FF:POIA018 Syntax II - Informace o předmětu
POIA018 Syntax II
Filozofická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Iva Svobodová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Maria de Fátima Baptista Nery Plch (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 12:30–14:05 G25
- Předpoklady
- POIA014 Syntax I
Předpokladem je absolvování Syntaxe I, Morfologie I, Morfologie II (eventuálně také Ústních a poslechových cvičení I a II) a schopnost produkce a percepce mluveného i psaného textu v portugalském jazyce s ohledem na získané znalosti v předchozích předmětech. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-FI)
- Portugalský jazyk a literatura (program FF, B-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu Syntax II je podat posluchačům souvislý výklad o syntaxi portugalského jazyka se zaměřením na jeho evropskou variantu. Cílem je syntaktický rozbor větného a nadvětného uspořádání. I zde je pozornost soustředěna na vyhledávání rozdílů terminologického aparátu používaného v tradiční luzobrazilské a moderní portugalské syntaxi. V semináři jsou brány v potaz také výsledky nových výzkumů APL (Asociace portugalské lingvistiky). Součástí kursu je také vypracovávání syntaktických schémat, analýza autentického jazykového materiálu, a to formou cvičení zaměřených na rozbor souvětí, podřadných a souřadných vět a na stylistické rozdíly vybraných syntaktických struktur v různých registrech, funkčních stylech - například v jazyce žurnalistickém (zpravodajství) a v mluvené portugalštině. Student by měl být schopen definovat základní syntaktické pojmy nadvětného uspořádání, aplikovat na textovou analýzu a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry, popřípadě navrhnout také více řešení. Vstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčního rámce: A1. Výstupní jazyková kompetence dle Evropského referenčnvího rámce: C2.
- Osnova
- souvětné a větné uspořádání souřadnost a podřadnost věty "kondenzované" infinitivem, gerundiem a participiem Věty vedlejší substantivní věty vedlejší adjektivní věty vedlejší adverbiální
- Literatura
- povinná literatura
- Sintaxe da Língua Portuguesa, Iva Svobodová, MUNI Press, Brno, 2014 (v tisku)
- Gramática do Portugues, Fundacao Gulbenkian, 2013, Lisboa, volume I, II
- doporučená literatura
- Vilela, Mário, Gramática de Valências, Teoria e aplicaçăo,Coimbra, 1992.
- Gramática e Ensino das Línguas, Jorge Morais Barbosa, Joana Vieira Santos, Isabel Lopes, Ana Paula Loureiro, Cristina Figueiredo. Lisboa, 1999.
- Dicionário de Termos Linguísticos, Associação Portuguęsa de Linguística. Lisabon 1987.
- Neves, Maria Helena de Moura, Guia de Uso do Português - Confrontando regras e usos. Săo Paulo, Editora Unesp, 2003.
- Gramática da Língua Portuguesa, Maria Helena Mira Mateus, Ana Maria Brito, Inês Duarte, Isabel Hub Faria et al., Lisboa, Editorial Caminho – Colecção Universitária / Série LINGUÍSTICA), 1989, 2003.
- Gramática e Ensino das Línguas, Jorge Morais Barbosa, Joana Vieira Santos, Isabel Lopes, Ana Paula Loureiro, Cristina Figueiredo. Lisboa, 1999.
- Análise de comunicação, Estilística a análise textual, Maria Beatiz Florido, Maria Emília Duarte da Silva, Joaquim Fonseca, Porto editora Lda,Porto, 1981.
- Áreas Críticas da Língua Portuguesa, Joõ Andrade Peres, Telmo Móia, Lisboa, 1995.
- Introdução à Linguística Geral e Portuguesa, Editorial Caminho, SA, Lisboa, 1996..
- SVOBODOVÁ, Iva. Sintaxe da Língua Portuguesa. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 137 s. ISBN 978-80-210-7026-4. Digitální knihovna FF MU Čítárna Munispace info
- Výukové metody
- Aplikace nabytých teoretických znalostí na syntaktický rozbor psaného textu. Formou prezentace student prokazuje schopnost samostatně aplikovat své teoretické znalosti na rozbor konkrétního textu. 80% docházka a aktivní účast během semináře jsou podmínkou.
- Metody hodnocení
- Zkouška: písemný test, kde s důrazem na přesné definice syntaktických pojmů a přesný syntaktický rozbor nadvětných struktur. Pro úspěšné zvládnutí písemného testu je nutno dosáhnout minimálně 75% z maximálního počtu bodů.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/ucitel/?fakulta=1421;obdobi=6269;kod=POIA018
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/POIA018