PSA_036 Vývojová psychologie I

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Katarína Millová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Iveta Ondroušková (cvičící)
Mgr. Kristýna Pánková (cvičící)
Mgr. Štěpán Veselý, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 zruseno D21, Pá 7:30–12:25 zrusena M25
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_036/1: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/2: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/3: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/4: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/5: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSA_036/6: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studenta účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie (významných představitelích, dějinách, "klasických" tématech a současných trendech včetně úvodu k vývoji rodiny) v dalších obecných i aplikovaných psychologických disciplínách. Absolvent kurzu je schopen předkládat argumentačně promyšlená stanoviska založená na znalostech vývojové psychologie z věkových období lidského života od prenatálního po věk adolescence.
Osnova
  • Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie. Získají přehled o vývojově-psychologických přístupech k dětské hře, pohádce a kresbě a základní poznatky o celkové charakteristice jednotlivých stadií ontogeneze (věkových období, vývojových etap): stadium prenatální, novorozenecké, kojenecké, rané dětství, předžkolní věk, žkolní věk, pubescence, adolescence.
  • Tématické okruhy:
  • A. Obecné poznatky a teorie vývojové psychologie
  • Vývojová psychologie: vymezení, předmět, cíle, metody. Předmětné okruhy vývojové psychologie: Fylogeneze, ontogeneze, antropogeneze, aktuální geneze vývoje psychických procesů. Metodologie vývojové psychologie: metody, typy výzkumů (průřezové, longitudinální, zrychlené longitudinální), jejich přednosti a nedostatky. Retrospektivní (anamnestický) a prospektivní (katamnestický) výzkum.
  • Vývoj a obecné znaky psychického vývoje. Vývojová změna. Diferenciace, integrace, interiorizace, fixace. Činitelé vývoje: dědičnost, faktory vnějšího prostředí. Způsob realizace psychického vývoje: zrání, učení. Pojmy: fenotyp, genotyp, socializace. Socializační činitelé. Socializační funkce rodiny. Ortogenetický princip.
  • Průběhové modely: konstantní průběh, akcelerační trend, retardační trend, pozitivní asymptotický trend, pozitivní trend, konkávní trend, negativní asymptotický trend, konvexní trend, negativní trend. kontinuita versus diskontinuita, stabilita versus instabilita, synchronní a diachronní vývoj. Vliv výchovy, vzdělávání a sebevýchovy. Kritické stanovisko k jednostranným koncepcím (hereditarismus, environmentalismus, situacionismus). Interakční pojetí faktorů vývoje.
  • Periodizace životní dráhy člověka; kritéria periodizačních systémů, shody a rozdíly ve vymezení vývojových etap. Vývojová fáze, vývojový mezník, vývojová krize.
  • Psychologie životní dráhy člověka. Kritéria "vrcholu života" (kritický komentář). Pojem "kvalita života".
  • Vývojové teorie (charakteristika stadií a jejich věkové zařazení, srovnání koncepcí jednotlivých autorů): S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová).
  • Psychologické školy vývojové psychologie: ženevská škola, vídeňská škola, pařížská škola. Někteří významní autoři a jejich přínos: Ch. Darwin, H. Spencer, F. Galton, G.S. Hall (teorie rekapitulace), A. Gesell (zákonitosti psychomotorického vývoje), E. Claparède, J. Piaget, škola Vygotského, K. a Ch. Bühlerovi a vídeňská škola, A. Adler, C.G. Jung, E. Spranger, H. Werner, B.G. Anaňjev, R. Havighurst, S. Freud, E. Erikson, M. Mahlerová, J. Piaget, Kohlberg, W. Stern, Bowlby (pojem attechment) a navazující autoři (Ainsworthová), R.Spitz.
  • Naši významní představitelé v oblasti vývojové psychologie: brněnská škola (M. Rostohar, F. Kratina, V. Chmelař, L. Koláříková, R. Konečný ad.); J. Langmeier, Z. Matějček, J. Švancara, D. Krejčířová, M. Vágnerová ad.
  • Vývojové škály: Brazeltonova neonatální škála, psychodiagnostické škály: Gesellovy, Bayleyové, Bühlerové-Hetzerové
  • B. Charakteristika vývojových období a vývoj psychických funkcí
  • Celková charakteristika jednotlivých vývojových období (etap, stadií) v rozsahu celého životního cyklu: a) období prenatální, b) novorozenecké, c) kojenecké, d) batolete, e) předškolní, f) školní, g) pubescence, h) adolescence, i) mladá dospělost, j) střední dospělost, k) starší dospělost (presenium), l) stáří-rané a pravé. (Věkové vymezení období, charakteristika jednotlivých oblastí psychického vývoje: biosociální, kognitivní psychosociální.)
  • Psychologická kritéria "školní zralosti". Psychologická kritéria dospělosti.
