VHK_22 Úvod do organologie

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Rastislav Kozoň, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (zástupce)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Pá 14:10–15:45 G24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Níže uvedené tematické okruhy odpovídají okruhům otázek státní bakalářské zkoušky (viz). V rámci čtyř konzultací v jarním semestru 2007 budou studenti seznámeni s vybranými prameny, literaturou a vybranými tématy.
Osnova
  • 1. Organologie jako muzikologická disciplína (předmět a předmětné pole a cíle oboru, vývoj oboru, hudební nástroje v teoretické literatuře středověku a renesance, charakter písemnictví v 17. a 18. století, vznik organologie jako moderní vědecké disciplíny, problematika současného výzkumu, organologická literatura-členění, české písemnictví). 2. Systematizace a klasifikace hudebních nástrojů (hudební nástroj - vymezení pojmu a typy definic, historický vývoj dělení a systematik hudebních nástrojů a jejich charakteristiky - systematiky z období antiky,středověku, renesance, systematiky 17. - 20. století). 3. Akustika hudebních nástrojů - hudebně akustické minimum (základní pojmy, tónové soustavy a problematika ladění, konstrukční principy a charakteristiky pythagorejského ladění, aristexonovského ladění, temperovaného ladění, historický průběh rozkladu monopolu kánonického ladění). 4. Hudební nástroje středověku a renesance I – chordofony. 5. Hudební nástroje středověkua renesance II – aerofony. 6. Hudební nástroje středověku a renesance III - idiofony a membranofony. 4.-6.: vnitřní klasifikace každé skupiny, nomenklatura, základní charakteristiky jednotlivých nástrojů a funkční využití v dobové hudební praxi, demonstrace na ukázkách z Praetoriova spisu Syntagma musicum) 7. Hudební nástroje 17. - 20. století I. (proměna hudebního instrumentáře v kontextu přechodu k vertikálnímu kompozičnímu myšlení, formování moderních nastrojových typů; aerofony -přidávání klapek, Boehmův systém, chromatizace nátrubkových aerofonů; idiofony, membranofony, mirlitony). 8. Hudební nástroje 17. - 20. stoleti II. (violinové chordofony - vývoj koncepcí, problematika barokních houslí, významné české a evropské houslařské rody; ostatní chordofony; elektrofony, elektronické a elektrické hudebni nástroje; automatofony) 9. Etnoorganologie (předmět a předmětné pole oboru, instrumentář středoevropského prostoru) 10. Organologická ikonografie
Metody hodnocení
Ukončení: seminární práce v rozsahu cca 3-4 normostran + test. Práce: student si sám zvolí konkrétní hudební nástroj a vyhledá si příslušné zdroje, e-mailem vyrozumí vyučujícího (manas@phil.muni.cz) - včetně předběžného seznamu zdrojů. Schéma práce: postavení nástroje v příslušných systematikách, historický vývoj a historická reflexe (například Praetorius, Janovka), základní bibliografie (využití RILMu), základní charakteristiky + event. další údaje – problematika sociologická, ikonografická, akustická. Student by měl využít vždy alespoň 4 různé zdroje (min. jeden cizojazyčný), z internetových zdrojů jsou přípustné pouze oficiální portály (například Grove, RILM), event. stránky výrobců hudebních nástrojů, ale nikoli weby typu wikipedia apod.
Informace učitele
Základní literatura: Kurfürst, Pavel: Organologie (propedeutika, exemplifikace), Hradec Králové 1998. Kurfürst, Pavel: Organologie ( vybrané kapitoly ), skriptum, Brno 2000. Kurfürst, Pavel: Základy hudební akustiky, skriptum, Brno 2000. Kurfürst, Pavel: Základy organologické ikonologie, skriptum, Brno 2001. Kurfürst, Pavel: Hudební nástroje, Praha 2002. Jednotlivé tituly mají v zásadě podobný obsah, nejaktuálnější je poslední titul s obsáhlou tematickou bibliografií. Doporučená literatura I.: Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000, s. 25-65, zejm. 25 a 65 (viz Virtuální knihovna HV, předmět Úvod do hudební vědy, kap. II a III. Fukač, Jiří – Vysloužil, Jiří (eds.): Slovník české hudební kultury, Praha 1997 Čížek, Bohuslav: Hudební nástroje evropské hudební kultury, Praha 2002 The New Grove Dictionary of Music … (www.grovemusic.com) Modr, Antonín : Hudební nástroje, Praha (1) 1937 – (8) 1997. Praetorius, Michael: Syntagma musicum II. De organographia (Wolfenbüttel 1618-19, faksimile vyd. W. Gurlitt, Kassel 1958-59 /in Documenta musicologica I/14,15,21 Doporučená literatura II.: Buchner, Alexandr: Hudoucí andělé na Karlštejně, Praha 1967. Buchner, Alexandr: Zaniklé dřevěné dechové nástroje 16. století, Praha 1952. Hutter, Josef: Hudební nástroje. Praha 1945. Jalovec, Karel: Italští houslaři, Praha 1952 Jalovec, Karel: Čeští houslaři, Praha 1959 Jana Kalinayová (ed.), Hudobné inventáre a repertoár viachlasnej hudby na Slovensku v 16.-17. storočí, Bratislava 1994 Keller, Jindřich: Píštělníci a trubači. Pojednání o výrobě dechových hudebních nástrojů v Čechách před rokem 1800, Praha 1975. Munrow, David: Musikinstrumente des Mittelalters und der Renaissance. Celle 1980 The New Grove Dictionary of Musical Instruments, Ed. Stanley Sadie. 3 svazky, London etc., Macmillan Press Ltd. 1984 Sachs, Curt: Handbuch der Musikinstrumentenkunde, Lipsko 1930. Špelda, Antonín: Hudební akustika, Praha 1978. Volek, Tomislav - Jareš, Stanislav: Dějiny české hudby v obrazech. Od nejstarších památek do vybudování Národního divadla, Praha 1977
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.