FF:PSA_036 Vývojová psychologie I - Informace o předmětu
PSA_036 Vývojová psychologie I
Filozofická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Léblová (cvičící)
Mgr. Iveta Ondroušková (cvičící) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Pá 10:00–12:25 zrusena M12, Pá 14:10–16:35 zruseno C21
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_036/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Léblová
PSA_036/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Ondroušková
PSA_036/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Ondroušková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studenta účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie (významných představitelích, dějinách, "klasických" tématech a současných trendech včetně úvodu k vývoji rodiny) v dalších obecných i aplikovaných psychologických disciplínách. Absolvent kurzu je schopen předkládat argumentačně promyšlená stanoviska založená na znalostech vývojové psychologie z věkových období lidského života od prenatálního po věk adolescence.
- Osnova
- Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie. Získají přehled o vývojově-psychologických přístupech k dětské hře, pohádce a kresbě a základní poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap): stadium prenatální, novorozenecké, kojenecké, rané dětství, předžkolní věk, žkolní věk, pubescence, adolescence.
- Tématické okruhy:
- A. Obecné poznatky a teorie vývojové psychologie
- Vývojová psychologie: vymezení, předmět, cíle, metody. Předmětné okruhy vývojové psychologie: Fylogeneze, ontogeneze, antropogeneze, aktuální geneze vývoje psychických procesů. Metodologie vývojové psychologie: metody, typy výzkumů (průřezové, longitudinální, zrychlené longitudinální), jejich přednosti a nedostatky. Retrospektivní (anamnestický) a prospektivní (katamnestický) výzkum.
- Vývoj a obecné znaky psychického vývoje. Vývojová změna. Diferenciace, integrace, interiorizace, fixace. Činitelé vývoje: dědičnost, faktory vnějšího prostředí. Způsob realizace psychického vývoje: zrání, učení. Pojmy: fenotyp, genotyp, socializace. Socializační činitelé. Socializační funkce rodiny. Ortogenetický princip.
- Průběhové modely: konstantní průběh, akcelerační trend, retardační trend, pozitivní asymptotický trend, pozitivní trend, konkávní trend, negativní asymptotický trend, konvexní trend, negativní trend. kontinuita versus diskontinuita, stabilita versus instabilita, synchronní a diachronní vývoj. Vliv výchovy, vzdělávání a sebevýchovy. Kritické stanovisko k jednostranným koncepcím (hereditarismus, environmentalismus, situacionismus). Interakční pojetí faktorů vývoje.
- Periodizace životní dráhy člověka; kritéria periodizačních systémů, shody a rozdíly ve vymezení vývojových etap. Vývojová fáze, vývojový mezník, vývojová krize.
- Psychologie životní dráhy člověka. Kritéria "vrcholu života" (kritický komentář). Pojem "kvalita života".
- Vývojové teorie (charakteristika stadií a jejich věkové zařazení, srovnání koncepcí jednotlivých autorů): S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová).
- Psychologické školy vývojové psychologie: ženevská škola, vídeňská škola, pařížská škola. Někteří významní autoři a jejich přínos: Ch. Darwin, H. Spencer, F. Galton, G.S. Hall (teorie rekapitulace), A. Gesell (zákonitosti psychomotorického vývoje), E. Claparède, J. Piaget, škola Vygotského, K. a Ch. Bühlerovi a vídeňská škola, A. Adler, C.G. Jung, E. Spranger, H. Werner, B.G. Anaňjev, R. Havighurst, S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová), R.Spitz.
- Naši významní představitelé v oblasti vývojové psychologie: brněnská škola (M. Rostohar, F. Kratina, V. Chmelař, L. Koláříková, R. Konečný ad.); J. Langmeier, Z. Matějček, J. Švancara, D. Krejčířová, M. Vágnerová ad.
- Vývojové škály: Brazeltonova neonatální škála, psychodiagnostické škály: Gesellovy, Bayleyové, Bühlerové-Hetzerové
- B. Charakteristika vývojových období a vývoj psychických funkcí
- Celková charakteristika jednotlivých vývojových období (etap, stadií) v rozsahu celého životního cyklu: a) období prenatální, b) novorozenecké, c) kojenecké, d) batolete, e) předškolní, f) školní, g) pubescence, h) adolescence, i) mladá dospělost, j) střední dospělost, k) starší dospělost (presenium), l) stáří-rané a pravé. (Věkové vymezení období, charakteristika jednotlivých oblastí psychického vývoje: biosociální, kognitivní psychosociální.)