  • Vývojové úkoly podle Havighursta pro jednotlivá vývojová období (adolescence až stáří)
  • Vývoj tělesný a vývoj jednotlivých psychických funkcí, složek osobnosti a celku osobnosti: a) Tělesný růst a vývoj, b) senzorickomotorické schopnosti, c) vnímání, d) paměť, e) představivost, f) myšlení, g) inteligence a její složky, h) hudební schopnosti, i) řeč, j) motivace a řízení jednání (vůle, pozornostní výkony, výkonová motivace, zájmy), k) emoce a city, l) vývoj sociální percepce, komunikace a interakce (vztah k matce, dospělým autoritám, sourozencům, vrstevníkům), m) v. mravní, l) erotika a sexualita v pubescenci, adolescenci, v preseniu a seniu, m) vývoj zobrazovacích schopností, n) vývoj osobnosti jako celku.
  • C. Speciální témata vývojové psychologie a aktuální problémy společnosti
  • Vývoj zobrazovacích schopností. Dětská kresba a její význam.
  • Funkce hry v duševním vývoji. Klasifikace her, vývoj hry v ontogeneze, teorie hry.
  • Dětská pohádka.
  • Pojem psychická deprivace. Typy deprivace. Důsledky. Reakce na psychickou deprivaci (fáze, typy reakcí) "Vlčí děti". Autoři, kteří se zabývali touto problematikou
  • Pojem attachement - vazba, typy vazby.
  • Vývoj rodiny, výchova a styl výchovy
  • Psychologické souvislosti vztahů mezi generacemi.
  • Sekulární akcelerace pohlavního dospívání. Trend, souvislosti, důsledky.
  • Celoživotní trend fluidní a krystalické inteligence.
  • Proměny profesní, partnerské a rodičovské role v jednotlivých vývojových obdobích
  • Partnerství. Manželství a jeho alternativy. Problematika druhých manželství.
  • Rodičovství a jeho alternativy
  • Krize středního věku
  • Teorie stárnutí. Teorie adaptace na stáří. Změna způsobu života ve stáří: pečovatelská služba, domovy důchodců
  • Podíl asimilace a akomodace v procesu vývoje.
  • Psychologická zkoumání dvojčat: problémy, metodologie, závěry.
  • Princip kauzality (lineární, cirkulární), princip finality a synchronicity ve vývojové ps.
  • Integrace nových zkušeností v průběhu ontogeneze.
  • Definice duševního vývoje, pojem "vývojová změna"; intraindividuální změny, interindividuální rozdíly, intraindividuální rozdíly.
  • Senzibilní a kritické fáze vývoje.
  • Druhy učení na úrovni subhumánní a humánní.

  • Aplikace poznatků a metod vývojové psychologie.
  • Orientace v aktuálních problémech společnosti z hlediska vývojové psychologie.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012
  • MILLOVÁ, Katarína. Psychologie celoživotního vývoje : uvedení do moderních teorií. 1. vyd. Brno: Host, 2012, 126 s. ISBN 9788072946990. info
  • Handbook of child psychology. Edited by Richard M. Lerner - William Damon. New Jersey: John Wiley & Sons, 2006, xx, 1063. ISBN 0471272884. info
  • MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ. Vztahy v dospívání. Petr Macek - Lenka Lacinová (eds.). 2. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2012, 200 s. ISBN 978-80-87474-46-4. info
  • Socioemotional development in cultural context. Edited by Xinyin Chen - Kenneth H. Rubin. New York: Guilford Press, 2011, x, 342. ISBN 9781609181864. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Přepracované vydání. Praha: Portál, 2006, 390 stran. ISBN 8073671247. info
  • SIGELMAN, Carol K. Life-span human development. 3rd ed. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xxi, 678. ISBN 0534354424. info
    doporučená literatura
  • BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010
  • BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012
  • CORNEAU, Guy. Chybějící otec, chybující syn : jak absence otce ovlivňuje utváření mužské identity. Translated by Kateřina Bodnárová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 191 stran. ISBN 9788026200758. info
  • Human development from early childhood to early adulthood : findings from a 20 year longitudinal study. Edited by Wolfgang Schneider - Merry Bullock. New York: Psychology Press, 2008, x, 279. ISBN 9780203888544. URL info
  • ROGOFF, Barbara. The cultural nature of human development. Oxford: Oxford University Press, 2003, xiii, 434. ISBN 0195131339. info
  • Human growth and development. Edited by Noèel Cameron. San Diego, Calif.: Academic Press, 2002, xx, 434 p. ISBN 012156651X. info
  • GREEN, Michael a John A. PIEL. Theories of human development :a comparative approach. Boston: Allyn and Bacon, 2002, xvii, 424. ISBN 0-205-29647-5. info
  • GARDINER, Harry W., Jay D. MUTTER a Corinne KOSMITZKI. Lives across cultures :cross-cultural human development. Boston: Allyn and Bacon, 1998, xxi, 330 s. ISBN 0-205-19182-7. info
Výukové metody
Interaktivní přednášky a semináře.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen písemným testem (zápočtem), který vychází ze studijních materiálů, přednášek a seminářů z oblasti vývojové psychologie.
Navazující předměty
Informace učitele
Poslední úprava provedena dne: 10.10. 2012. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016.