FF:PSMA007 Dětská klinická psychologie - Informace o předmětu
PSMA007 Dětská klinická psychologie
Filozofická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 27. 9. 8:00–13:40 M21, Pá 11. 10. 8:00–13:40 M21, Pá 8. 11. 8:00–13:40 M21, Pá 6. 12. 8:00–13:40 M21
- Předpoklady
- Předmět Dětská klinická psychologie se zaměřuje na klinicko-psychologická témata dětského věku a dospívaní v maximální možné šíři.
Cílem je poskytnout ucelený, obecný přehled v dané oblasti se snahou po rozšíření tohoto spíše teoretického rámce předmětu také o přesah k praktické zkušenosti začleněním klinicko-psychologických kazuistik.
Na přednášky navazují semináře s kazuistickým obsahem. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, N-PSYCH_)
- Cíle předmětu
- Předmět Dětská klinická psychologie se zaměřuje na klinicko-psychologická témata dětského věku a dospívaní v maximální možné šíři.
Cílem je poskytnout ucelený, obecný přehled v dané oblasti se snahou po rozšíření tohoto spíše teoretického rámce předmětu také o přesah k praktické zkušenosti začleněním klinicko-psychologických kazuistik.
Na přednášky navazují semináře s kazuistickým obsahem. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Orientovat se v základních teoretických poznatcích z oblasti dětské a adolescentní klinické psychologie.
- Využívat praktické zkušenosti z oblasti dětské a adolescentní klinické psychologie (prezentované například formou kazuistik či vycházející ze sebezkušenosti a diskutovaných témat v rámci seminární výuky).
- Rozlišit základní a speciální oblasti psychopatologie vztahující se primárně k vývojovým obdobím dětství a dospívání. - Osnova
- I ÚVOD
- - klinická psychologie v kontextu praxe
- - historie oboru ve světě a u nás
- - profese klinického psychologa
- II PORUCHY PSYCHICKÉHO VÝVOJE V DĚTSKÉM A DOROSTOVÉM VĚKU, DĚDIČNOST PORUCH
- - principy psychického vývoje
- - dědičnost psychických vlastností, odchylky a poruchy
- III PSYCHOLOGIE NEMOCNÝCH A ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ
- - reakce rodiny na závažnou či letální diagnózu u dítěte
- - psychologické aspekty letálních nemocí v dětském věku
- - vývoj pojmu smrti a vyrovnávání s letální nemocí
- - chronicky nemocné dítě
- - zvládání bolesti u dětí
- - zvládání nemoci a bolesti v dětstv
- - psychologie geneticky postižených dětí - rodinný kontext
- - psychologický problematika vybraných neurologických onemocnění v dětství (DMO, infekce CNS, kraniotrauma)
- - sluchově postižené dítě
- - zrakově postižené dítě
- IV ZÁCHVATOVITÉ STAVY A TIKOVÉ PORUCHY U DĚTÍ
- - epilepsie u dětí
- - jiné záchvatovité stavy
- - klasifikace tikových poruch
- V PSYCHOSOMATICKÉ PORUCHY V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ
- - charakteristika psychosomatických poruch
- - etiologie psychosomatických poruch
- - diagnostika a terapie psychosomatických poruch
- - rodinný kontext psychosomatické poruchy
- - neorganická enuréza a enkopréza
- VI PORUCHY ŘEČI U DĚTÍ
- - vývojové poruchy řeči
- - vývojová dysfázie
- - získané poruchy řeči u dětí (afázie)
- - rehabilitační a terapeutické přístupy u dětí s poruchami řeči
- - poruchy plynulosti řeči: koktavost, breptavost
- - elektivní mutismus
- VII MENTÁLNÍ RETARDACE
- - lehká mentální retardace
- - středně těžká mentální retardace
- - těžká mentální retardace
- - hluboká mentální retardace
- - problematika integrace dětí s mentální retardací do běžných škol
- - diagnostika dětí s mentální retardací
- - diferenciální diagnostika MR
- - demence u dětí
- VIII PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY A PSYCHÓZY V DĚTSTVÍ A ADOLESCENCI
- - pervazivní vývojové poruchy v obecném pojetí
- - psychologická podstata autismu
- - časný infantilní autismus
- - problematika diagnostiky dětí s autismem
- - psychologické vyšetření dětí s autismem
- - diferenciální diagnostika oproti poruchám mimo autistické spektrum
- - diferenciální diagnostika poruch v rámci autistického spektra
- - atypický autismus
- - jiná dezintegrační porucha v dětství
- - Aspergerův syndrom
- - přechodné autistické syndromy
- - obraz dětských psychóz
- IX EMOČNÍ PORUCHY V DĚTSTVÍ A V DOSPÍVÁNÍ
- - patologický úzkost
- - úzkostné poruchy
- - generalizovaná úzkostná porucha v dětství a dospívání
