FF:UPG002 Didaktika pedagogiky: Inovace - Informace o předmětu
UPG002 Didaktika pedagogiky: Inovace a trendy v práci učitele
Filozofická fakultajaro 2025
Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Aleš Pavelka (cvičící)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- Učitelství pedagogiky pro střední školy (program FF, N-PGU_)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na rozbor současných trendů či otázek řešených ve školství v souvislosti s výukou. Propojuje teoretické a praktické stránky vzdělávání a výchovy ve škole takovým způsobem, aby měl absolvent vytvořeny základní dovednosti pro řešení praktických otázek spojených s výukou. Součástí výuky je také tvořivá práce studenta při přípravě, realizaci a reflexi vlastního mikrovyučování, které je nenahraditelným zdrojem rozvoje studenta při jeho profesní přípravě.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) aplikovat získané odborné poznatky do přípravy a realizace vlastní výuky pedagogiky, přičemž bude schopen posoudit efekty vlastní výuky
b) předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se teorie i praxe výuky pedagogiky na středních školách
c) identifikovat, kriticky posoudit a využívat současné trendy ve školství a ve výuce
d) analyzovat vlastní mikrovyučování a přenést si tuto schopnost do praxe - Osnova
- 1. Analýza současné výuky: trendy ve výuce, kvalita výuky, efektivita výuky.
- 2. Alternativní metody ve výuce: Konstruktivistická výuka, kooperativní vyučování, projektové vyučování, badatelsky orientovaná výuka, inspirace alternativním školstvím.
- 3. Možnosti využití ICT na současné střední škole.
- 4. Trendy ve školní komunikaci: Dialogické vyučování, nenásilná komunikace.
- 5. Jak vyučovat klíčovým kompetencím a průřezovým tématům.
- 6. Vzdělávací politika a její obraz v českém školství.
- 7. Mikrovyučování a jeho rozbor.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí. Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 325 s. ISBN 978-80-210-8462-9. info
- JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. info
- PETTY, Geoffrey. Evidence-based teaching : a practical approach. 2nd ed. Cheltenham: Nelson Thornes, 2009, v, 378. ISBN 9781408504529. info
- neurčeno
- ZOUNEK, Jiří a Libor JUHAŇÁK. Webináře ve vzdělávání. Praha: Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s., 2017, s. 16-16. ISSN 2336-5145. info
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- ZOUNEK, Jiří a Petr SUDICKÝ. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, xix, 226. ISBN 9788073579036. info
- STARÝ, Karel, Dominik DVOŘÁK, David GREGER a Karolina DUSCHINSKÁ. Profesní rozvoj učitelů : podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Vydání první. V Praze: Karolinum, 2012, 188 stran. ISBN 9788024620879. info
- Pedagogika pro učitele : podoby vyučování a třídní management, osobnost učitele a jeho autorita, inovace ve výuce, klíčové kompetence ve vzdělávání, práce s informačními prameny, pedagogická diagnostika. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. 2., rozšířené a aktualiz. Praha: Grada, 2011, 456 stran. ISBN 9788024733579. URL info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning a vzdělávání. Několik pohledů na problematiku e-learningu. Pedagogika. Praha: PedF UK, 2006, LVI, č. 4, s. 335-347. ISSN 0031-3815. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická praxe. Brno: MSD s.r.o., 2005, 128 s. Empirické studie, svazek 1. ISBN 80-86633-30-6. info
- HAVEL, Jiří a Tomáš JANÍK. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. 2005. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Obecná didaktika a oborové didaktiky. In Didaktika - opora proměn výuky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004, s. 53-55. ISBN 80-7041-498-7. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
- ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- SVOBODOVÁ, Jana a Alena NELEŠOVSKÁ. Pedagogická praxe : praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro I. st. ZŠ. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000, 116 s. ISBN 8024401711. info
- PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum a vzdělávací politika : vytváření mostů. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1997, 118 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, diskuse, skupinová i individuální práce studentů, videostudie, mikrovyučování.
- Metody hodnocení
- Realizace mikrovyučování, písemná zkouška.
- Informace učitele
- Pro účely mikrovyučování je nutno vytvořit a předem zaslat přípravu na mikrovyučování splňující požadavky vyučujících. Vyučující také mohou poskytovat průběžnou zpětnou vazbu v průběhu konzultací.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/UPG002