ZD_23 Sound studies I (praktikum)

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Filip Johánek (přednášející)
Garance
Mgr. Filip Johánek
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Alena Albíniová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 27. 9. 16:00–19:40 N21, Pá 11. 10. 16:00–19:40 N21, Pá 1. 11. 16:00–19:40 N21, Pá 20. 12. 16:00–19:40 N21
Předpoklady
Základní znalost DAW (digital audio workstation). Zájem o snímací a záznamovou techniku, zvuk v jeho širším možném, nikoli pouze hudebním, využití. Není vyžadována znalost a praktická obeznámenost s nahrávací technikou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se seznámí se základním přístupem k nahrávání zvukových atmosfér v kontextu field recordingu (fonografie) či audiovizuálního snímku. Cílem předmětu je se teoreticky, technicky, formálně a obsahově připravit na tvorbu zvukové atmosféry formou syntézy, která bude probíhat v navazujícím kurzu v jarním semestru.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu schopni:
zvolit a připravit si vhodnou techniku pro snímání a nahrávání zvukové atmosféry dle zadání
připravit si schéma a myšlenkový plán pro tvorbu zvukové atmosféry a zhodnotit jej.
Osnova
  • 1. blok
  • Vysvětlení náplně kurzu a popis úkolu. Veškeré činnosti v semestru v tomto kurzu budou směřovat ke zvládnutí předpokladů pro sejmutí technicky kvalitních nahrávek pro tvorbu zvukové atmosféry formou syntézy.
  • 2. blok
  • Kontext field recordingu (fonografie), lokačního zvuku vs. zvuku ve studiu, akustická ekologie, aural history atd. Sdílení dokumentu s výběrem atmosfér, diskuse.
  • 3. blok
  • Předvedení a zkouška techniky + zopakování zadání. Upřesnění bitové hloubky, samplovací frekvence, gain stagingu. Reflexe výběru atmosfér a ruchů, diskuse.
  • 4. blok
  • Společné procházení úkolů a reflexe.
Literatura
    doporučená literatura
  • STERNE, Jonathan. The Sound Studies Reader, Routledge, 2010. ISBN-13: 978-0415771313
  • The Sonic Witness: On the Political Potential of Field Recordings in Acoustic Art. Fiebig, G.. Leonardo Music Journal : LMJ : journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technology Volume: 25 (2015) ISSN: 0961-1215 Online ISSN: 1531-4
  • FLAŠAR, Martin. Elektroakustická hudba. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Elportál. ISBN 978-80-210-7944-1. html url PURL epub info
  • VIERS, Ric. The location sound bible : how to record professional dialogue for film and TV. Studio City, CA: Michael Wiese Productions, 2012, xv, 354. ISBN 9781615931200. info
  • Zvukem do hlavy : sondy do současné audiokultury. Edited by Michal Rataj. 1. vydání. Praha: Český rozhlas, 2012, 175 stran. ISBN 9788073312299. info
  • KYLOUŠEK, Petr a Petr DYTRT. Pierre BOURDIEU, Pravidla umění. Vznik a struktura literárního pole (Les Regles de l'Art. Genese et structure du champ littéraire). Překladatelé. 1. vyd. Brno: Host, 2011, 496 s. Teoretická knihovna, č. 27. ISBN 978-80-7294-364-7. URL info
  • ŘIHÁČEK, Tomáš. Zvukové prostředí města a jeho vliv na prožívání. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2009, 240 stran. ISBN 9788021048096. info
  • HANÁČKOVÁ, Andrea. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990 - 2005: Poetika žánrů. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2008. info
  • VLACHÝ, Václav. Praxe zvukové techniky. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Muzikus, 2008, 297 s. ISBN 9788086253466. URL info
  • RATAJ, Michal. Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu : problematika vymezování tvůrčích pozic v prostředí akustických umění z pohledu domácí scény radioartu. 1. vydání. V Praze: Kant - Karel Kerlický pro AMU, 2007, 160 stran. ISBN 9788086970318. info
  • LICHT, Alan. Sound art : beyond music, between categories. Edited by Jim O´Rourke. 1st pub. New York: Rizzoli, 2007, 303 s. ISBN 9780847829699. info
  • STERNE, Jonathan. The audible past : cultural origins of sound reproduction. Durham: Duke University Press, 2003, xvi, 450. ISBN 9780822330134. info
  • THOMPSON, Emily Ann. The soundscape of modernity : architectural acoustics and the culture of listening in America, 1900-1933. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2002, ix, 500. ISBN 0262201380. info
  • GUATTARI, Félix. The three ecologies. 1st pub. London: Athlone press, 2000, xv, 174 s. ISBN 0-485-00408-9. info
  • SCHAFER, R. Murray. The soundscape : our sonic environment and the tuning of the world. Rochester: Destiny Books, 1994, xii, 301. ISBN 0892814551. info
Výukové metody
Teoretická příprava, diskuse, praktické cvičení.
Metody hodnocení
Celkové hodnocení předmětu se skládá z Vaší prezence na výuce (jsou dovolené dvě neomluvené absence) a úspěšného a včasného odevzdání úkolu. Pokud nebude nějaká podmínka splněna, nemůže Vám být zadáno hodnocení "z".
Informace učitele
Úkoly - nákresy + slovní popis atmosféry - vkládejte do data dle aktuálního sylabu v organizačních pokynech v informačním systému do odevzdávárny předmětu. Na poslední hodině si na společném kolokviu úkoly projdeme a zhodnotíme.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ZD_23