FF:PSB_41 Nové postupy v proj. dgn. - Informace o předmětu
PSB_41 Nové interpretační postupy v projektivní diagnostice
Filozofická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Anton Polák (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
Přednášky (seminář ROR metody prof. Svobody). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Student se bude orientovat v Rorschachově testu, jeho projektivním charakteru, konstrukci a možnostech jeho diagnostického použití v klinické i jiné psychologické praxi. Zvládne základní postupy administrace testu a skórování testových odpovědí, bude správně používat testovou terminologii a rozumět základním diagnostickým významům testových determinant a získá představu o způsobech analyzování projektivních obsahů testové produkce. Bude mít představu o současných systémech ROR a zvláště příspěvku psychoanalytické teorie.
- Osnova
- 1. Rorschachův test, jeho historie a vývoj ve světě i u nás.
- 2. Exnerův komprehensivní systém, jeho odlišnost od „německé“ tradice v našich podmínkách.
- 3. Principy signování odpovědí – lokalizace, determinanty, obsahové kategorie.
- 4. Speciální skóry a fenomény, jejich diagnostický význam, indexy, specifika dětského věku.
- 5. Strukturální shrnutí dle Exnera.
- 6. Strategie výkladu testové produkce.
- 7. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu.
- 8. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu.
- 9. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu.
- 10. Lernerův systém, teorie a testové obsahové škály.
- 11. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu.
- 12. Praktická ukázka práce s testem, sestavování nálezu
- Literatura
- Krejčířová D.: Použití Rorschachovy metody u dětí (Ročenka ČSRaP č. 3, IPVZ Praha 2008)
- Exner J. E., Jr.: Rorschach a studium jednotlivce (Ročenka ČSRaP č. 1, MSD 2006)
- Polák A.: Exnerov CS (nepublikovaný interný materiál)
- Weiner I. B.: Principles of Rorschach Interpretation (Lawrence Erlbaum Associates Publisher 1998)
- Exner J. E., Jr.: A Rorschach Workbook for the Comprehensive System, 5th Ed. (Hogrefe Testcentrum 2009)
- Říčan, Morávek, Šebek, Ženatý: Úvod do ROR metody.
- Telerovský R., Ženatý J.: Stručné uvedení do Exnerova systému administrace a skórování; srovnání s českou učebnicí Rorschachovy metody (Ročenka ČSRaP č. 1, MSD 2006)
- Lerner P. M.: Psychoanalytic Theory and Rorschach (Analytic Press 1991)
- Exner J. E., Jr.: The Rorschach, A Comprehensive System Vol. 2, 4th Edition (Wiley&Sons 2003)
- Polák A.: Prejavy obrán a úrovne objektových vzťahov v ROR (Ročenka ČSRaP č. 2, IPVZ Praha 2006)
- Exner J. E., Jr.: The Rorschach, A Comprehensive System Vol. 1, 4th Edition (Wiley&Sons 2003)
- KLOPFER, Bruno a Helen H. DAVIDSON. The Rorschach technique :an introductory manual. New York: Harcourt, Brace & World, 1962. ISBN 0-15-577873-0. info
- BOHM, Ewald. Psychodiagnostisches Vademecum : Hilfstabellen für den Rorschach-Praktiker. Bern: Hans Huber, 1960. info
- BOHM, Ewald. Lehrbuch der Rorschach-Psychodiagnostik : für Psychologen, Ärzte und Pädagogen. Bern: Hans Huber, 1951, 499 s. info
- Výukové metody
- Studenti se s testem seznámí v přednáškovém bloku. Součástí přednášek je prezentace teoretických základů v potřebném rozsahu, praktické ukázky práce s testem a sestavování testového nálezu, společná diskuse a tvorba dynamické úvahy.
- Metody hodnocení
- Znalost a základní zvládnutí administrace testu a skórování studenti osvědčí v praktické práci s testovým materiálem a samostatnou volbou výkladové strategie dle Exnerova komprehensivního systému.
Způsob ukončení předmětu určí vyučující na počátku semestru. - Informace učitele
- Seminář navazuje na výběrový seminář o ROR a přibližuje práci s ROR testem s větším akcentem na vztah mezi probandem a examinátorem, na fenomenologii examinátora, klinickou úvahu nad obsahem odpovědí z hlediska teorií objektových vztahů a self psychologie (s použitím výkladových škál používaných v této oblasti). V jednotlivých seminářích se pracuje s protokoly ROR, které na klinické populaci sejmuli účastníci semináře. Poslední úprava provedena dne: 29.11.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2011/PSB_41