FF:PB32JB52 ICT ve vzdělávání II - Informace o předmětu
PB32JB52 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková - Rozvrh
- Po 9:10–10:45 G02
- Předpoklady
- Předpokládá se pokročilá znalost práce s počítačem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět nemusí být určen pro I. ročník studia. Nutná konzultace s vyučujícím a kontrola aktuálního rozvrhu. - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje primárně na internet, který díky svým rozličným službám nachází stále větší využití ve školách různých typů, ale i ve vzdělávání mimoškolním včetně celoživotního učení. V rámci semináře se proto zkoumají meze a možnosti využití internetu (webové stránky, e-mail, wiki, podcast, weblog aj.) ve vzdělávání, v práci učitelů, ředitelů škol, stranou pozornosti nezůstávají ani otázky využití internetu v oblasti sociální pedagogiky a poradenství. Stěžejní část semináře se věnuje využití internetu ve vzdělávání a to jak v rovině teoretické, tak v rovině konkrétních projektů, v rámci nichž studenti na základě svých teoretických znalostí vyhledávají vzdělávací projekty (weby, programy apod.) na internetu a navrhují jejich možná využití v různých formách vyučování a učení. Seminární projekty pak mají charakter menších výzkumných projektů, které mají za cíl odhalit či identifikovat – možné – role internetu v různých formách vzdělávání nebo také to, jak může pomoci internet různým aktérům vzdělávání. Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace internetu a jeho služeb do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky. Účastníci kurzu budou využívat nejen svoje znalosti a dovednosti v práci s počítačem, internetem apod., ale především svoje znalosti načerpané ze studijních materiálů, z obecné didaktiky a z rozličných pedagogických disciplín.
- Osnova
- Web 2.0 či internet II. generace – fenomén budoucnosti? Výukové technologie současnosti nebo budoucnosti? Podcasting, webquest, wikipedia, blog a další nástroje. Teorie, nástroje, technologie z pohledu uživatelů a možnosti pro vzdělávání Víceuživatelské virtuální prostředí (Multi User Virtual Environment) a jeho využití ve vzdělávání. Analýza webových stránek středních a základních škol. České školské portály. Analýza evropských projektů určených pro základní a střední školy (účel, financování, formy spolupráce, výsledky, význam pro školy aj.) založených na internetu. Internet v sociální pedagogice a poradenství. Webové projekty zaměřené na pedagogiku (pedagogický výzkum) u nás a ve světě. Internet (a síťové služby) ve vzdělávání dospělých. Přístupnost internetu různým skupinám hendikepovaných lidí (standardy W3C, WAI) + weby pro tyto skupiny lidí.
- Literatura
- povinná literatura
- ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
- ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 223-228. ISBN 80-210-3699-0. info
- ZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK. ICT v rukou českých učitelů. Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2009, roč. 2009, č. 1, s. 54 - 70. ISSN 0031-3815. info
- ZOUNEK, Jiří. Život a vzdělávání dospělých v éře informačních a komunikačních technologií. In RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 2008. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 143-167, 24 s. sv. 1. ISBN 978-80-210-4779-2. info
- CASTELLS, Manuel. The internet galaxy : reflections on the internet, business, and society. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2003, xi, 292. ISBN 0199255776. info
- neurčeno
- STRACH, Jiří. Sociální sítě a jejich vliv na změny použití Internetu ve škole. In 5.Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVI 21. 2009. ISBN 978-80-7392-098-2. info
- ŠTĚTKA, Václav a David ŠMAHEL. Attributes of Participation in Online Communities among Czech Internet Users. Observatorio. Lisbon: The Observatory for Media, 2008, roč. 2, č. 3, s. 39-52. ISSN 1646-5954. URL info
- ŠEVČÍKOVÁ, Anna a David ŠMAHEL. Cyberbullying among Czech Internet users : preliminary results. Brno, 2008. konference Cyberspace 2008. URL info
- LUPAČ, Petr a David ŠMAHEL. World Internet Project - The Czech Republic: The Internet in the Czech Republic 2006. 2007. URL info
- ŠMAHEL, David. Czech Internet Report: The Rise of the Internet Generation? In Cyberspace 2005. Brno: Masaryk University, 2006, s. 261-268. ISBN 80-210-4060-2. info
- ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005, s. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. info
