PSB_41 Nové interpretační postupy v projektivní diagnostice

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Anton Polák (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 18. 5. 12:30–19:05 B2.21, So 19. 5. 9:10–19:05 B2.21
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Základní znalost projektivních metod (předmět Psychodiagnostika dospělých).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednáškového bloku je zprostředkovat studentům základní principy teorie a praktického použití Rorschachovy metody z hlediska Komprehensivního systému J. E. Exnera. Studenti se seznámí s historií systému, jeho empiricko-statistickým podkladem, percepčně-kognitivními i projektivními aspekty testu a způsobem jeho praktické aplikace z hlediska standardních postupů v administraci, vyhodnocování i následné interpretaci. V souvislosti s tímto cílem blok zahrnuje v nezbytném rozsahu i výuku psychopatologie, dynamických modelů diagnostiky osobnosti a odpovídajících vývojových souvislostí.
Výstupy z učení
Absolvováním bloku bude student schopen porozumět Rorschachovu testu v kontextu jeho teoretických východisk, historického vývoje až po současnost.
Seznámí se s princípy administrace testu, signování, kvantitativního i kvalitativního zpracování získaného materiálu, sestavování strukturálního shrnutí, jeho použití pro sestavování klinického nálezu a diferenciálně diagnostické úvahy.
Získané znalosti si bude moct ověřit v práci s protokoly konkrétních klinických případů.
Osnova
  • Vývoj a současný stav rorschachovské diagnostiky, srovnání „evropské“ (bohmovské) tradice s komprehensivním systémem podle Exnera.
  • Teorie ROR metody - ROR jako percepčně-kognitivní metoda, ROR jako projektivní metoda.
  • Výkladové principy ROR metody a používaná psychodiagnostická schémata.
  • Administrace ROR metody. Úvodní rozhovor, instrukce, asociační fáze, inquiry. Technické a psychologické aspekty administrace.
  • Obecné zásady signování percepčně-kognitivního uchopení, determinant, obsahů odpovědí. Praktický nácvik signování s využitím klinických materiálů.
  • Kvantifikace dat, interpretace skórů a indexů.
  • Diagnostika osobnosti, psychických funkcí a jejich poruch. Kognitivní funkce, kontrola realitou, emotivita, obranné mechanismy, agresivita.
  • Interpretace a sestavování nálezu s využitím klinických materiálů.
Literatura
    povinná literatura
  • Exner J. E., Jr.: A Rorschach Workbook for the Comprehensive System, 5th Ed. (Hogrefe Testcentrum 2009)
  • Polák A.: Prejavy obrán a úrovne objektových vzťahov v ROR (Ročenka ČSRaP č. 2, IPVZ Praha 2006)
  • Polák Anton, Obuch Igor (2011): Komprehensivní systém J. E. Exnera, Jr. Standardizovaný přístup k vyhodnocovaní Rorschachovy metody (Hogrefe-Testcentrum, Praha)
    doporučená literatura
  • Exner J. E., Jr.: The Rorschach, A Comprehensive System Vol. 1, 4th Edition (Wiley&Sons 2003)
  • Krejčířová D.: Použití Rorschachovy metody u dětí (Ročenka ČSRaP č. 3, IPVZ Praha 2008)
  • Exner J. E., Jr.: The Rorschach, A Comprehensive System Vol. 2, 4th Edition (Wiley&Sons 2003)
  • Polák A.: Exnerov CS (nepublikovaný interný materiál)
  • Telerovský R., Ženatý J.: Stručné uvedení do Exnerova systému administrace a skórování; srovnání s českou učebnicí Rorschachovy metody (Ročenka ČSRaP č. 1, MSD 2006)
  • Weiner I. B.: Principles of Rorschach Interpretation (Lawrence Erlbaum Associates Publisher 1998)
  • Lerner P. M.: Psychoanalytic Theory and Rorschach (Analytic Press 1991)
  • Říčan, Morávek, Šebek, Ženatý: Úvod do ROR metody.
  • Exner J. E., Jr.: Rorschach a studium jednotlivce (Ročenka ČSRaP č. 1, MSD 2006)
  • KLOPFER, Bruno a Helen H. DAVIDSON. The Rorschach technique :an introductory manual. New York: Harcourt, Brace & World, 1962. ISBN 0-15-577873-0. info
  • BOHM, Ewald. Psychodiagnostisches Vademecum : Hilfstabellen für den Rorschach-Praktiker. Bern: Hans Huber, 1960. info
  • BOHM, Ewald. Lehrbuch der Rorschach-Psychodiagnostik : für Psychologen, Ärzte und Pädagogen. Bern: Hans Huber, 1951, 499 s. info
Výukové metody
Teoretické přednášky a praktický nácvik a skupinová diskuse, práce s využitím konkrétních kazuistických materiálů. Studium doporučené literatury.
Metody hodnocení
Absolvování kurzu (zápočet) je podmíněno plnou účastí a aktivní účastí na práci s cvičnými klinickými materiály.
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne: 28. 12. 2017. PhDr. Anton Polák PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2000, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.