FF:PB12JA17 Praxe v ped. a spec. ped. zař. - Informace o předmětu
PB12JA17 Praxe v pedagogických zařízeních a speciálně pedagogických zařízeních
Filozofická fakultajaro 2010
- Rozsah
- Praxe 15 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Hrejsemnou (cvičící)
Mgr. Markéta Klusáčková (cvičící)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Praxe se zapisuje souběžně s kurzem PB12JA24 Institucionální základ sociální pedagogiky. - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Praxe je zaměřena na poznání charakteru práce ve školských zařízeních. Je možné vybrat si místa praxe např. v předškolním zařízení, ve školských výchovných zařízení pro výchovu mimo vyučování (např. střediska pro volný čas, školní družina a školní klub, domov mládeže) nebo v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy (např. dětské domovy, výchovné ústavy, diagnostické ústavy apod.) Student ve své zprávě z praxe zpracuje vedle popisu zařízení a specifik jeho práce i úkol jehož specifikaci najde v e-learningové podpoře předmětu v Elfu. Cílem kurzu je seznámit se s fungováním pedagogických zařízení, charakterizovat jejich funkci a složení klientely, využít získané informace při práci s klienty, případně vytvořit a realizovat přípravu na smysluplnou činnost s klienty zařízení pod dozorem zkušeného pedagoga a reflektovat vlastní pedagogickou činnost. Výuka probíhá blokově.
- Osnova
- Úvodní organizační pokyny
- První kontakt s pedagogickým zařízením a vyřízení administrativních záležitostí
- Účast na exkurzi v pedagogickém zařízení nebo na odborné přednášce
- Vlastní praxe v pedagogickém zařízení spojená s plněním úkolů specifikovaných v e-learningovém prostředí Elf
- Reflexe praktické činnosti s prezentací úkolů na semináři
- Literatura
- KOŠEK BARTOŠOVÁ, Iva. První pedagogický sešit : (pro 1. až 3. ročník studia oboru učitelství pro 1. stupeň ZŠ). Hradec Králové: Gaudeamus, 2006, 99 s. ISBN 8070413921. info
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido, 2000, 207 stran. ISBN 8085931796. info
- RYS, Slavomír. Hospitace v pedagogické praxi. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 157 s. info
- KÖCK, Peter. Praxis der Beobachtung und Beratung. Donauwörth: Auer, 2004. ISBN 3-403-01127-5
- COLBERG-SCHRADER, Hedi, KRUG, Marianne. Arbeitsfeld Kindergarten. Pädagogische Wege, Zukunftsentwürfe und berufliche Perspektiven. Weinheim und München: Juventa Verlag, 1999. ISBN 3-7799-1062-4
- Výukové metody
- praxe, reflexe praxe
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Povinnosti k zápočtu - účast na exkurzi, účast na praxi, splnění úkolu k praxi a prezentace úkolu na závěrečném semináři. Veškerou podporu (studijní materiály, konkrétní zadání úkolu, termíny přednášek a skupinových setkání apod.) naleznou studenti v moodlu.
- Informace učitele
- Praxe se zapisuje souběžně s kurzem Institucionální základ sociální pedagogiky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 15 hodin.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PB12JA17