FF:RLBcB549 Náboženství a kooperace - Informace o předmětu
RLBcB549 Náboženství jako systém sociální regulace: Evoluční perspektiva
Filozofická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Radim Chvaja, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Horský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Koppová (přednášející)
Mgr. Dan Řezníček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- RLBcA001 Úvod do religionistiky || RLA01 Úvod do religionistiky || RLBcKA001 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky
Kurz je primárně určen studentům bakalářského studia religionistiky, jsou však vítáni i studenti dalších oborů z FF, FSS, ale i PřF. Jelikož se akademická diskuse o tématu kurzu odehrává téměř výhradně v anglosaském jazykovém prostředí, je znalost angličtiny nezbytným předpokladem úspěšného ukončení předmětu. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Problém kooperace (obzvláště mezi příbuzensky nespřízněnými jedinci) byl časopisem Science zařazen na seznam 25 nejdůležitějších otázek, jimž čelí současná věda. Cílem předmětu je zpřístupnit studentům nejnovější poznatky o jednom z možných řešení tohoto problému – sociálně-regulativní funkci náboženství. Kurz využívá především perspektivu kulturní evoluce a tematicky se zaměřuje na dvě základní a vzájemně provázané funkce náboženství: (1) umožňování kooperace skrze vyčleňování nekooperativních jedinců a (2) lepší fungování kooperace skrze zvyšování skupinové soudržnosti. Posluchači se prostřednictvím přednášek a seminářů zorientují v probírané látce, osvojí si základní terminologii empirické a experimentální metody v evolučním studiu náboženství a seznámí se s některými klíčovými texty kognitivní a evoluční religionistiky a spřízněných oborů. Zároveň také získají praktické akademické dovednosti, jako je základní vědecká gramotnost či tvorba konferenčního posteru a jeho prezentace v rámci poster session.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v současném bádání o sociálně-regulativní funkci náboženství v interdisciplinární a evolučně ukotvené perspektivě;
- adekvátně používat základní termíny, které se objevují v oblasti studia náboženství, která své výzkumné linie vede převážně testováním hypotéz;
- interpretovat základní tabulky a grafy, které se objevují v literatuře evolučních přístupů k náboženství;
- samostatně vytvořit posterovou prezentaci se všemi jejími specifiky a veřejně ji prezentovat. - Osnova
- 1. Úvodní hodina, seznámení s požadavky a sylabem kurzu
- 2. Evoluční přístup ke studiu člověka
- 3. Kooperace jako problém
- 4. Náboženství, morálka a evoluce
- 5. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců I.: Nákladná signalizace
- 6. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců II.: CREDs
- 7. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců III.: Moralizující bohové
- 8. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti I.: Změny skupinových hranic
- 9. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti II.: Skupinová koheze a endorfiny
- 10. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti III.: Skupinová koheze, koordinace a (narativní) umění
- 11. Workshop k tvorbě posterů
- 12. Čtecí týden
- Literatura
- povinná literatura
- The cognitive science of religion : a methodological introduction to key empirical studies. Edited by D. Jason Slone - William W. McCorkle. First published. London: Bloomsbury Academic, 2019, xv, 294. ISBN 9781350033696. info
- Výukové metody
- Přednášky; domácí četba předem vybrané literatury; workshop k tvorbě posterů; samostatné zpracování posteru a jeho prezentace.
- Metody hodnocení
- 1. Studenti si vyberou jeden z nabídnutých článků.
2. Nastudují si popularizační verzi problematiky tohoto článku z poskytnuté učebnice (Slone & McCorkle, 2019) a sepíší krátký konspekt (jedna normostrana; 25 % celkového hodnocení).
3. Na základě této předchozí přípravy vytvoří posterovou prezentaci (40 % celkového hodnocení).
4. Ve zkouškovém období tento poster následně i prezentují (35 % celkového hodnocení).
Pro udělení kolokvia je nutné splnit všechny úkoly v předem stanoveném termínu s celkovým hodnocením alespoň 66 %. - Další komentáře
- Předmět již není vypisován.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLBcB549