FF:PSA_036 Vývojová psychologie I - Informace o předmětu
PSA_036 Vývojová psychologie I
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Ondroušková (cvičící)
Mgr. Kristýna Pánková (cvičící)
Mgr. Štěpán Veselý, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 9:10–10:45 zruseno D21, Pá 7:30–12:25 zrusena M25
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_036/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/3: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/4: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/5: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/6: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS) (4)
- Cíle předmětu
- Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studenta účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie (významných představitelích, dějinách, "klasických" tématech a současných trendech včetně úvodu k vývoji rodiny) v dalších obecných i aplikovaných psychologických disciplínách. Absolvent kurzu je schopen předkládat argumentačně promyšlená stanoviska založená na znalostech vývojové psychologie z věkových období lidského života od prenatálního po věk adolescence.
- Osnova
- Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie. Získají přehled o vývojově-psychologických přístupech k dětské hře, pohádce a kresbě a základní poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap): stadium prenatální, novorozenecké, kojenecké, rané dětství, předžkolní věk, žkolní věk, pubescence, adolescence.
- Tématické okruhy:
- A. Obecné poznatky a teorie vývojové psychologie
- Vývojová psychologie: vymezení, předmět, cíle, metody. Předmětné okruhy vývojové psychologie: Fylogeneze, ontogeneze, antropogeneze, aktuální geneze vývoje psychických procesů. Metodologie vývojové psychologie: metody, typy výzkumů (průřezové, longitudinální, zrychlené longitudinální), jejich přednosti a nedostatky. Retrospektivní (anamnestický) a prospektivní (katamnestický) výzkum.
- Vývoj a obecné znaky psychického vývoje. Vývojová změna. Diferenciace, integrace, interiorizace, fixace. Činitelé vývoje: dědičnost, faktory vnějšího prostředí. Způsob realizace psychického vývoje: zrání, učení. Pojmy: fenotyp, genotyp, socializace. Socializační činitelé. Socializační funkce rodiny. Ortogenetický princip.
- Průběhové modely: konstantní průběh, akcelerační trend, retardační trend, pozitivní asymptotický trend, pozitivní trend, konkávní trend, negativní asymptotický trend, konvexní trend, negativní trend. kontinuita versus diskontinuita, stabilita versus instabilita, synchronní a diachronní vývoj. Vliv výchovy, vzdělávání a sebevýchovy. Kritické stanovisko k jednostranným koncepcím (hereditarismus, environmentalismus, situacionismus). Interakční pojetí faktorů vývoje.
- Periodizace životní dráhy člověka; kritéria periodizačních systémů, shody a rozdíly ve vymezení vývojových etap. Vývojová fáze, vývojový mezník, vývojová krize.
- Psychologie životní dráhy člověka. Kritéria "vrcholu života" (kritický komentář). Pojem "kvalita života".
- Vývojové teorie (charakteristika stadií a jejich věkové zařazení, srovnání koncepcí jednotlivých autorů): S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová).
- Psychologické školy vývojové psychologie: ženevská škola, vídeňská škola, pařížská škola. Někteří významní autoři a jejich přínos: Ch. Darwin, H. Spencer, F. Galton, G.S. Hall (teorie rekapitulace), A. Gesell (zákonitosti psychomotorického vývoje), E. Claparède, J. Piaget, škola Vygotského, K. a Ch. Bühlerovi a vídeňská škola, A. Adler, C.G. Jung, E. Spranger, H. Werner, B.G. Anaňjev, R. Havighurst, S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová), R.Spitz.
- Naši významní představitelé v oblasti vývojové psychologie: brněnská škola (M. Rostohar, F. Kratina, V. Chmelař, L. Koláříková, R. Konečný ad.); J. Langmeier, Z. Matějček, J. Švancara, D. Krejčířová, M. Vágnerová ad.
- Vývojové škály: Brazeltonova neonatální škála, psychodiagnostické škály: Gesellovy, Bayleyové, Bühlerové-Hetzerové
- B. Charakteristika vývojových období a vývoj psychických funkcí
- Celková charakteristika jednotlivých vývojových období (etap, stadií) v rozsahu celého životního cyklu: a) období prenatální, b) novorozenecké, c) kojenecké, d) batolete, e) předškolní, f) školní, g) pubescence, h) adolescence, i) mladá dospělost, j) střední dospělost, k) starší dospělost (presenium), l) stáří-rané a pravé. (Věkové vymezení období, charakteristika jednotlivých oblastí psychického vývoje: biosociální, kognitivní psychosociální.)
- Psychologická kritéria "školní zralosti". Psychologická kritéria dospělosti.
