IJIIA107 Vývoj italštiny

Filozofická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Alessandro Bitonti, Ph.D. (přednášející)
doc. Paolo Divizia, Dottore di Ricerca (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Garajová, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 G21
Předpoklady
ROMIIA101 Úvod do lidové latiny
Zkouška z ROMIIA101 - Úvod do lidové latiny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu by posluchač měl:
- mít komplexní představu o hláskovém, morfologickém, syntaktickém i lexikálním vývoji italštiny
- znát obecné kulturní a historické souvislosti, které tento vývoj spoluovlivňovaly
- být schopen aplikovat tyto poznatky na analýzu a popis konkrétních textů
- být schopen využít tyto poznatky při popisu souvislostí v současném jazyce
Osnova
  • Studiare sugli appunti NON è sufficiente per superare l'esame.


    Kurz je zaměřen na popis:
  • - vývoje jazykové situace na Apeninském poloostrově od rozpadu západořímské říše
  • - vzniku italštiny v 9.-10. století n.l. až po 16. století
  • - periodizace vývoje italštiny
  • - fonetických, morfologických, syntaktických a sémantických změn (inclusa la legge Tobler-Mussafia)
  • - dřívějších stádií vývoje v porovnání se současným stavem.
Literatura
    povinná literatura
  • MARAZZINI, Claudio. La lingua italiana : profilo storico. 3a ed. Bologna: Mulino, 2002, 553 s. ISBN 9788815086754. info
  • MIGLIORINI, Bruno. Storia della lingua italiana. Firenze, 1960. info
  • MARAZZINI, Claudio. Breve storia della lingua italiana. Bologna: Il Mulino, 2004, 267 stran. ISBN 9788815094384. info
    doporučená literatura
  • TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
    neurčeno
  • Supplementary material will be provided during the course
Výukové metody
Lezione frontale e attività laboratoriale: spiegazione e illustrazione, da parte del docente, delle nozioni di base della disciplina e applicazione su materiale linguistico appropriato.
Metody hodnocení
Esame orale e discussione sui materiali di approfondimento. (Studiare su un buon manuale come Migliorini o Marazzini)
Vyučovací jazyk
Italština
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.