PSA_019 Vývojová psychologie II

Filozofická fakulta
jaro 2002
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_036 Vývojová psychologie I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Následuje po předmětu Vývojová psychologie I. Program poskytuje utříděný přehled o tělesném růstu, vývoji jednotlivých psychických funkcí, činností, složek osobnosti i osobnosti jako celku ve stadiích dětství a dospívání. Posluchači získají další poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap): stadium prenatální, novorozenecké, kojenecké, rané dětství, předškolní dětství, školní dětství, pubescence, adolescence. Navazují přednášky z předmětu Vývojová psychologie III.
Osnova
  • Vývojová psychologie II. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D Úkoly pro semináře Termín odevzdání jednotlivých úkolů i forma jejich prezentace bude upřesněna na přednáškách. 1.Anketa Uspořádejte anketu na téma "Proč chtějí mít lidé děti ?" Charakteristika: Proveďte strukturovaný rozhovor se 1. 5 subjekty, které chtějí mít v budoucnu děti a 2. 5 subjekty, kteří již mají děti. Základní otázka pro první skupinu je: Proč chcete nebo nechcete mít děti ? Základní otázka pro druhou skupinu je: Proč jste chtěli mít děti? Zaznamenejte: Věk subjektů Pohlaví U druhé skupiny věk, počet a pohlaví dětí Zaznamenejte všechny odpovědi a přiřaďte je k následujícím kategoriím: 1. Potřeba stimulace 2. Smysluplný svět 3. Životní jistota 4. Identita 5. Otevřená budoucnost Porovnejte, zda se liší odpovědi u skupiny 1. a 2. Zamyslete se nad tím, proč by tomu tak mohlo být. 2. Písemné seminární práce Charakteristika: Seminární práce budou psány formou odborných časopiseckých příspěvků. Každý příspěvek bude obsahovat teoretický úvod, popis metod, výsledky a diskusi. 1.Úvod: v této části uveďte stručně čtenáře do dané problematiky. Diskutujte základní teorie a výzkumy, které se k dané problematice vztahují. 2. Stručný přehled toho, co jste vykonali: popište uspořádání pozorování, počty probandů, jejich věk pohlaví, sociální zařazení. 3. Shrnutí toho, co jste zjistili: pokuste se o smysluplný souhrn toho, co jste pozorovali. Neomezujte se na pouhý výčet ! 4. Diskuse: v této části diskutujte výsledky vašeho pozorování podle následující osnovy: a. Jak odpovídá vaše pozorování a závěry teoretickým předpokladům ? b. V případě nesrovnalostí a rozporů se zamyslete nad tím, co může být za jejich existenci zodpovědné? Témata: 1. Attachment - vztah matky a dítěte Pozorujte matku a její dítě ve věku 2 měsíce až 2 roky. Ke svému pozorování si vyberte takové místo, kde má dítě určitou volnost k tomu, aby se pohybovalo nezávisle, avšak v přítomnosti své matky. Během pozorování se soustřeďte zejména na následující: a. Fyzický kontakt: jak často se dítě matky dotýká nebo ji drží ? Kdo kontakt inicioval ? V jaké situaci k tomuto kontaktu došlo ? b. Explorace: odchází dítě od matky, aby si prohlédlo, hračky, lidi nebo jiné věci v místnosti? Podporuje matka takové chování? c. Pocity bezpečí: iniciuje dítě během hry s hračkami...oční nebo slovní kontakt se svoji matkou ? Jak matka reaguje? d. Nezvyklá situace: jak dítě reaguje na neznámého člověka, který se s ním snaží navázat kontakt? Pozorujete nějakou emocionální reakci ve tváři dítěte? Vrací se v této situaci dítě k matce? e. Separace: v případě, že se matka na chvíli vzdálí z místnosti, pozorujte jak dítě reaguje. Protestuje, pláče...? Jaká je reakce dítěte, když se matka vrátí? 2. Co se děti učí z televizních pořadů? Sledujte nejméně 3 půlhodinové televizní pořady, určené pro předškoláky a děti mladšího školního věku. Vyberte si různé pořady např. v neděli dopoledne, ve všední dny odpoledne...Při svém pozorování věnujte pozornost násilí a pohlavním rolím. U každého programu zaznamenejte následující: a. spočítejte množství násilných scén v každém pořadu. Liší se počet těchto scén v závislosti na typu pořadu ? ( Tj. výchovně- vzdělávací, animovaný příběh..) U každého násilného případu se snažte určit, zda bylo násilí odměněno nebo potrestáno. Tedy, zda postava, která jednala násilně dostala to, co chtěla nebo zda se jí něco stalo? Věnujte pozornost jak okamžitým, tak dlouhotrvajícím důsledkům násilného chování. b. Spočítejte množství mužských a ženských postav v jednotlivých pořadech. Které postavy hrají důležitější roli, mužské nebo ženské? Liší se to v závislosti na typu pořadu ? Do jaké míry jednají tyto postavy podle tradičních pohlavních roli ? c. V diskusi se zamyslete nad tím, co se děti, které sledují dané pořady, učí ? 3. Experiment ve skupinách Vytvořte malé výzkumné skupiny (3 - 4 studenti). Opakujte experimenty J. Piageta, týkající se konzervace množství. (Teorie i experimenty budou upřesněny na přednášce). Detailně poznačte odpovědi dítěte, případně dle možnosti, zaznamenejte průběh celého experimentu kamerou. Odpovězte na otázku, zda odpovědi dítěte byly ve shodě s Piagetovou teorií a experimenty? V případě že nikoli, zamyslete se nad možnými důvody těchto neshod.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.