CJBC602 Jak naučit středoškoláky číst

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Bukovjanová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
St 11:40–13:15 C41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na různé metody práce s literárním textem a přístupy k jeho interpretaci při výuce, ale i nad rámec výuky češtiny na středních školách. Klade si za cíl přinést několik praktických návrhů a postupů, ale zároveň také probudit imaginaci v současných studentech a potenciálních učitelích češtiny a přimět je k tomu, aby se zamýšleli nad klíčovou otázkou didaktiky Jak naučit číst? (Jak vybudovat u středoškolských studentů vztah k literatuře, jak jim ukázat, co v ní mohou a co naopak nemohou hledat).
Osnova
  • Témata, jimž se kurz bude věnovat: Obecná pravidla, osobnost a autorita učitele, poezie - tvůrčí přístupy ke čtení poezie, poezie - problémy interpretace, próza - jak pracovat s povídkou, próza - jak číst se středoškoláky román, literární a interpretační soutěže (pro středoškolské studenty)- přehled a charakteristika, drama a dramatizace ve výuce literatury, překlad - využívání různých překladů k interpretaci literárního díla, písňové texty, literatura a film, současná literatura - jak a proč ji číst se studenty na střední škole.
Metody hodnocení
Podmínkou udělení zápočtu bude ústní referát a vypracování seminární práce v rozsahu 3-5 stran.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007.