FF:LJBcA11 Lat. proseminář I - Informace o předmětu
LJBcA11 Latinský proseminář (Cicero) I
Filozofická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Antonín Bartoněk, DrSc.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová - Rozvrh
- St 8:20–9:55 A31 stara
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Klasická filologie (program FF, B-FI)
- Klasický řecký jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Latinský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Náplní předmětu je četba a základní interpretace vybraných úseků Ciceronových řečnických i filozofických textů (popř. některé teoretické práci o rétorice). V předmětu jsou z jazykového hlediska analyzovány jednotlivé formální postupy, jimiž Cicero umocňoval význam svého textu. Je srovnána výstavba řeči (gradace a zdůraznění významu pomocí změn slovosledu, řecnických otázek, odmlk a opakování) a filozofického dialogu (způsob definice pojmu, argumentace). Součástí předmětu je také seznámení s názory na postavení a dílo autora, dále analýza římské recepce řeckých vzorů (vliv stoiků: Panaitia a Poseidónia zejména, vliv Platóna a Aristotela, reakce na epikureismus; ovlivnění řeckými rétory), i výklad o společensko-kulturním kontextu Ciceronovy tvorby i o způsobech českého překladu textů.
- Osnova
- 1. Uvedení do problematiky překladu Ciceronových textů, seznámení s jednotlivými edicemi.
- 2. Seznámení s postavou zřejmě nejvýznamějšího římského řečníka a filozofa své doby.
- 3.-4. M. TVLLI CICERONIS IN L. CATILINAM PRIMA ORATIO (Typy vedlejších vět a způsob jejich vzájemného zapojení. Části řeči.)
- 5.-6. M. TVLLI CICERONIS PRO A. LICINIO ARCHIA POETA ORATIO (Ciceronovo využívání různých stylů (genera dicendi). Naplňování zásady: movere / docere / delectare. Zvukomalba, rytmus řeči, tropy a figury.)
- 7.-8. M. TVLLI CICERONIS TUSCULANAE DISPUTATIONES (1,1-4; 1,5-6; 1,42-49): Skladba periody, způsob její analýzy. Sledování závislostí VV a jim odpovídajících modů a časů.
- 9.-10. M. TVLLI CICERONIS TUSCULANAE DISPUTATIONES (1,1; 1,7: axioma = pronuntiatum; 1,8-9: animus / anima; 1,10: harmonia, entelechia = continuata et perenna motio; 1,23-25; 1,41): Způsob argumentace, způsob definice pojmů.
- 11.-12. M. TVLLI CICERONIS CATO MAIOR DE SENECTUTE: Interpretace textu s ohledem na kulturní kontext, v němž dílo vznikalo. Typické římské hodnoty, úcta ke stáří, úcta k předkům, smysl pro povinnost, moralizování. Srovnání antické morální doktríny s moderním životním stylem.
- 13. Shrnutí získaných poznatků formou písemného rozboru jednoho delšího souvětí (periody).
- Metody hodnocení
- Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast v semináři v rozsahu minimálně 75% a vypracování krátkých referátů o problematice spojené s pozadím některých Ciceronových děl. V závěru kurzu je také požadován důkladný rozbor několika charakteristických "ciceronovských" vět.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Studenti, kteří mají v kombinaci s latinou obor klasický řecký jazyk a literatura, a studenti jednooborové klasické filologie ukončují předmět zkouškou!
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/LJBcA11