PG42B78 Školské systémy

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Předpoklady
PG41A99 Srovnávací pedagog.
Podmínkou k zapsání do kurzu je absolvování kurzu Srovnávací pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Školské systémy Kurz navazuje na srovnávací pedagogiku. Svými výklady o výchovných a vzdělávacích systémech a pedagogických procesech a jejich výsledcích v různých zemích světa poskytuje synchronní pohled na otázky výchovy, vzdělání a školství za hranicemi České republiky. Studenti získají přehledné informace o zahraničních školských systémech a o různých pedagogických přístupech, ve stručnosti též o jejich historických východiscích a současných reformních změnách. Na shromažďování aktuálních informací se sami aktivně podílejí.
Literatura
  • JEŽKOVÁ, Věra a Eliška WALTEROVÁ. Vzdělávání v zemích Evropské unie. V Praze: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 194 s. ISBN 80-86039-19-6. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 185 stran. ISBN 8021008466. info
  • VÁŇOVÁ, Miroslava. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích :výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 86 s. ISBN 80-7066-848-2. info
  • RÝDL, Karel. Pohledy na dánské školství, aneb, putování pedagogickým rájem. 1. vyd. Praha: K. Rýdl, 1993, 237 s. info
Metody hodnocení
l hodina přednáška + l hodina seminář Podmínky pro získání kreditů: průběžná příprava na témata seminářů, předmět je ukončen zápočtem.
Informace učitele
Literatura: Friedlová, J.: Základní a střední vzdělání ve Francii. Pedagogika, č. 3, roč. 37, 1987. Rabušicová, M.: Reforma čínského vysokého školství. Vysoká škola, roč. 38, č. 1, 1989-90. Rabušicová, M.: Současné problémy čínského školství. Pedagogika, roč. 39, č. 5, 1989. Rýdl, K.: Pohledy na dánské školství aneb putování pedagogickým rájem. Praha 1993. Váňová, M. a kol.: Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích. Výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. UK, Praha1994. Vzdělávací trendy, inovace a pedagogický výzkum v Nizozemsku. ÚŠI, Praha 1990. Vzdělávání v zemích Evropské unie. PdF UK, Centrum evropských studií, Praha 1997. Walterová, E.: Vzdělávací trendy v Nizozemsku. Pedagogika, č. 1, 1991. Walterová, E.: Kurikulum, proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. CDVU MU,Brno 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006.