FF:IJIIA107 Vývoj italštiny - Informace o předmětu
IJIIA107 Vývoj italštiny
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 14:10–15:45 C31
- Předpoklady
- ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Zkouška z ROMIIA101 - Úvod do lidové latiny. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci kursu by posluchač měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji italštiny
-znát o obecné kulturní a historické souvislosti, které tento vývoj spoluovlivňovaly
- být schopen aplikovat tyto poznatky na analýzu a popis konkrétních textů
- být schopen využít tyto poznatky při popisu souvislostí v současném jazyce - Osnova
- Kurz je zaměřen na popis:
- - vývoje jazykové situace na Apeninském poloostrově od rozpadu západořímské říše
- - vzniku italštiny v 9.-10. století n.l. až po 16. století
- - periodizace vývoje italštiny
- - fonetických, morfologických, syntaktických a sémantických změn
- - dřívějších stádií vývoje v porovnání se současným stavem
- - hlavní úsilí o stanovení spisovné normy v italštině.
- Seminář je věnován studiu originálních textů od nejstarších památek až po 16.století se zaměřením především na ilustraci hlavních tendencí typických pro jednotlivé fáze vývoje italského jazyka a jeho dialektů.
- Literatura
- OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků II - Italština. Rumunština. Praha, 1990, 154 s. info
- ROHLFS, Gerhard. Grammatica storica della lingua italiana e dei suoi dialetti. Torino, 1969. info
- TEKAVČIC, Pavao. Grammatica storica della lingua italiana. Zagreb, 1965. info
- MIGLIORINI, Bruno. Storia della lingua italiana. Firenze, 1960. info
- TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
- GRANDGENT, Charles H. From Latin to Italian. Cambridge, 1927. info
- Výukové metody
- Přednáška, během níž jsou popsány a vysvětleny hlavní problémy vývoje italštiny (viz výše). V semináři jsou pak tyto jevy ilustrovány na konkrétních textech.
- Metody hodnocení
- Zkouška je písemná, včetně rozboru jednoho ze studovaných textů.
- Vyučovací jazyk
- Italština
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/IJIIA107