PB22JA30 Pedagogická diagnostika

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 15:50–17:25 L31
Předpoklady
Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je rozebrání teorie a praxe edukativní diagnostiky.
Na konci kurzu student porozumí různým uchopením pedagogické diagnostiky, jejím vymezením;
rozezná různé druhy diagnóz;
porozumí kvalitativnímu přístupu v pedagogické diagnostice (osvojí si jeho vývoj, porozumí koncepcím školského hodnocení, podstatě školského hodnocení);
porozumí smyslu diagnostickému měření ve vzdělávání a porozumí kvantitativním přístupům v pedagogické diagnostice (dokáže pracovat se škálami a škálováním, druhy škál, osvojí si požadavky na jejich konstrukci);
osvojí si metody pedagogické diagnostiky. Rozezná (orientačně) dítě zralé pro školní docházku;
zvolí vhodné diagnostické prostředky v typických výchovných situacích;
analyzuje a interpretuje data získaná metodami pedagogické diagnostiky.
Osnova
  • Pojmy diagnostika, diagnostikování, diagnóza.
  • Diagnostikování v oblasti vzdělávání.
  • Pedagogická diagnostika - konstituovaná disciplína v souboru pedagogických věd.
  • Stručná historie pedagogické diagnostiky.
  • Kvalitativní přístupy v pedagogické diagnostice (jeho vývoj, koncepce školského hodnocení, podstata školského hodnocení).
  • Měření a kvantitativní přístupy v pedagogické diagnostice, pojem "edukometrie".
  • Metody pedagogické diagnostiky a jejich klasifikace.
  • Jednotlivé metody pedagogické diagnostiky: pozorování (jeho druhy a předmět, organizaci a vlastnosti), explorační metody (jejich vlastnosti), dotazník (jeho vlastnosti), didaktické testy (druhy didaktických testů, druhy testových úloh, vlastnosti standardizovaných didaktických testů) a metody zkoušení žáků (kritika tradičních metod zkoušení, druhy tradičních zkoušek a jejich vlastnosti) a další metody.
  • Diagnostika vyučovacího a výchovného stylu učitele a dalších pedagogických pracovníků.
  • Diagnostika příčin neprospěchu žáka.
  • Diagnostiku vztahů a výchovné situace ve třídě.
  • Základy z diagnostiky rodiny ve vztahu k jejím vzdělávacím úkolům
  • Školní zralost.
  • Role speciální diagnostiky.
Literatura
  • Ingenkamp, K.. Diagnostik in der Schule. Beitraege zu Schluesselfragen der Schuelerbeurteilung. Weinheim: Beltz 1989
  • Čadilová, Věra - Žampachová, Zuzana. Edukačně-hodnotící profil dítěte s poruchou autistického spektra : (do 7 let). Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN: 978-80-86856-32-2
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • ŠVANCAROVÁ, Daniela a Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. 1. vyd. Praha: Scientia, 2001, 27 s. +. ISBN 80-7183-221-9. info
  • ČÍHALOVÁ, Eva a Ivo MAYER. Klasifikace a slovní hodnocení :zkušenosti z praxe na ZŠ. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1997, 63 s. ISBN 80-901954-6-6. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Hodnocení žáků. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996, s. 57-61. Učební texty 8. ISBN 80-210-1308-7. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • HRABAL, Vladimír. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 198 s. ISBN 8004221491. URL info
  • HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 2. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 232 s. ISBN 8004234879. URL info
  • MUŽIĆ, Vladimír. Testy vědomostí. Translated by Vladimír Togner. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. URL info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Forma: přednáška, seminář. Během semestru je vyžadováno plnění průběžných seminárních úkolů, které se odevzdávají elektronicky v písemné podobě. Prezence je vyžadována v souladu s předpisy MU. Výukové metody: přednášky, diskuse v hodině, samostudium s využitím doporučené literatury, práce s informačními zdroji, kolegiální učení, samostatné ev. skupinové projekty. Využívá se možností elektronického kurzu v ELFu. Závěrečné hodnocení: na základě ověření znalostí písemným testem. Vyjádří-li studenti se speciálními potřebami zájem o ústní ověření znalostí, bude jim vyhověno.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.