UZPG41A86 Didaktika pedagogiky

Filozofická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 VP
Předpoklady
UZPG41A85 Vybrané problémy
Didaktika pedagogiky I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V kurzu Didaktika pedagogiky II. se využívají znalosti z obecné didaktiky a Didaktiky pedagogiky I. Kurz je veden jako nácvik jednotlivých profesních dovedností učitele a tímto způsobem je formováno vlastní pojetí výuky. Na konci kurzu jsou studenti schopni reflektovat své dovednosti a své pojetí výuky.
Osnova
  • 1. Koncipování výuky na období jednoho školního roku na základě vybraného školního vzdělávacího programu
  • 2. Příprava a vedení jedné vyučovací hodiny
  • 3. Vedení zpětné vazby
  • 4. Reflexe čekávání a požadavků ve vztahu ke studentům
  • 5. Sebereflexe vlastního vyučovacího stylu
Literatura
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 124 stran. ISBN 9788073674717. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2006, 230 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-114-6. info
  • Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Edited by Vlastimil Švec. Brno: Paido, 2005, 99 stran. ISBN 8073150921. info
  • ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 178 s. ISBN 8021019379. info
  • MAREŠ, Jiří, Jan SLAVÍK, Tomáš SVATOŠ a Vlastimil ŠVEC. Učitelovo pojetí výuky. 1. vyd. V Brně: Masarykova univerzita v Brně, 1996, 91 s. : il. ISBN 80-210-1444-X. info
Výukové metody
Reflexe seminárních cvičení. Seminární cvičení probíhají formou mikrovyučování a skupinové reflexe vybraných výukových situací.
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.