PSB_24 Výzkumné studie v psychologii

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Klimusová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
Obsah předmětu vyžaduje, aby studenti byli obeznámeni se základními pojmy z oblasti metodologie psychologie (proto by měli mít absolvovanou nejméně Metodologii psychologie I). Důležitá je rovněž znalost cizího jazyka (nejlépe angličtiny) na úrovni umožňující porozumět odbornému textu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vykazovat podrobnější obeznámenost s významnými výzkumnými studiemi z oboru psychologie - studiemi, o jejichž závěrech se studenti učí v obecné, sociální, vývojové psychologii či psychologii osobnosti; kriticky zhodnotit výsledky, metodologické aspekty a omezení jednotlivých studií; popsat konkrétní příklady využití výzkumných metod (experimentální studie, korelační studie, případové studie, dotazníková šetření atd.); prezentovat kritické zhodnocení výzkumné studie podle vlastního výběru.
Osnova
  • Konkrétní studie a pořadí jejich probírání je stanoveno po dohodě se studenty na začátku semestru.
Literatura
  • Hodges, J. & Tizard, B. (1989). Social and family relationships of ex-institutional adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30, 77-97.
  • Baron-Cohen, S., Leslie, A.M. & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a
  • Haney, C., Banks, C. & Zimbardo, P. (1973). A Study of Prisoners and Guards in a Simulated Prison. Naval Research Review, 30, 4-17.
  • Milgram, S. (1963). Behavioral study of obedience. Journal of Abnormal and Social Psychology, 67, 371-378.
  • Deregowski, JB (1972). Pictorial perception and culture. Scientific American, 227, 82-88.
  • Bandura, A., Ross, D. & Ross, S.A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63, 575-582.
  • Watson, J.B. & Rayner, R. (1920). Conditioned emotional reactions. Journal of Experimental Psychology, 3, 1-14.
  • Eysenck, H.J. (1952). The effects of psychotherapy: An evaluation. Journal of Consulting Psychology, 16, 319-324.
  • Gardner, R. A. & Gardner, B. T. (1969). Teaching sign language to a chimpanzee. Science, 165, 664-672
  • Thigpen, C.H. & Cleckley, H. (1954). A case of multiple personality. Journal of Abnormal and Social Psychology, 48, 135-151.
  • Festinger, L. & Carlsmith, J. M. (1959). Cognitive consequences of forced compliance. Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203-211.
  • Sperry, R. W. (1968). Hemisphere disconnection and unity in conscious awareness. American Psychologist 23, 723-733.
  • Rosenhan, DL (1973). On being sane in insane places. Science, 179, 250-258.
  • Piliavin, I., Rodin, J. & Piliavin, J. (1969). Good samaritanism: An underground phenomenon? Journal of Personality and Social Psychology, 13, 289-299.
  • Bennett-Levy, J. & Marteau, T. (1984). Fear of animals: What is prepared? British Journal of Psychology, 75, 37-42.
  • Schachter, S. & Singer, S. (1962). Cognitive, Social and physiological determinants of emotional state. Psychological Review, 69, 379-399.
  • Samuel, J. & Bryant, P. (1984). Asking only one question in the conservation experiment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 25, 315-318.
  • Loftus, E.F., Miller, D.G., & Burns, H.J. (1978). Semantic integration of verbal information into a visual memory. Journal of Experimental Psychology, 4, 19-31.
  • Freud, S. (1909). Analyse der Phobie eines fünfjährigen Knaben. GW VII, 241-377.
  • Nisbett, R.E., Caputo, C., Legant, P. & Marecek, J. (1973). Behaviour as seen by the actor and as seen by the observer. Journal of Personality and Social Psychology, 27, 154-164.
  • Blackmore, S. J. (1988). Visions of the dying brain. New Scientist, 118, 43-46.
Výukové metody
Výuka je organizována ve třech blocích.
Metody hodnocení
V posledním bloku studenti prezentují hodnocení výzkumné studie podle vlastního výběru. Tato prezentace a také aktivní účast v diskusi je předpokladem pro splnění kolokvia.
Informace učitele
Poslední změna provedena 30. listopadu 2009 - H. Klimusová
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PSB_24