PSA_019 Vývojová psychologie II

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iva Maarová (cvičící)
Mgr. Kristýna Pánková (cvičící)
Mgr. Petra Vazačová (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 9:10–10:45 zruseno C21
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_019/01: Pá 25. 9. 7:30–9:05 N01023, Pá 23. 10. 7:30–9:05 N01023, Pá 20. 11. 7:30–9:05 N01023, I. Burešová, K. Millová, K. Pánková
PSA_019/02: Pá 25. 9. 9:10–10:45 N01023, Pá 23. 10. 9:10–10:45 N01023, Pá 20. 11. 9:10–10:45 N01023, I. Burešová, K. Millová, K. Pánková
PSA_019/03: Pá 9. 10. 7:30–9:05 N01023, Pá 6. 11. 7:30–9:05 N01023, Pá 4. 12. 7:30–9:05 N01023, I. Burešová, K. Millová, K. Pánková
PSA_019/04: Pá 9. 10. 9:10–10:45 N01023, Pá 6. 11. 9:10–10:45 N01023, Pá 4. 12. 9:10–10:45 N01023, I. Burešová, K. Millová, K. Pánková
Předpoklady
PSA_036 Vývojová psychologie I
Vývojová psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studenta účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie (významných představitelích, dějinách, "klasických" tématech a současných trendech včetně úvodu k vývoji rodiny) v dalších obecných i aplikovaných psychologických disciplínách. Absolvent kurzu je schopen předkládat argumentačně promyšlená stanoviska založená na znalostech vývojové psychologie ze všech věkových období lidského života a aplikovat je v kontextu navazujících aplikovaných psychologických disciplín.
Osnova
  • Období mladé dospělosti: specifika "vynořující se dospělosti", sociální vztahy, rodina a zaměstnání. Období střední dospělosti: krize středního věku, sociální vztahy, rodina a zaměstnání. Období starší dospělosti: biopsychosociální změny, odchod od důchodu, sociální vztahy a rodina, věkové stereotypy a předsudky. Období stáří: sociální vztahy a rodina, zdravotní péče, smrt a vyrovnávání se se ztrátou. Poruchy vývoje a jejich diagnostika v jednotlivých fázích vývoje jedince.
Literatura
    povinná literatura
  • Thorová, Kateřina (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Přepracované vydání. Praha: Portál, 2006, 390 stran. ISBN 8073671247. info
  • ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging adulthood : the winding road from the late teens through the twenties. Oxford: Oxford University Press, 2004, viii, 270. ISBN 9780195309379. URL info
  • ŠVANCARA, Josef. Psychologie stárnutí a stáří. In Z. Kalvach a kol., Úvod do gerontologie a geriatrie. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1997, s. 57-77. Učebnice. ISBN 80-7184-366-0. info
    doporučená literatura
  • Socioemotional development in cultural context. Edited by Xinyin Chen - Kenneth H. Rubin. New York: Guilford Press, 2011, x, 342. ISBN 9781609181864. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie : možnosti, které čekají. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 141 s. ISBN 9788024736044. URL info
  • FARKOVÁ, Marie. Dospělost a její variabilita. Vydání 1. Praha: Grada, 2009, 136 stran. ISBN 9788024724805. URL info
  • Handbook of adult development and learning. Edited by Carol Hren Hoare. New York: Oxford University Press, 2006, xviii, 579. ISBN 9780195171907. info
  • Middle adulthood : a lifespan perspective. Edited by Sherry L. Willis - Mike Martin. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005, x, 425. ISBN 076198853X. info
  • ROGOFF, Barbara. The cultural nature of human development. Oxford: Oxford University Press, 2003, xiii, 434. ISBN 0195131339. info
  • LEMME, Barbara Hansen. Development in adulthood. 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon, 2002, xiv, 562 s. ISBN 0-205-33174-2. info
  • SIGELMAN, Carol K. Life-span human development. 3rd ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xxi, 678. ISBN 0534354424. info
  • Human development in adulthood. Edited by Lewis R. Aiken. New York: Plenum Press, 1998, ix, 430 p. ISBN 0306457342. info
  • GARDINER, Harry W., Jay D. MUTTER a Corinne KOSMITZKI. Lives across cultures :cross-cultural human development. Boston: Allyn and Bacon, 1998, xxi, 330 s. ISBN 0-205-19182-7. info
Výukové metody
Přednášky (každý týden) a semináře (1x14 dní).
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní zkouškou, která zahrnuje učivo předmětů Vývojová psychologie I a Vývojová psychologie II. Tedy témata vývojové psychologie pokrývající teoretické a metodologické otázky a vývoj jedince v průběhu celého života.Pro připuštění k ústní zkoušce musí student splnit následující požadavky: minimální 80% účast na seminářích, včasné odevzdání domácích úkolů zadaných na seminářích (rešerše, prezentace atd.)
Informace učitele
Ve studijních materiálech předmětu jsou vložena výuková videa vzniklá za podpory OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů CZ.1.07/2.2.00/28.0239. Výuková videa slouží výhradně studijním potřebám studentů zapsaných do předmětu a vztahuje se na ně zákaz jejich kopírování a šíření.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016.