FF:PSB_41 Nové postupy v proj. dgn. - Informace o předmětu
PSB_41 Nové interpretační postupy v projektivní diagnostice
Filozofická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Anton Polák (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 18. 5. 12:30–19:05 B2.21, So 19. 5. 9:10–19:05 B2.21
- Předpoklady
- PSA_0SZ Souborná zkouška
Základní znalost projektivních metod (předmět Psychodiagnostika dospělých). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem přednáškového bloku je zprostředkovat studentům základní principy teorie a praktického použití Rorschachovy metody z hlediska Komprehensivního systému J. E. Exnera. Studenti se seznámí s historií systému, jeho empiricko-statistickým podkladem, percepčně-kognitivními i projektivními aspekty testu a způsobem jeho praktické aplikace z hlediska standardních postupů v administraci, vyhodnocování i následné interpretaci. V souvislosti s tímto cílem blok zahrnuje v nezbytném rozsahu i výuku psychopatologie, dynamických modelů diagnostiky osobnosti a odpovídajících vývojových souvislostí.
- Výstupy z učení
- Absolvováním bloku bude student schopen porozumět Rorschachovu testu v kontextu jeho teoretických východisk, historického vývoje až po současnost.
Seznámí se s princípy administrace testu, signování, kvantitativního i kvalitativního zpracování získaného materiálu, sestavování strukturálního shrnutí, jeho použití pro sestavování klinického nálezu a diferenciálně diagnostické úvahy.
Získané znalosti si bude moct ověřit v práci s protokoly konkrétních klinických případů. - Osnova
- Vývoj a současný stav rorschachovské diagnostiky, srovnání „evropské“ (bohmovské) tradice s komprehensivním systémem podle Exnera.
- Teorie ROR metody - ROR jako percepčně-kognitivní metoda, ROR jako projektivní metoda.
- Výkladové principy ROR metody a používaná psychodiagnostická schémata.
- Administrace ROR metody. Úvodní rozhovor, instrukce, asociační fáze, inquiry. Technické a psychologické aspekty administrace.
- Obecné zásady signování percepčně-kognitivního uchopení, determinant, obsahů odpovědí. Praktický nácvik signování s využitím klinických materiálů.
- Kvantifikace dat, interpretace skórů a indexů.
- Diagnostika osobnosti, psychických funkcí a jejich poruch. Kognitivní funkce, kontrola realitou, emotivita, obranné mechanismy, agresivita.
- Interpretace a sestavování nálezu s využitím klinických materiálů.
- Literatura
- povinná literatura
- Exner J. E., Jr.: A Rorschach Workbook for the Comprehensive System, 5th Ed. (Hogrefe Testcentrum 2009)
- Polák A.: Prejavy obrán a úrovne objektových vzťahov v ROR (Ročenka ČSRaP č. 2, IPVZ Praha 2006)
- Polák Anton, Obuch Igor (2011): Komprehensivní systém J. E. Exnera, Jr. Standardizovaný přístup k vyhodnocovaní Rorschachovy metody (Hogrefe-Testcentrum, Praha)
- doporučená literatura
- Exner J. E., Jr.: The Rorschach, A Comprehensive System Vol. 1, 4th Edition (Wiley&Sons 2003)
- Krejčířová D.: Použití Rorschachovy metody u dětí (Ročenka ČSRaP č. 3, IPVZ Praha 2008)
- Exner J. E., Jr.: The Rorschach, A Comprehensive System Vol. 2, 4th Edition (Wiley&Sons 2003)
- Polák A.: Exnerov CS (nepublikovaný interný materiál)
- Telerovský R., Ženatý J.: Stručné uvedení do Exnerova systému administrace a skórování; srovnání s českou učebnicí Rorschachovy metody (Ročenka ČSRaP č. 1, MSD 2006)
- Weiner I. B.: Principles of Rorschach Interpretation (Lawrence Erlbaum Associates Publisher 1998)
- Lerner P. M.: Psychoanalytic Theory and Rorschach (Analytic Press 1991)
- Říčan, Morávek, Šebek, Ženatý: Úvod do ROR metody.
- Exner J. E., Jr.: Rorschach a studium jednotlivce (Ročenka ČSRaP č. 1, MSD 2006)
- KLOPFER, Bruno a Helen H. DAVIDSON. The Rorschach technique :an introductory manual. New York: Harcourt, Brace & World, 1962. ISBN 0-15-577873-0. info
- BOHM, Ewald. Psychodiagnostisches Vademecum : Hilfstabellen für den Rorschach-Praktiker. Bern: Hans Huber, 1960. info
- BOHM, Ewald. Lehrbuch der Rorschach-Psychodiagnostik : für Psychologen, Ärzte und Pädagogen. Bern: Hans Huber, 1951, 499 s. info
- Výukové metody
- Teoretické přednášky a praktický nácvik a skupinová diskuse, práce s využitím konkrétních kazuistických materiálů. Studium doporučené literatury.
- Metody hodnocení
- Absolvování kurzu (zápočet) je podmíněno plnou účastí a aktivní účastí na práci s cvičnými klinickými materiály.
- Informace učitele
- Poslední úprava provedena dne: 28. 12. 2017. PhDr. Anton Polák PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2018/PSB_41