- - vyhýbavá porucha
- - školní fobie
- - separační úzkost
- - disociativní a konverzní porucha
- - somatizační porucha
- - obsedantně-kompulzivní porucha
- - deprese u dětí
- - suicidální chování v dětském a adolescentním věku
- X PORUCHY CHOVÁNÍ V DĚTSTVÍ A V DOSPÍVÁNÍ
- - psychologicky podmíněné poruchy chování
- - rodinně podmíněné poruchy chování
- - diagnostika dětí s poruchami chování
- - poruchy přizpůsobení
- - agresivita u dětí
- - terapie a prevence agresivního chování u dětí
- XI PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY U DĚTÍ
- - etiopatogeneze poruch příjmu potravy
- - mentální anorexie
- - mentální bulimie
- - diagnostika poruch příjmu potravy
- - terapie poruch příjmu potravy
- - neprospívání bez organické příčiny (kojenecký a batolecí věk)
- - nechutenství u dětí
- XII PORUCHY SPÁNKU U DĚTÍ
- - poruchy usínání
- - časté noční probouzení
- - noční můry
- - nadměrná spavost
- - noční děsy
- XIII PROBLÉMY PŮSOBENÉ ALKOHOLEM, NÁVYKOVÝMI LÁTKAMI A HAZARDNÍ HROU V DĚTSTVÍ A DOSPÍVÁNÍ
- - epidemiologie
- - diagnostika problémů působených alkoholem a jinými návykovými látkami
- - skupiny psychoaktivních látek
- - patologické hráčství
- - jiné formy návykového jednání
- - možnosti intervence u dětí a dospívajících
- - léčba závislostí u dětí
- - prevence škodlivého užívání návykových látek a problémů působených hazardní hrou
- XIV PSYCHOSEXUÁLNÍ VÝVOJ A JEHO PORUCHY
- - biologická determinace pohlavního vývoje
- - determinanty psychosexuálního vývoje
- - sexuální identifikace
- - sexuální role
- - sexuální preference
- - sexuální chování
- XV DĚTI OHROŽENÉ PROSTŘEDÍM
- - psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte
- - vývoj dětí s psychickou deprivací
- - syndrom týraného dítěte
- - sexuální zneužívání dětí
- - rizikové faktory vztahové patologie
- - prevence týrání a špatného zacházení s dítětem, terapeutické možnosti
- KAZUISTICKÉ SEMINÁŘE zaměřené na diagnostické okruhy probrané v jednotlivých přednáškách.
- Literatura
- povinná literatura
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
- HORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vydání druhé. Praha: Portál, 2008, 492 stran. ISBN 9788073674045. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
- doporučená literatura
- DUŠEK, Karel a Alena VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 632 s. ISBN 9788024716206. info
- SMOLÍK, Petr. Duševní a behaviorální poruchy : průvodce klasifikací, nástin nozologie, diagnostika [Smolík, 2002]. 2. revid. vyd. Praha: Maxdorf, 2002, 506 s., [8. ISBN 80-85912-18-X. info
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
- Carr, Alan. The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology: A Contextual Approach. Third Edition. London: Taylor and Francis Ltd, 2015. 1044 stran. ISBN 9781138806139.
- Brown, Thomas E. (Ed.). Attention-Deficit Disorders and Comorbidities in Children, Adolescents, and Adults. London: American Psychiatric Press, Inc., 2000. 671 stran. ISBN 0880487119.
- JEDLIČKA, Richard. Poruchy socializace u dětí a dospívajících : prevence životních selhání a krizová intervence. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 544 stran. ISBN 9788024754475. URL info
- Reed, J, Warner-Rogers, J, (Eds.). Child Neuropsychology: Concept, Theory, and Practice. Oxford: Wiley-Blackwell, 2008. 472 stran. ISBN 9781405152662.
- Výukové metody
- Výuka je založena na interaktivních přednáškách, které obsahově čerpají z praxe dětského klinického psychologa. Přednášky jsou doplněny semináři, které jsou realizovány formou práce s kazuistikami z dětské klinické praxe.
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá blokově formou přednášek a kazuistických seminářů. Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Předpokládá se minimálně 80 % účast na povinných seminářích, znalosti studentů budou průběžně kontrolovány krátkými testy na úvodu každého semináře. V případě neuspění v jednom testu postačí studentovi zopakovat si daný test, v případě neuspění ve více testech bude student otestován ze všech témat. Při splnění podmínky prezence a úspěšně složených testů bude student připuštěn k písemné zkoušce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/PSMA007