FF:PB32JB52 ICT ve vzdělávání II - Informace o předmětu
PB32JB52 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Staudková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Lucie Homolová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 9:10–10:45 L11
- Předpoklady
- Předpokládá se pokročilá znalost práce s počítačem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Předmět nemusí být určen pro I. ročník studia. Nutná konzultace s vyučujícím a kontrola aktuálního rozvrhu. - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět se zaměřuje primárně na internet, který díky svým rozličným službám nachází stále větší využití ve školách různých typů, ale i ve vzdělávání mimoškolním včetně celoživotního učení. V rámci semináře se proto zkoumají meze a možnosti využití internetu (webové stránky, e-mail, wiki, podcast, weblog aj.) ve vzdělávání, v práci učitelů, ředitelů škol, stranou pozornosti nezůstávají ani otázky využití internetu v oblasti sociální pedagogiky a poradenství. Stěžejní část semináře se věnuje využití internetu ve vzdělávání a to jak v rovině teoretické, tak v rovině konkrétních projektů, v rámci nichž studenti na základě svých teoretických znalostí vyhledávají vzdělávací projekty (weby, programy apod.) na internetu a navrhují jejich možná využití v různých formách vyučování a učení. Seminární projekty pak mají charakter menších výzkumných projektů, které mají za cíl odhalit či identifikovat – možné – role internetu v různých formách vzdělávání nebo také to, jak může pomoci internet různým aktérům vzdělávání. Na konci tohoto kurzu by měli mít studenti přehled o obecných otázkách implementace internetu a jeho služeb do vzdělávání a možnostech zkoumání dané problematiky. Účastníci kurzu budou využívat nejen svoje znalosti a dovednosti v práci s počítačem, internetem apod., ale především svoje znalosti načerpané ze studijních materiálů, z obecné didaktiky a z rozličných pedagogických disciplín.
- Osnova
- Web 2.0 či internet II. generace – fenomén budoucnosti? Výukové technologie současnosti nebo budoucnosti? Podcasting, webquest, wikipedia, blog a další nástroje. Teorie, nástroje, technologie z pohledu uživatelů a možnosti pro vzdělávání Víceuživatelské virtuální prostředí (Multi User Virtual Environment) a jeho využití ve vzdělávání. Analýza webových stránek středních a základních škol. České školské portály. Analýza evropských projektů určených pro základní a střední školy (účel, financování, formy spolupráce, výsledky, význam pro školy aj.) založených na internetu. Internet v sociální pedagogice a poradenství. Webové projekty zaměřené na pedagogiku (pedagogický výzkum) u nás a ve světě. Internet (a síťové služby) ve vzdělávání dospělých. Přístupnost internetu různým skupinám hendikepovaných lidí (standardy W3C, WAI) + weby pro tyto skupiny lidí.
- Literatura
- povinná literatura
- ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 161 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. info
- ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
- ZOUNEK, Jiří. E-learning z druhé strany: pohled studentů. In SCO 2005. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 223-228. ISBN 80-210-3699-0. info
- ZOUNEK, Jiří a Rostislav KŘÍŽ. Internet pro pedagogy. 1. vyd. Praha: Grada, 2001, 128 s. Internet pro ... ISBN 80-247-0044-1. info
- doporučená literatura
- ŠEĎOVÁ, Klára a Jiří ZOUNEK. ICT v rukou českých učitelů. Pedagogika. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2009, roč. 2009, č. 1, s. 54 - 70. ISSN 0031-3815. info
- ZOUNEK, Jiří. Život a vzdělávání dospělých v éře informačních a komunikačních technologií. In RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. 2008. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 143-167, 24 s. sv. 1. ISBN 978-80-210-4779-2. info
- CASTELLS, Manuel. The internet galaxy : reflections on the internet, business, and society. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2003, xi, 292. ISBN 0199255776. info
- neurčeno
- STRACH, Jiří. Sociální sítě a jejich vliv na změny použití Internetu ve škole. In 5.Mezinárodní konference ŠKOLA A ZDRAVI 21. 2009. ISBN 978-80-7392-098-2. info
- ŠTĚTKA, Václav a David ŠMAHEL. Attributes of Participation in Online Communities among Czech Internet Users. Observatorio. Lisbon: The Observatory for Media, 2008, roč. 2, č. 3, s. 39-52. ISSN 1646-5954. URL info
- ŠEVČÍKOVÁ, Anna a David ŠMAHEL. Cyberbullying among Czech Internet users : preliminary results. Brno, 2008. konference Cyberspace 2008. URL info
- LUPAČ, Petr a David ŠMAHEL. World Internet Project - The Czech Republic: The Internet in the Czech Republic 2006. 2007. URL info
- ŠMAHEL, David. Czech Internet Report: The Rise of the Internet Generation? In Cyberspace 2005. Brno: Masaryk University, 2006, s. 261-268. ISBN 80-210-4060-2. info
- ZOUNEK, Jiří. ICT a prostředí podporující učení a vyučování v současné české škole. In Pedagogický výzkum: reflexe společenských potřeb a očekávání? Olomouc: Katedra pedagogiky s celoškolskou působností PF Univerzity Palackého, ČAPV, 2005, s. 362-365. ISBN 80-244-1079-6. info
- BAKARDJIEVA, Maria. Internet society : the Internet in everyday life. London: SAGE, 2005, xi, 220. ISBN 0761943390. info
- ŠMAHEL, David. World Internet Project in the Czech Republic: The rise of the Internet generation? Brno: Prezentace na konferenci Kyberprostor 2005 - 7.11.2005, 2005. URL info
- ZOUNEK, Jiří. K problematice konvergence informačních a komunikačních technologií a školy. SPFFBU. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, roč. 2004, U 9, s. 111-126, 17 s. ISSN 1211-6971. info
- BRIGGS, Asa a Peter BURKE. A social history of the media : from Gutenberg to the Internet. Reprint. Cambridge: Polity, 2003, viii, 374. ISBN 0745623751. info
- KUROSE, James F. Computer networking :a top-down approach featuring the Internet. Boston: Addison-Wesley, 2001, xxiv, 712. ISBN 0-201-47711-4. info
- SZCZEPANIK, Petr. The Fan-Subculture Identity on the Czech Internet. How Czech Net-Citizens Reflect Their Experience with Popular Culture on the Internet. Bergen: CD-ROM konference ISSEI 2000., 2000. info
- HLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu : jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, ix, 205. ISBN 8072261827. info
- SMEJKAL, Vladimír. Internet @ [tři paragrafy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 166 s. ISBN 8071697656. info
- TURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998, 49 s. info
- ROSENOER, Jonathan. Cyberlaw : the law of the Internet. New York: Springer, 1997, xiv, 362. ISBN 0387948325. info
- Internet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997, 72 s. ISBN 80-7202-197-4. info
- VOJÁČEK, Josef. Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997, s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. info
- Cultures of Internet :virtual spaces, real histories, living bodies. Edited by Rob Shields. London: SAGE Publications, 1996, viii, 196. ISBN 0-8039-7519-8. info
- ŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996, 110 s. ISBN 80-85780-75-5. info
- Výukové metody
- vysvětlení zadání seminárních projektů; společná práce studentů na projektech; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
- Metody hodnocení
- Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
- Informace učitele
- Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Termíny zkoušek jsou zveřejňovány v IS MU.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět byl do minulého roku vypisován pod názvem Internet ve vzdělávání. Od letošního roku už bude vypisován pouze pod současným názvem. Změna názvu souvisí s koncepční změnou výuky předmětů týkajících se ICT ve vzdělávání.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/PB32JB52