- Vývojové úkoly podle Havighursta pro jednotlivá vývojová období (adolescence až stáří)
- Vývoj tělesný a vývoj jednotlivých psychických funkcí, složek osobnosti a celku osobnosti: a) Tělesný růst a vývoj, b) senzorickomotorické schopnosti, c) vnímání, d) paměť, e) představivost, f) myšlení, g) inteligence a její složky, h) hudební schopnosti, i) řeč, j) motivace a řízení jednání (vůle, pozornostní výkony, výkonová motivace, zájmy), k) emoce a city, l) vývoj sociální percepce, komunikace a interakce (vztah k matce, dospělým autoritám, sourozencům, vrstevníkům), m) v. mravní, l) erotika a sexualita v pubescenci, adolescenci, v preseniu a seniu, m) vývoj zobrazovacích schopností, n) vývoj osobnosti jako celku.
- C. Speciální témata vývojové psychologie a aktuální problémy společnosti
- Vývoj zobrazovacích schopností. Dětská kresba a její význam.
- Funkce hry v duševním vývoji. Klasifikace her, vývoj hry v ontogeneze, teorie hry.
- Dětská pohádka.
- Pojem psychická deprivace. Typy deprivace. Důsledky. Reakce na psychickou deprivaci (fáze, typy reakcí) "Vlčí děti". Autoři, kteří se zabývali touto problematikou
- Pojem attachement - vazba, typy vazby.
- Vývoj rodiny, výchova a styl výchovy
- Psychologické souvislosti vztahů mezi generacemi.
- Sekulární akcelerace pohlavního dospívání. Trend, souvislosti, důsledky.
- Celoživotní trend fluidní a krystalické inteligence.
- Proměny profesní, partnerské a rodičovské role v jednotlivých vývojových obdobích
- Partnerství. Manželství a jeho alternativy. Problematika druhých manželství.
- Rodičovství a jeho alternativy
- Krize středního věku
- Teorie stárnutí. Teorie adaptace na stáří. Změna způsobu života ve stáří: pečovatelská služba, domovy důchodců
- Podíl asimilace a akomodace v procesu vývoje.
- Psychologická zkoumání dvojčat: problémy, metodologie, závěry.
- Princip kauzality (lineární, cirkulární), princip finality a synchronicity ve vývojové ps.
- Integrace nových zkušeností v průběhu ontogeneze.
- Definice duševního vývoje, pojem "vývojová změna"; intraindividuální změny, interindividuální rozdíly, intraindividuální rozdíly.
- Senzibilní a kritické fáze vývoje.
- Druhy učení na úrovni subhumánní a humánní.
- Aplikace poznatků a metod vývojové psychologie.
- Orientace v aktuálních problémech společnosti z hlediska vývojové psychologie.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012
- MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje : uvedení do moderních teorií. 1. vyd. Brno: Host, 2012, 126 s. ISBN 9788072946990. info
- Handbook of child psychology. Edited by Richard M. Lerner - William Damon. New Jersey: John Wiley & Sons, 2006, xx, 1063. ISBN 0471272884. info
- MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ. Vztahy v dospívání. Petr Macek - Lenka Lacinová (eds.). 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2012, 200 s. ISBN 978-80-87474-46-4. info
- Socioemotional development in cultural context. Edited by Xinyin Chen - Kenneth H. Rubin. New York: Guilford Press, 2011, x, 342. ISBN 9781609181864. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Přepracované vydání. Praha: Portál, 2006, 390 stran. ISBN 8073671247. info
- SIGELMAN, Carol K. Life-span human development. 3rd ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xxi, 678. ISBN 0534354424. info
- doporučená literatura
- BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010
- BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012
- CORNEAU, Guy. Chybějící otec, chybující syn : jak absence otce ovlivňuje utváření mužské identity. Translated by Kateřina Bodnárová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788026200758. info
- Human development from early childhood to early adulthood : findings from a 20 year longitudinal study. Edited by Wolfgang Schneider - Merry Bullock. New York: Psychology Press, 2008, x, 279. ISBN 9780203888544. URL info
- ROGOFF, Barbara. The cultural nature of human development. Oxford: Oxford University Press, 2003, xiii, 434. ISBN 0195131339. info
- Human growth and development. Edited by Noèel Cameron. San Diego, Calif.: Academic Press, 2002, xx, 434 p. ISBN 012156651X. info
- GREEN, Michael a John A. PIEL. Theories of human development :a comparative approach. Boston: Allyn and Bacon, 2002, xvii, 424. ISBN 0-205-29647-5. info
- GARDINER, Harry W., Jay D. MUTTER a Corinne KOSMITZKI. Lives across cultures :cross-cultural human development. Boston: Allyn and Bacon, 1998, xxi, 330 s. ISBN 0-205-19182-7. info
- Výukové metody
- Interaktivní přednášky a semináře.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen písemným testem (zápočtem), který vychází ze studijních materiálů, přednášek a seminářů z oblasti vývojové psychologie.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Poslední úprava provedena dne: 10.10. 2012. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/PSA_036