FF:POIA018 Syntax II - Informace o předmětu
POIA018 Syntax II
Filozofická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Iva Svobodová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Maria de Fátima Baptista Nery Plch (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 9:10–10:45 G32
- Předpoklady
- POIA014 Syntax I
Předpokladem je absolvování Syntaxe I a schopnost porozumění a mluvenému i psanému textu v portugalském jazyce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu Syntax II je podat posluchačům souvislý výklad o syntaxi portugalského jazyka se zaměřením na jeho evropskou variantu. Přednáška navazuje na Syntax I, od něj se vyvíjí zkoumání větného a nadvětného uspořádání. I zde je pozornost soustředěna na vyhledávání rozdílů terminologického aparátu používaného v tradiční luzobrazilské a moderní portugalské syntaxi. V semináři jsou analyzovány také nejnovější poznatky z oblasti syntaxe APL (Asociace portugalské lingvistiky), Součástí kursu je také vypracovávání syntaktických schémat a analýza autentického jazykového materiálu, a to formou cvičení zaměřených na rozbor souvětí, podřadných a souřadných vět. Některá cvičení by také měla dokázat stylistické rozdíly vybraných syntaktických struktur v různých registrech, funkčních stylech - například v jazyce žurnalistickém (zpravodajství) a v mluvené portugalštině. Student by měl být schopen definovat základní pojmy v rámci syntaxe. V rámci analýzy konkrétních textů a cvičení tyto pojmy aplikovat a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry. Na konci tohoto kurzu bude student schopen odvodit a vysvětlit zákonitosti základních syntaktických jevů a označit odchylky od normy. Svá pozorování bude schopen patřičně argumentačně odůvodnit a eventuálně navrhnout řešení v souladu s normou. Vstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčního rámce: A1. Výstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčnvího rámce: C2.
- Osnova
- valenční a generativní syntax souřadnost a podřadnost věty "redukované" infinitivem, gerundiem a participiem Věty vedlejší substantivní věty vedlejší adjektivní věty vedlejší adverbiální
- Literatura
- Gramática da Língua Portuguesa, Maria Helena Mira Mateus, Ana Maria Brito, Inês Duarte, Isabel Hub Faria et al., Lisboa, Editorial Caminho – Colecção Universitária / Série LINGUÍSTICA), 1989, 2003.
- Áreas Críticas da Língua Portuguesa, Joõ Andrade Peres, Telmo Móia, Lisboa, 1995.
- Análise de comunicação, Estilística a análise textual, Maria Beatiz Florido, Maria Emília Duarte da Silva, Joaquim Fonseca, Porto editora Lda,Porto, 1981.
- Dicionário de Termos Linguísticos, Associação Portuguęsa de Linguística. Lisabon 1987.
- Gramática e Ensino das Línguas, Jorge Morais Barbosa, Joana Vieira Santos, Isabel Lopes, Ana Paula Loureiro, Cristina Figueiredo. Lisboa, 1999.
- Vilela, Mário, Gramática de Valências, Teoria e aplicaçăo,Coimbra, 1992.
- Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, Editorial Caminho, SA, Lisboa, 1996..
- Gramática e Ensino das Línguas, Jorge Morais Barbosa, Joana Vieira Santos, Isabel Lopes, Ana Paula Loureiro, Cristina Figueiredo. Lisboa, 1999.
- Neves, Maria Helena de Moura, Guia de Uso do Português - Confrontando regras e usos. Săo Paulo, Editora Unesp, 2003.
- Výukové metody
- Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech (nahrávkách). Formou prezentace student prokazuje schopnost samostatně aplikovat své teoretické znalosti na rozbor konkrétního textu. 80% docházka a aktivní účast během semináře jsou podmínkou.
- Metody hodnocení
- Zkouška: písemný test, kde je vyžadováno po studentovi to, aby dokázal přesně definovat jednotlivé pojmy týkající se syntaxe, aby dokázal přesně popsat syntaktickou strukturu souvětí a uvést příklady na jednotlivé typy souřadnosti a podřadnosti. Pro úspěšné zvládnutí písemného testu je nutno dosáhnout minimálně 75% z maximálního počtu bodů.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2013/POIA018