FF:PB22JA30 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
PB22JA30 Pedagogická diagnostika
Filozofická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 B2.43
- Předpoklady
- Kurz využívá základní poznatky studenta v pedagogické metodologii eventuálně předpokládá jejich dodatečné osvojení v patřičném samostatném kurzu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a poradenství (program FF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu Pedagogická diagnostika je získání základních znalostí teorie a praxe pedagogické diagnostiky. Student porozumí cílům a metodám pedagogické diagnostiky, rozdílům mezi pedagogickou, psychologickou a pedagogicko-psychologickou diagnostikou; seznámí se kvalitativními a kvalitativními přístupy v pedagogické diagnostice a osvojí si základní metody pedagogické diagnostiky.
- Osnova
- Vymezení základních pojmů (diagnostika, diagnostikování, diagnóza).
- Pedagogická diagnostika, didaktická diagnostika, pychologická diagnostika, pedagogicko-pychologická diagnostika.
- Typy pedagogické diagnostiky (normativní, kriteriální, individualizovaná, diferenciální diagnostika; sumativní a formativní diagnostika).
- Proces diagnostikování, diagnóza a její typy, diagnóza jako prostředek pedagogické a poradenské intervence.
- Diagnostické metody a jejich využití v pedagogické praxi (dělení diagnostických metod, vlastnosti diagnostických metod, požadavky na kvalitu metod); testové metody - validita, reliabilita, standardizace, tvorba norem; projektivní metody.
- Pozorování, rozhovor, anamnéza, dotazníky a testové baterie, analýza produktů činnosti a dokumentů.
- Diagnostika školní zralosti a způsobilosti pro školní docházku.
- Diagnostika klimatu školy, třídy, učitelského sboru a sociálních vazeb.
- Diagnostika rodiny.
- Dotazníky a testové baterie zaměřené na poznání některých aspektů osobnosti, diagnostika školní úspěšnosti.
- Diagnostika při volbě vzdělávací a profesní dráhy (volbě povolání).
- Didatktické testy.
- Literatura
- povinná literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, 2001, 207 s. ISBN 80-7178-544-X. info
- doporučená literatura
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
- SYSLOVÁ, Zora a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Pedagogická diagnostika dítěte v předškolním věku. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2016, 51 s. Výběr z aktuálních školských témat: Čtvrtletník pro mateřské školy I. ISBN 978-80-7496-280-6. info
- GAVORA, Peter. Akí sú moji žiaci? : pedagogická diagnostika žiaka. 2., aktualiz. vyd. Nitra: Enigma, 2010, 216 s. ISBN 9788089132911. info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010, iii, 100. ISBN 9788025125694. info
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář. Přednášky mají formu výkladu a jsou doplněny praktickými příklady a ukázkami pedagogických diagnostických metod. Semináře jsou prakticky zaměřené, studentům je dána možnost vyzkoušet si vybrané diagnostické nástroje.
- Metody hodnocení
- K ukončení předmětu je vyžadována (1) aktivní účast v semináři; (2) písemná zkouška zaměřená na ověření znalostí vycházejících ze sylabu předmětu. Aktuální seznam okruhů ke zkoušce a způsob hodnocení je zveřejněn ve studijním systému ELF.
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4525
E-learningová opora: PB22JA30: Pedagogická diagnostika. V opoře jsou studentům dostupné prezentace z přednášek a seminářů, vybraná studijní literatura a doplňující studijní materiály, diagnostické nástroje; harmonogram, požadavky, tematické okruhy ke zkoušce a podmínky hodnocení. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2020/PB22JA30