PSMA003 Pedagogická psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–9:40 B2.23, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
Prerekvizity nezadány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické aspekty vzdělávání a výchovy (souhrnně edukace) lidí různého věku, nejen dětí a mládeže.
Předmět Pedagogická psychologie v navazujícím magisterském studiu navazuje na kurz Základy pedagogické psychologie v bakalářském studiu.
Cílem je rozšířit poznatkovou základnu studentů o další vybrané poznatky z velmi širokého souboru dosavadních odborných poznatků této speciální psychologické vědní disciplíny (relativně samostatného, svébytného psychologického oboru) a seznámit je s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků ve výchovně vzdělávacím procesu.
Záměrem je osvojit si další hlubší vědomosti o hlavních aktérech výchovně-vzdělávacího procesu, orientovat se v psychologických předpokladech různých pojetí edukace, způsobech realizování různých pojetí edukace a jejich dopadech na osobnost vzdělávaných a vychovávaných lidí v situacích pedagogického typu.
Pozornost je věnována následujícím tématům: psychologie výchovy a sebevýchovy, osobnost učitele, učitel a žák ve vzájemném vztahu, pedagogická komunikace, alternativní školství, zvládání školní zátěže u žáků a učitelovo zvládání zátěže, nuda ve škole, klima školy a klima školní třídy, problémový žák, sociokulturně znevýhodnění žáci, integrace a inkluze ve vzdělávání.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen
- s porozuměním používat základní odbornou terminologii pedagogické, resp. i školní psychologie;
- orientovat se v základních otázkách z oblasti osobnost učitele (definovat roli učitele, analyzovat soubor požadovaných učitelských kompetencí, charakterizovat a porovnat vybrané typologie učitelských osobností, popsat vývojové fáze v kariéře učitele);
- vymezit současné pojetí výchovy a sebevýchovy a popsat základní výchovné prostředky a aplikovat při řešení některých typických modelových výchovných situací;
- orientovat se ve vybraných typologiích vyučovacích a výchovných stylů;
- identifikovat hlavní činitele vztahu učitel-žák a vztahu žák-učitel a lépe porozumět jejich významu a vlivu na výsledky výchovně vzdělávacího procesu a zejména na rozvoj osobnosti žáka;
- charakterizovat specifickou formu sociální komunikace – pedagogickou komunikaci;
- prokázat znalosti alternativních přístupů ke vzdělávání;
- prokázat znalosti z oblasti školní zátěž a její zvládání ve vztahu k žákovi, tak ve vztahu k učiteli včetně rizika a prevence syndromu vyhoření u učitelů;
- analyzovat podstatu školní nudy – formy a zdroje; navrhnout postupy, jak nudě předcházet nebo ji zmenšovat;
- představit frekventované a mezioborové téma klima školy a klima školní třídy v psychologických souvislostech, uvést možnosti jejich zjišťování a ovlivňování;
- popsat tzv. problémového žáka, představit obvyklé varianty školních problémů a uvést možnosti institucionální (poradenské) pomoci při řešení těchto problémů;
- orientovat se v aktuálních otázkách školní integrace a inkluze;
- orientovat se v aktuálních otázkách a poznatcích pedagogicko-psychologického výzkumu, vyhledávat ke konkrétní tematice relevantní odborné domácí i zahraniční zdroje.
Osnova
  • 1. Psychologie výchovy a sebevýchovy. Psychologické aspekty výchovy a jejích jednotlivých prostředků, způsoby (styly) výchovy, sebevýchova.
  • 2. Osobnost učitele. Modely profesního cyklu učitele. Profesionální zdatnost učitele. Vyučovací styly učitele. Syndrom vyhoření u učitelů a jeho prevence.
  • 3. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření. Složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem. Činitelé vztahu učitele k žákovi. Učitelovy postoje a očekávání vůči žákům. Činitelé vztahu žáka k učiteli.
  • 4. Pedagogická komunikace. Pravidla pedagogické komunikace. Formy komunikace: verbální, neverbální, komunikace činem. Psychologické aspekty komunikace mezi učitelem a žákem, učitelem a rodičem.
  • 5. Alternativní školství. Waldorfská škola, Montessori škola, Daltonský plán, Jenský plán. Další alternativní přístupy ke vzdělávání.
  • 6. Školní zátěž a její zvládání. Vnímání a hodnocení zátěže žákem, zvládání školní zátěže, faktory usnadňující a komplikující zvládání zátěže. Typy žákovského zvládání školních zátěžových situací, nácvik zvládacích strategií.
