FF:PAN005 Kvalitativní výzkum - Informace o předmětu
PAN005 Kvalitativní výzkum
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- St 7:30–9:05 KOM 410
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- Andragogika (program FF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je teoretické i praktické seznámení s metodologií kvalitativního výzkumu a možnostmi jejího využití v pedagogice a dalších společenských vědách. Studenti jsou nejprve seznámeni s teoretickými východisky kvalitativního paradigmatu. Následně je podrobně rozebráno několik realizovaných kvalitativních projektů a podán přehled strategií a technik používaných v kvalitativním výzkumu. Jádrem kurzu je vysvětlení metody zakotvené teorie (se zaměřením na techniku hloubkových rozhovorů) v postupných krocích (volba výzkumné otázky - rozhodnutí o vzorku - vypracování schématu rozhovoru - vedení rozhovoru - záznam dat - kódování dat - vytváření teorie). Studenti si volí vlastní výzkumnou otázku a v každém kroku pracují na vlastním hypotetickém výzkumném projektu. Součástí každého kroku je vždy hodnocení práce studentů ze strany vyučující i kolegů v kurzu.
- Osnova
- 1. Teoretická a metodologická východiska kvalitativního výzkumu 2. Možnosti a limity kvalitativního výzkumu 3. Design kvalitativního výzkumu 4. Fáze kvalitativního výzkumu a jejich plánování 5. Techniky sběru dat 6. Vedení a záznam rozhovoru 7. Kvalitativní analýza dat: otevřené kódování 8. Kvalitativní analýza dat: tvorba kostry analytického příběhu 9. Psaní výzkumné zprávy 10. Kritéria kvality v kvalitativním výzkumu
- Literatura
- HOLLIDAY, Adrian. Doing and writing qualitative research. London: SAGE, 2002, xi, 211. ISBN 0761963928. info
- Výukové metody
- lectures, class discussion, group project
- Metody hodnocení
- 6 průběžných úkolů, obhajoba skupinového výzkumného projektu
- Informace učitele
- Kurz je organizován jako kombinace prezenčních a e-learningových lekcí. V průběhu kurzu plní studenti postupně šest seminárních úkolů, které jsou průběžně hodnocenyhodnoceny. Výsledným výstupem z kurzu je zpracování výzkumné zprávy a její obhajoba na závěrečném semináři.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/PAN005