- Psychologická kritéria "školní zralosti". Psychologická kritéria dospělosti.
- Vývojové úkoly podle Havighursta pro jednotlivá vývojová období (adolescence až stáří)
- Vývoj tělesný a vývoj jednotlivých psychických funkcí, složek osobnosti a celku osobnosti: a) Tělesný růst a vývoj, b) senzorickomotorické schopnosti, c) vnímání, d) paměť, e) představivost, f) myšlení, g) inteligence a její složky, h) hudební schopnosti, i) řeč, j) motivace a řízení jednání (vůle, pozornostní výkony, výkonová motivace, zájmy), k) emoce a city, l) vývoj sociální percepce, komunikace a interakce (vztah k matce, dospělým autoritám, sourozencům, vrstevníkům), m) v. mravní, l) erotika a sexualita v pubescenci, adolescenci, v preseniu a seniu, m) vývoj zobrazovacích schopností, n) vývoj osobnosti jako celku.
- C. Speciální témata vývojové psychologie a aktuální problémy společnosti
- Vývoj zobrazovacích schopností. Dětská kresba a její význam.
- Funkce hry v duševním vývoji. Klasifikace her, vývoj hry v ontogeneze, teorie hry.
- Dětská pohádka.
- Pojem psychická deprivace. Typy deprivace. Důsledky. Reakce na psychickou deprivaci (fáze, typy reakcí) "Vlčí děti". Autoři, kteří se zabývali touto problematikou
- Pojem attachement - vazba, typy vazby.
- Vývoj rodiny, výchova a styl výchovy
- Psychologické souvislosti vztahů mezi generacemi.
- Sekulární akcelerace pohlavního dospívání. Trend, souvislosti, důsledky.
- Celoživotní trend fluidní a krystalické inteligence.
- Proměny profesní, partnerské a rodičovské role v jednotlivých vývojových obdobích
- Partnerství. Manželství a jeho alternativy. Problematika druhých manželství.
- Rodičovství a jeho alternativy
- Krize středního věku
- Teorie stárnutí. Teorie adaptace na stáří. Změna způsobu života ve stáří: pečovatelská služba, domovy důchodců
- Podíl asimilace a akomodace v procesu vývoje.
- Psychologická zkoumání dvojčat: problémy, metodologie, závěry.
- Princip kauzality (lineární, cirkulární), princip finality a synchronicity ve vývojové ps.
- Integrace nových zkušeností v průběhu ontogeneze.
- Definice duševního vývoje, pojem "vývojová změna"; intraindividuální změny, interindividuální rozdíly, intraindividuální rozdíly.
- Senzibilní a kritické fáze vývoje.
- Druhy učení na úrovni subhumánní a humánní.
- Aplikace poznatků a metod vývojové psychologie.
- Orientace v aktuálních problémech společnosti z hlediska vývojové psychologie.
- Literatura
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 s. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 353 s. ISBN 8071848034. info
- PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky. I, Vývoj člověka do patnácti let [Příhoda, 1977]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 414 s. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 66 s. ISBN 807184487X. info
- ŠVANCARA, Josef a Vladimír SMÉKAL. Longitudinální a průřezové metody. [Praha]: [Avicenum], 1971, Strana 21-. info
- ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. Edited by Josef Švancara. Praha: Avicenum, 1980. info
- SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
- ŠVANCARA, Josef. Zkoumání vývoje osobnosti dětí a dospívajících ve (zrušeném) brněnském longitudinálním projektu. In Blatný, M. et al. (eds), Sociální procesy a osobnost. Brno: Psychologický ústav AV ČR a SCAN Tišnov, 2002, s. 117-122. ISBN 80-86620-02-6. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Variabilita a patologie psychického vývoje. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 187 s. ISBN 80-7066-797-4. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
- Výukové metody
- Interaktivní přednášky a semináře. Přednášky i semináře jsou realizovány vždy jednou za dva týdny v délce dvou hodin.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen písemným testem (zápočtem), který vychází ze studijních materiálů, přednášek a seminářů z oblasti vývojové psychologie. Materiály pro přípravu k Souborné zkoušce z předmětu Vývojová psychologie pro studenty Psychologického ústavu FFMU je ke stažení z tohoto odkazu: http://www.phil.muni.cz/~hump/VyvPs/SoubornaZkouska/
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/~hump/VyvPs/SoubornaZkouska/
Poslední úprava provedena dne: 10.10. 2012. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2012/PSA_036