RLBcB549 Náboženství jako systém sociální regulace: Evoluční perspektiva

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Radim Chvaja, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Horský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Koppová (přednášející)
Mgr. Dan Řezníček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
RLBcA001 Úvod do religionistiky || RLA01 Úvod do religionistiky || RLBcKA001 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky
Kurz je primárně určen studentům bakalářského studia religionistiky, jsou však vítáni i studenti dalších oborů z FF, FSS, ale i PřF. Jelikož se akademická diskuse o tématu kurzu odehrává téměř výhradně v anglosaském jazykovém prostředí, je znalost angličtiny nezbytným předpokladem úspěšného ukončení předmětu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Problém kooperace (obzvláště mezi příbuzensky nespřízněnými jedinci) byl časopisem Science zařazen na seznam 25 nejdůležitějších otázek, jimž čelí současná věda. Cílem předmětu je zpřístupnit studentům nejnovější poznatky o jednom z možných řešení tohoto problému – sociálně-regulativní funkci náboženství. Kurz využívá především perspektivu kulturní evoluce a tematicky se zaměřuje na dvě základní a vzájemně provázané funkce náboženství: (1) umožňování kooperace skrze vyčleňování nekooperativních jedinců a (2) lepší fungování kooperace skrze zvyšování skupinové soudržnosti. Posluchači se prostřednictvím přednášek a seminářů zorientují v probírané látce, osvojí si základní terminologii empirické a experimentální metody v evolučním studiu náboženství a seznámí se s některými klíčovými texty kognitivní a evoluční religionistiky a spřízněných oborů. Zároveň také získají praktické akademické dovednosti, jako je základní vědecká gramotnost či tvorba konferenčního posteru a jeho prezentace v rámci poster session.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v současném bádání o sociálně-regulativní funkci náboženství v interdisciplinární a evolučně ukotvené perspektivě;
- adekvátně používat základní termíny, které se objevují v oblasti studia náboženství, která své výzkumné linie vede převážně testováním hypotéz;
- interpretovat základní tabulky a grafy, které se objevují v literatuře evolučních přístupů k náboženství;
- samostatně vytvořit posterovou prezentaci se všemi jejími specifiky a veřejně ji prezentovat.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina, seznámení s požadavky a sylabem kurzu
  • 2. Evoluční přístup ke studiu člověka
  • 3. Kooperace jako problém
  • 4. Náboženství, morálka a evoluce
  • 5. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců I.: Nákladná signalizace
  • 6. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců II.: CREDs
  • 7. Náboženství a vyčleňování nekooperativních jedinců III.: Moralizující bohové
  • 8. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti I.: Změny skupinových hranic
  • 9. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti II.: Skupinová koheze a endorfiny
  • 10. Náboženství a zvyšování skupinové soudržnosti III.: Skupinová koheze, koordinace a (narativní) umění
  • 11. Workshop k tvorbě posterů
  • 12. Čtecí týden
Literatura
    povinná literatura
  • The cognitive science of religion : a methodological introduction to key empirical studies. Edited by D. Jason Slone - William W. McCorkle. First published. London: Bloomsbury Academic, 2019, xv, 294. ISBN 9781350033696. info
Výukové metody
Přednášky; domácí četba předem vybrané literatury; workshop k tvorbě posterů; samostatné zpracování posteru a jeho prezentace.
Metody hodnocení
1. Studenti si vyberou jeden z nabídnutých článků.
2. Nastudují si popularizační verzi problematiky tohoto článku z poskytnuté učebnice (Slone & McCorkle, 2019) a sepíší krátký konspekt (jedna normostrana; 25 % celkového hodnocení).
3. Na základě této předchozí přípravy vytvoří posterovou prezentaci (40 % celkového hodnocení).
4. Ve zkouškovém období tento poster následně i prezentují (35 % celkového hodnocení).
Pro udělení kolokvia je nutné splnit všechny úkoly v předem stanoveném termínu s celkovým hodnocením alespoň 66 %.
Další komentáře
Předmět již není vypisován.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLBcB549