DU1217 Italské malířství quattrocenta

Filozofická fakulta
jaro 2001
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc.
Seminář dějin umění – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jaroslav Sedlář, CSc.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška sleduje v převládajícím pozdně gotickém umění většiny italských měst především vznik a rozvoj nového renesančního malířství v hlavních centrech (Siena, Florencie, Urbino, Perugie, Arezzo, Řím, Padova, Mantova, Verona, Miláno, Bologna, Ferrara a Benátky). Věnuje pozornost nejdůležitějším problémům, které vyvstaly před novověkým italským malířstvím po objevu centrální perpektivy jako "okna" do světa nebo jako pohledu do krajiny, ale i technologickým problémům malby freskové, temperové, olejové.
Osnova
  • 1. Studia humanitatis (Leonardo Bruni, Guarino da Verona, Vitorino da Feltre)
  • 2. Úloha umění ve společnosti, veřejné a soukromé mecenášství.
  • 3. Sienské malířství 1. poloviny 14. století.
  • 4. Sienské malířství konce 14. století - Lorenzo Monaco, Gentile da Fabriano
  • 5. Masaccio, Fra Angelico, Fra Filippo Lippi, Benozzo Gozzoli.
  • 6. Florentští problematici (Paolo Uccello, Andrea del Castagna).
  • 7. Umbrotoskánci.
  • 8. Florentské malířství 2. poloviny quattrocenta (koncentrace na problémy formy a barvy).
  • 9. Problémy kompozice (C. Rosselli, Domenico Ghirlandaio, A Baldovinetti, A. Del Pollaiuolo, A. del Verocchio, L. Signorelli a následovníci).
  • 10. Zduchovnění linie a barvy (S. Botticelli, F. Lippi,P. di Cosimo.
  • 11. Umbrijští malíři 2. poloviny quattrocenta (P. di Cristoforo Vanucci, alias Perugino a Bernardino di Betto di Biagio, alias Pinturicchio.
  • 12. Počátky severoitalského umění quattrocenta (F. Squarcione a A. Mantegna).
  • 13. Benátské malířství 2. poloviny quattrocenta (Q. Vivarini, C. Crivelli, A. da Messina, Belliniové a jejich žáci, především V. Carpaccio.
  • 14. Lombardské, piemontské malířství quattrocenta a malířství v Emilii.
  • 15. Předpoklady rozvoje malířství vrcholné renesance.
Literatura
  • Umění italské renesance :architektura, sochařství, malířství, kresba. Edited by Rolf Toman. 1. čes. vyd. V Praze: Slovart, 1996, 462 s. ISBN 80-85871-94-7. info
  • VASARI, Giorgio a Pavel PREISS. Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1976, 476 s. info
  • VASARI, Giorgio. Životy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. Translated by Pavel Preiss. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1977, 390 s. info
Metody hodnocení
Přednáška (kredit B) je zakončena ústní zkouškou.
Informace učitele
Rámcové otázky ke zkoušce, ev. k písemnému testu:
Humanismus, veřejné a soukromé mecenášství v Itálii v 15. stol.
Sienské malířství první poloviny 15. stol.
Lorenzo Monaco a Gentile da Fabriano
Masaccio
Fra Angelico
Fra Filippo Lippi
Benozzo Gozzoli
Florentští problematici
Umbrotoskánci
Florentské malířstvví druhé poloviny quattrocenta
Problémy formy a barvy
Velké kompozice
Zduchovnění linie a barvy
Severoitalské umění quattrocenta
Benátské malířství druhé poloviny quattrocenta
Lombardské a piemontské malířství v quattrocentu
Renesanční malířství v Emilii a v pobřežních městech
Podmínky a předpoklady pro rozvoj malířství vrcholné renesence.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, podzim 2002, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2006, jaro 2009.