FF:LJBcA11 Lat. proseminář I - Informace o předmětu
LJBcA11 Latinský proseminář (Cicero) I
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Daniela Urbanová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Irena Radová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 12:30–14:05 L10
- Předpoklady
- LJBcA02a Latinská mluvnice III
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Klasický řecký jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-FI) (2)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty číst a interpretovat vybrané úseky Ciceronových řečnických i filozofických textů (popř. některé teoretické práce o rétorice).
Student by měl být na konci kurzu schopen analyzovat jednotlivé formální prostředky, jimiž Cicero umocňoval význam svého textu, a adekvátně je překládat; rozlišit základní rysy výstavby řeči (gradace a zdůraznění významu pomocí změn slovosledu, řecnických otázek, odmlk a opakování) a filozofického dialogu (způsob definice pojmu, argumentace); sumarizovat názory na postavení a dílo autora; informovat o hlavních řeckých vzorech (stoikové: Panaitios a Poseidónios zejména, Platón a Aristotelés, kritika epikureismu; řečtí rétoři); rozumět společensko-kulturnímu kontextu Ciceronovy tvorby. - Osnova
- 1. Uvedení do problematiky překladu Ciceronových textů, seznámení s jednotlivými edicemi.
- 2. Seznámení s postavou zřejmě nejvýznamějšího římského řečníka a filozofa své doby.
- 3.-4. M. TVLLI CICERONIS IN L. CATILINAM PRIMA ORATIO (Typy vedlejších vět a způsob jejich vzájemného zapojení. Části řeči.)
- 5.-6. M. TVLLI CICERONIS PRO A. LICINIO ARCHIA POETA ORATIO (Ciceronovo využívání různých stylů (genera dicendi). Naplňování zásady: movere / docere / delectare. Zvukomalba, rytmus řeči, tropy a figury.)
- 7.-8. M. TVLLI CICERONIS TUSCULANAE DISPUTATIONES (1,1-4; 1,5-6; 1,42-49): Skladba periody, způsob její analýzy. Sledování závislostí VV a jim odpovídajících modů a časů.
- 9.-10. M. TVLLI CICERONIS TUSCULANAE DISPUTATIONES (1,1; 1,7: axioma = pronuntiatum; 1,8-9: animus / anima; 1,10: harmonia, entelechia = continuata et perenna motio; 1,23-25; 1,41): Způsob argumentace, způsob definice pojmů.
- 11.-12. M. TVLLI CICERONIS CATO MAIOR DE SENECTUTE: Interpretace textu s ohledem na kulturní kontext, v němž dílo vznikalo. Typické římské hodnoty, úcta ke stáří, úcta k předkům, smysl pro povinnost, moralizování. Srovnání antické morální doktríny s moderním životním stylem.
- 13. Shrnutí získaných poznatků formou písemného rozboru jednoho delšího souvětí (periody).
- Literatura
- In Catilinam (Unif.) : Ciceros Reden gegen L. Sergius Catilina, für P. Cornelius Sulla und für den Dichter Archias (Přív.). info
- CICERO, Marcus Tullius. Pro Archia. Edited by Albertina Riboldi. 1a ed. Milano: Carlo Signorelli, 1995, 92 s. ISBN 8843401661. info
- CICERO, Marcus Tullius. Tuskulské hovory : Cato starší o stáří : Laelius o přátelství. Translated by Václav Bahník. 1. souborné vyd. Praha: Svoboda, 1976, 433 s. URL info
- CICERO, Marcus Tullius. M.T. Ciceronis Oratio pro Archia poeta. Edited by M. D. Marie. Nouv. éd. Paris: Librairie classique d'Eugene Belin, 1926, 28 s. info
- CICERO, Marcus Tullius. Ciceros Reden gegen L. Sergius Catilina, für P. Cornelius Sulla und für den Dichter Archias (Přív.) : Ciceros Reden für Sex. Roscius aus Ameria und über das Imperium des Cn. Pompeius (ZPřív.) : In Catilinam (Unif.) : Pro Archia poeta (Unif.) : Pro Sulla. Edited by Karl Halm. Berlin: Weidmannsche Buchhandlung, 1859. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou seminářů kombinovaných s přednáškami. Je požadována aktivní účast v semináři v rozsahu minimálně 75% (počítá se s domácí přípravou včetně předběžné analýzy textu) a vypracování a přednesení krátkých referátů o problematice spojené s pozadím některých Ciceronových děl.
- Metody hodnocení
- V závěru kurzu musí student prokázat schopnost důkladného rozboru na několika charakteristických "ciceronovských" větách: písemně. Celkem ve třech souvětích student musí: 1. analyzovat syntaktickou stavbu (typ souvětí, rozbor větných členů a slovesných tvarů, souslednost časová); 2. označit a popsat použité figury a tropy; 3. ukázat a popsat strukturu periody (odkrýt symetrii a variace); 4. všechny souvětí adekvátně přeložit do českého jazyka. Zápočet získává student, který dosáhl 75% úspěšnosti a zároveň žádný z úkolů zcela nevynechal.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Studenti, kteří mají v kombinaci s latinou obor klasický řecký jazyk a literatura, a studenti jednooborové klasické filologie a latiny ukončují předmět zkouškou!
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/LJBcA11