- BAKARDJIEVA, Maria. Internet society : the Internet in everyday life. London: SAGE, 2005, xi, 220. ISBN 0761943390. info
- ŠMAHEL, David. World Internet Project in the Czech Republic: The rise of the Internet generation? Brno: Prezentace na konferenci Kyberprostor 2005 - 7.11.2005, 2005. URL info
- ZOUNEK, Jiří. K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy. SPFFBU. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, roč. 2004, U 9, s. 111-126, 17 s. ISSN 1211-6971. info
- BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media : from Gutenberg to the Internet. Reprint. Cambridge: Polity, 2003, viii, 374. ISBN 0745623751. info
- KUROSE, James F. Computer networking :a top-down approach featuring the Internet. Boston: Addison-Wesley, 2001, xxiv, 712. ISBN 0-201-47711-4. info
- SZCZEPANIK, Petr. The Fan-Subculture Identity on the Czech Internet. How Czech Net-Citizens Reflect Their Experience with Popular Culture on the Internet. Bergen: CD-ROM konference ISSEI 2000., 2000. info
- HLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu : jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, ix, 205. ISBN 8072261827. info
- SMEJKAL, Vladimír. Internet @ [tři paragrafy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 166 s. ISBN 8071697656. info
- TURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998, 49 s. info
- ROSENOER, Jonathan. Cyberlaw : the law of the Internet. New York: Springer, 1997, xiv, 362. ISBN 0387948325. info
- Internet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997, 72 s. ISBN 80-7202-197-4. info
- VOJÁČEK, Josef. Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997, s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. info
- Cultures of Internet :virtual spaces, real histories, living bodies. Edited by Rob Shields. London: SAGE Publications, 1996, viii, 196. ISBN 0-8039-7519-8. info
- ŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996, 110 s. ISBN 80-85780-75-5. info
- Výukové metody
- vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
- Metody hodnocení
- Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
- Informace učitele
- Literatura: Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. Aufenanger, S., Schulz-Zander, R., Spanhel, D. Jahrbuch Medienpädagogik 1. Opladen 2001. Baranovič, R., Moravčíková, L., Šnajder, L. Internet pro střední školy. Praha: Computer Press, 1999. Bráza, J. Internet Jak hledat a najít. Praha: Grada, 2001. Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS, 2003. Busch, W., H. Internet für Lehrer. Frankfurt/Main, New York 1998. Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. Franců, M., Hrbáček, J., Švec, A. Informační technologie. Brno: PdF MU, 1998. Gertsch, Ch., A. Lernen und lehren mit Internet. Eine Einführung ins Internet für das Selbststudium und den Unterricht. Aarau 1999. Hildebrand, J. Internet-Ratgeber für Lehrer. Köln 1996. Chrdle, P. (ed.). Současné trendy ve vzdělávání. Praha 1995. Issing, L., J., Klimsa, P. (ed.). Informationen und Lernen mit Multimedia. Weinheim 1997. Kammerl, R. (ed.). Computergestütztes Lernen. München, Wien 2000. Kusala, J. Internet ve škole. Praha: Fortuna, 2000. Mareš, Jan, Čižinský, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Perrochon, Louis. School goes Internet. Das Buch für alle Lehrerinnen und Lehrer. Heidelberg 1999. Počítače na základních a středních školách. Praha 2000. Rambousek, V. aj. Práce s počítačem. Praha 1997. Rambousek, V. aj. Technické výukové prostředky. Praha 1989. Růžička, O. Internet pro učitele. Praha: Computer Press, 2001. Řezníček, P. Internet pro studenty. Praha: Computer Press, 2001. Říha, P. Slovník počítačové informatiky. Ostrava 2002. Skalková, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. Slavík, J., Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha: Portál, 1997. Strach, Jiří. Využití počítačů ve výuce. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU, 1996, s. 82 89. Zounek, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2002. s. 61-73. Zounek, J., Kříž, R. Internet pro pedagogy. Praha 2001. Zounek, J., Kříž, R., Kunzová, Z. Internet nejen pro studenty. Praha 2003.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět byl do minulého roku vypisován pod názvem Internet ve vzdělávání. Od letošního roku už bude vypisován pouze pod současným názvem. Změna názvu souvisí s koncepční změnou výuky předmětů týkajících se ICT ve vzdělávání.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/PB32JB52