FF:SPEDB003 Obecná psychologie - Informace o předmětu
SPEDB003 Obecná psychologie
Filozofická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Adéla Zajíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-SOPP_) (3)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu je poskytnout studentům základní poznatky o psychologii jako vědě. Cílem je zprostředkovat studentům základní pojmy z obecné psychologie, představit systém psychologických věd, vybrané psychologické směry a teorie. Cílem je také propojovat psychologické poznatky s každodenním životem a zkušenostmi studentů, reflektovat vlastní život. Dalším cílem je motivovat studenty k tomu, aby se zajímali o fungování lidské psychiky, propojovali psychologické poznatky s pedagogickými disciplínami a využívali poznatky z psychologie v budoucí praxi. Na tento kurz navazuje psychologie celoživotního vývoje (ontogenetická psychologie), sociální a pedagogická psychologie.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování předmětu - bude orientován v obecné psychologické terminologii, - dokáže vymezit a diskutovat předmět psychologie jako vědy z různých hledisek (přístupů) a metody poznání, - pochopí postavení psychologie ve vztahu k pedagogice, - uvědomí si biologickou a sociální determinaci psychiky, - dokáže pojednat o základních psychických jevech (procesech, stavech a vlastnostech), - dokáže diskutovat o psychologických směrech a vybraných teoriích osobnosti, - dokáže uvádět některé příklady z vlastní zkušenosti a pedagogické praxe a vysvětlovat je na základě psychologických poznatků, - dokáže eliminovat stress a podporovat druhé, - dokáže vyhledávat a využívat poznatky z psychologie, uvědomí si význam i limity psychologie.
- Osnova
- 1. Předmět psychologie a hlavní pojmy: psychika. Psychické jevy a stavy, vědomí a nevědomí. 2. Psychologické disciplíny. Co je vědecké a nevědecké, psychologické mýty. Metody psychologie a požadavky na psychologické testy, jejich propojení s psychodiagnostikou. Limity psychodiagnostiky. 3. Historie psychologie, psychologické směry a hlavní představitelé (reflexologie a behaviorismus, hlubinné směry – individuální, analytická psychologie a psychoanalýza, humanistická psychologie, kognitivní směry atd.). Propojení psychologických směrů s psychoterapií a poradenstvím a jejich možné využití v pedagogické praxi. 4. Kognitivní procesy (čití, vnímání, paměť, pozornost, myšlení a řeč) a jejich význam pro procesy učení. Zkreslené vnímání a iluze, usnadňování zapamatování a trénink paměti, pozornost a ADHD, myšlení jako cesta k řešení problémů. 5. Emoční stavy a procesy. Dělení a vlastnosti emocí. Vnímání emocí. Zvládání a modelování emocí. 6. Emoce jako základ motivace, vybrané teorie motivace, výkonová motivace. 7. Frustrace a stres. Psychologie zdraví a psychohygiena - vybrané koncepty (vulnerabilita, resilience...). Aplikace do pedagogické praxe. 8. Volní procesy. Autoregulace. Locus of Control. Prokrastinace. 9. Pojem osobnost. Jak je možné přistupovat k popisu osobnosti (lexikální analýza, faktory). 10.Vybrané teorie osobnosti - jejich význam pro poradenství a psychoterapii. 11. Základy psychopatologie - hlavní poruchy osobnosti. Úzkosti a deprese jako fenomén doby. 12. Sebepoznání, sebepojetí a osobnostní rozvoj. Možnosti / metody osobnostního rozvoje.
- Literatura
- povinná literatura
- Blatný, M. Psychologie osobnosti. Grada, 2010
- PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 9788020014993. info
- doporučená literatura
- NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. 3. vyd. Praha: Academia, 2014. info
- SLEZÁČKOVÁ, Alena. Pozitivní psychologie v kontextu aktuálních otázek výchovy a vzdělávání. 2011. info
- SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. Druhé, opravené vydání. Brno: Barrister & Principal, 2004, 523 stran. ISBN 8086598659. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2004, 870 s. ISBN 8071788023. info
- Výukové metody
- Přednášky, diskuse, flipped learning.
- Metody hodnocení
- Příprava na hodiny (čtení zadaných textů), prezence v hodinách 70%, aktivita v hodinách, zapojení do diskusního fóra v ELFu, průběžné drobné testy v ELFu. Závěrečný test.
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz
Podpora ELF. https://elf.phil.muni.cz - Studijní opora
- https://elf.phil.muni.cz/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- SPEDB005 Psychologie celoživotního vývoje
SPEDB003 - SPEDB008 Sociální psychologie
SPEDB003 && SPEDB005 && SPEDB006 - SPEDB105 Pedagogická psychologie
SPEDB003 - SPEDB106 Pedagogická diagnostika
SPEDB003 && SPEDB005 && SPEDB008 && SPEDB013 - SPEDB204 Psychologie zdraví a psychohygiena pro sociální pedagogy
SPEDB003 - SPEDB206 Krizové poradenství
SPEDB003 && SPEDB004
- SPEDB005 Psychologie celoživotního vývoje
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2025/SPEDB003