  • 7. Nuda ve škole. Definice, komponenty, formy, zdroje, projevy, diagnostikování nudy a intervenční postupy.
  • 8. Psychosociální klima školy. Psychosociální klima školní třídy. Definice, zjišťování, možnosti využití získaných výsledků a ovlivňování.
  • 9. Problémoví žáci. Pojetí problémového žáka. Obvyklé školní problémy – v oblasti práce a výkonu, v oblasti chování, v sociálním zařazení do skupiny, v sebehodnocení a citovém prožívání. Instituce pomáhající při řešení školních problémů.
  • 10. Znevýhodnění žáci – sociokulturně odlišní. Problémy vyplývající ze sociokulturní odlišnosti. Možnosti pomoci sociokulturně znevýhodněným dětem.
  • 11. Integrace a inkluze ve vzdělávání.
  • 12. Aktuální otázky a poznatky pedagogicko-psychologického výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Illustrated by Jana Slavíková. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 528 stran. ISBN 9788027105861. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
    doporučená literatura
  • ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání : efektivní vzdělávání všech žáků. Vydání 1. Praha: Grada, 2019, 216 stran. ISBN 9788027107896. URL info
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 276 stran. ISBN 9788027104703. URL info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Lenka HLOUŠKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Bohumíra LAZAROVÁ, Dagmar OPATŘILOVÁ, Karel PANČOCHA, Jarmila PIPEKOVÁ, Milan POL, Lenka SLEPIČKOVÁ, Kateřina TRNKOVÁ a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. 1. dotisk 2., uprav. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 270 s. ISBN 978-80-210-8140-6. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 9788026207412. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788071789994. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
  • VENDEL, Štefan. Pedagogická psychológia. 2. vyd. [Bratislava]: Epos, 2007, 447 s. ISBN 9788080577100. info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 151 stran. ISBN 8071789453. info
  • AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 234 s. ISBN 8024402947. info
  • DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 234 s. ISBN 8070678372. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1996, 112 s. ISBN 8085931192. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
    neurčeno
  • Educational Psychology Review
  • British Journal of Educational Psychology
  • Pedagogika
  • Contemporary Educational Psychology
  • Československá psychologie
  • Journal of Educational Psychology
  • Educational Psychology in Practice
  • European Journal Psychology in Education
  • Educational Psychologist
  • SANTROCK, John W. Educational psychology. Seventh edition. New York: McGraw-Hill, 2021, 668 stran. ISBN 9781260571301. info
  • HOY, Anita Woolfolk. Educational psychology. Global edition, thirteenth e. Boston: Pearson, 2016, 720 stran. ISBN 9781292095301. info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Lyn Corno - Eric M. Anderman. Third edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xiv, 481. ISBN 9780415894821. info
  • SLAVIN, Robert E. Educational psychology : theory and practice. Tenth edition, Pearson new i. Harlow: Pearson, 2014, ii, 578. ISBN 9781292020730. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
  • STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Second edition. Upper Saddle River, N.J.: Merrill, 2010, xxiv, 615. ISBN 9780205626076. info
  • Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2006, xx, 1055. ISBN 0805859713. info
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, úkoly k zamyšlení motivující k přemýšlení, zaujetí vlastního stanoviska, k následné diskusi, domácí práce - samostatné úkoly, četba. Aktivní zapojení ve vyučovací hodině.
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu:
- semestrální práce na téma: Aktuální otázky a poznatky pedagogicko-psychologického výzkumu (podrobnější zadání ve Studijních materiálech předmětu PSMA003 v IS, rozsah: celkem min. 4 normostrany /mimo titulní stranu a seznam použitých zdrojů/, včasné odevzdání v elektronické podobě do odevzdávárny předmětu v IS i v tištěné formě, termín odevzdání: nejpozději do 30. 11. 2024.)
- ústní zkouška
Celkové hodnocení: semestrální práce, ústní část - rozprava nad otázkami tematických okruhů předmětu.
Informace učitele
Podrobnější osnovy přednášek a další studijní materiály spolu s literaturou k jednotlivým tematickým okruhům budou postupně vkládány do Studijních materiálů předmětu v IS.
Doporučuji studentům využívat zdroje a odkazy ve Studijních materiálech v IS.

Podrobné zadání semestrální práce je vloženo ve Studijních materiálech předmětu v IS.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSMA003