, 319-324.
- Gardner, R. A. & Gardner, B. T. (1969). Teaching sign language to a chimpanzee. Science, 165, 664-672
- Thigpen, C.H. & Cleckley, H. (1954). A case of multiple personality. Journal of Abnormal and Social Psychology, 48, 135-151.
- Festinger, L. & Carlsmith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-211.
- Sperry, R. W. (1968). Hemisphere disconnection and unity in conscious awareness. American Psychologist 23, 723-733.
- Rosenhan, DL (1973). On being sane in insane places. Science, 179, 250-258.
- Piliavin, I., Rodin, J. & Piliavin, J. (1969). Good samaritanism: An underground phenomenon? Journal of Personality and Social Psychology, 13, 289-299.
- Bennett-Levy, J. & Marteau, T. (1984). Fear of animals: What is prepared? British Journal of Psychology, 75, 37-42.
- Schachter, S. & Singer, S. (1962). Cognitive, Social and physiological determinants of emotional state. Psychological Review, 69, 379-399.
- Samuel, J. & Bryant, P. (1984). Asking only one question in the conservation experiment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 25, 315-318.
- Loftus, E.F., Miller, D.G., & Burns, H.J. (1978). Semantic integration of verbal information into a visual memory. Journal of Experimental Psychology, 4, 19-31.
- Freud, S. (1909). Analyse der Phobie eines fünfjährigen Knaben. GW VII, 241-377.
- Nisbett, R.E., Caputo, C., Legant, P. & Marecek, J. (1973). Behaviour as seen by the actor and as seen by the observer. Journal of Personality and Social Psychology, 27, 154-164.
- Blackmore, S. J. (1988). Visions of the dying brain. New Scientist, 118, 43-46.
- Výukové metody
- Výuka je organizována ve třech blocích.
- Metody hodnocení
- V posledním bloku studenti prezentují hodnocení výzkumné studie podle vlastního výběru. Tato prezentace a také aktivní účast v diskusi je předpokladem pro splnění kolokvia.
- Informace učitele
- Poslední změna provedena 30. listopadu 2009 - H. Klimusová
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PSB_24